דילוג לתוכן

בחירות 2015: העשירים הצביעו לשמאל, העניים לימין

מאי 10, 2015
זהבה גלאון: פנטהאוז בפתח תקווה

זהבה גלאון: פנטהאוז בפתח תקווה

אז איך הצביעו (מהקישור כאן אפשר להגיע הן לתוצאות הארציות, הן לתוצאות לפי ישובים והן לתוצאות על פי קלפיות) העשירים והעניים בבחירות לכנסת ה-20? ובכן, שוב אין הפתעות. הפרדוקס הלכאורי נמשך: העשירים אוהבים במיוחד את השמאל. לדוגמה מרצ: במדינה כולה זכתה מרצ לקבל 3.9% מן הקולות, וזה גם היה שיעור המצביעים למרצ בכלל הקלפיות בעיר ירושלים. אבל קבלו את התוצאות בקלפי  מס. 137 בבית הספר לאומנויות, בשכונת העשירים הירושלמית טלביה: שם זכתה מרצ ב-21.8 אחוזים מקולות המצביעים.

פי חמישה וחצי משיעור ההצבעה הארצי והעירוני למפלגה הזאת.

באותה קלפי קיבל המחנה הציוני 26% מן הקולות – בעוד שבעיר ירושלים כולה קיבלה מפלגתם של המיליונרים בוז'י הרצוג (מצהלה) וציפי לבני (מרמת החייל) 9.7% מהקולות. זאת אומרת: המיליונרים של טלביה מאמינים בהחלט בזהבה גלאון  מהפנטהאוז בפתח תיקווה ובמנהיגי המחנה הציוני מהווילות בשכונות העשירות של תל אביב. אצלם זכו שלושה אלה ב-47.8% מהקולות – לעומת 22.6% מהקולות שקיבלו המחנ"צ ומרצ במשותף בירושלים כולה.

יצחק הרצוג: אחד מכל שלושה עשירים

יצחק הרצוג: אחד מכל שלושה עשירים

וגם הרשימה המשותפת של חד"ש והמפלגות הערביות הצליחה יפה בקלפי מס. 137 בטלביה. 1.7% מהקולות. זה אמנם  הרבה פחות מהשיעור הארצי של הקולות שקיבלה המפלגה הזאת, השלישית בגודלה בכנסת ה-20 – 10.6% מהקולות. אבל זה הרבה-הרבה יותר ממה שקיבלה המפלגה הזאת ברחוב היהודי – שברירי אחוז עד 0 אחד עגול וגדול ברוב הקלפיות הממוקמות באזורי מעמד הביניים והמעמד הנמוך.

אבל גם המיליונר נתניהו עבר יפה בקלפי 137 בשכונת המיליונרים הירושלמית: הליכוד זכה שם ב-23.2%, טיפה פחות מהשיעור הארצי של קולות הליכוד – 23.4%, או ממספר הקולות שקיבל הליכוד בירושלים – 24.2%.

מי שהצליח הרבה פחות בקלפי בטלביה הוא משה כחלון, שמפלגתו זכתה שם ב-5% מהקולות, לעומת 7.5% במדינה כולה. גורל גרוע אף מזה ייעדו עשירי טלביה לש"ס של אריה דרעי – 0.95% מהקולות, לעומת 5.7% במדינה כולה, ו-12% בכלל הקלפיות של הבירה.

תמונה דומה למדי מקבלים בקלפי מס. 174 שפעלה  ב-17 במרץ השנה במועדון הצופים בשכונת המיליונרים החיפאית דניה: מפלגתם של בוז'י וציפי גרפה שם 41.5% מהקולות (לעומת 25.3% בחיפה כולה). ומרצ הצליחה יפה אף היא – 10% מהקולות, פי שניים וחצי מהשיעור הארצי (בחיפה כולה קיבלה מרצ 4.5% מהקולות).

ראש ממשלה בנינמין נתניהו: וילה בקיסריה

ראש ממשלה בנינמין נתניהו: וילה בקיסריה

בקלפי בבית ספר "המשתלה" בצהלה, שכונת מגוריו העשירה של בוז'י הרצוג בתל אביב, גרפו המחנ"צ ומרץ ביחד 56% (!) מן הקולות (לעומת 22.6% שקיבלו שתי המפלגות האלה במדינה כולה) אבל רק 5% בקואליציה הזאת הם של מרצ: בשכונת מגוריו של בוז'י שתתה הפעם המפלגה שלו את הקולות של מרצ, מגמה רווחת במדינה כולה.

בקלפי  "רב שרותים לקשיש" בדרום תל אביב קיבל המחנ"צ 15% מהקולות, ומרצ – 1.8% מהקולות.  הליכוד קיבל שם 37%, בערך 50% יותר מההישג הארצי שלו. גם כולנו של כחלון קיבלה בדרום תל אביב יותר מהשיעור הארצי – 9.6%.

ברור שמפלגות המרכז והשמאל זוכות לשיעורי הצבעה גבוהים במיוחד באזורי המגורים של האינטליגנציה הבורגנית – איפה שגרים בני העשירים בתקופה שהם עדיין סטודנטים, או מחפשים את עצמם, או עוסקים בתקשורת ובאמנות. אלה גם האזורים שבהם קיבלה הרשימה המשותפת של חד"ש והמפלגות הערביות קצת יותר משברירי האחוז או האפס המוחלט של הקולות שקיבלה ברחוב היהודי בכללותו, וקיבלה בין 1% ל-2% של הקולות. התנהגות העולה בקנה אחד, כמובן, עם התיאוריה של ג'ורג' אורוול: חלקים באינטליגנציה הבורגנית המבקשים לבדל את עצמם מהלאומנות היהודית הפושה במעמדות הנמוכים, מעדיפים להזדהות עם הלאומנות הערבית.

למשל קלפי מס. 499 בבית הספר בלפור (אזור שינקין) בתל אביב: המחנ"צ קיבל מהאינטליגנציה הבורגנית 39.4%. מרצ: 33.17%. יש עתיד:8.48%. הליכוד: 5.47%. כולנו (כחלון): 4.24%. הרשימה המשותפת: 2%. הבית היהודי:1%.

או קלפי 535 בנווה צדק: המחנ"צ: 31.64%. מרצ: 25.07%. הליכוד: 15.82% כולנו: 6.27% והרשימה המשותפת: 1.79%.

קיסריה  ואור עקיבא

והנה השוואה מעניינת בין עיירת המיליונרים קיסריה ובין שכנתה הדלה יותר אור עקיבא.

 משה כחלון: ישנה מהלך?

משה כחלון: ישנה מהלך?

בקיסריה העשירה קיבל המחנה הציוני של בוז'י וציפי 38% מהקולות, פי שניים מהשיעור הארצי. ובאור עקיבא קיבל האיחוד השמאלי-ליברלי הזה  6.22% -מהקולות  שליש מהשיעור הארצי (18.7%).

מרצ קיבלה אצל המיליונרים של קיסריה  7.16% מהקולות, הרבה יותר מהשיעור הארצי. באור עקיבא היא קיבלה עשירית מזה – 0.7% מהקולות, בין חמישית לשישית מההישג הארצי שלה, 3.9%.

נתניהו, שארמונו ממוקם בקיסריה, קיבל בעירו 23% מהקולות, בדומה למדינה כולה. השכנים מאור עקיבא העניקו לו כמעט פי שניים מזה, 45.5% מהקולות.

כולנו של כחלון קיבלה אצל עשירי קיסריה 6.7% מהקולות, ואצל העניים באור עקיבא – 13%.

רמת השרון לעומת אשדוד

והנה השוואה בין רמת השרון העשירה ובין אשדוד שבדרום מישור החוף.

ברמת השרון קיבלה מפלגתם של בוז'י וציפי 44% מהקולות. באשדוד – 8.5%. מרצ קיבלה אצל עשירי השרון 9% מהקולות. באשדוד קיבלו זהבה גלאון וחבריה 0.75% מהקולות.

הליכוד קיבל ברמת השרון 16% מהקולות ובאשדוד – 31.5%.

עומר וירוחם

ומה קרה בדרום? הנה השוואה בין היישוב העשיר עומר, ליד באר שבע, ובין ירוחם.

בעומר קיבל המחנה הציוני 38% מהקולות, ובירוחם – 8%. מרצ זכתה בעומר ל-8% מהקולות ובירוחם – 1.2% (הרבה פחות  מעלה ירוק, אגב, שהסטלנים של ירוחם העניקו לה 1.8% מהקולות).

הליכוד קיבל בעומר 22% מהקולות ובירוחם – 33%. כולנו של כחלון זכתה להישגים דומים: 7.5% בעומר (כמו במדינה כולה) ו-8% בירוחם.

תמונה דומה מתקבלת גם בישובים האחרים של העשירון העליון. המחנה הציוני קיבל 53% מהקולות בכפר שמריהו וב-44% מהקולות בסביון. מרצ קיבלה בכפר שמריהו 8.5% וקצת יותר בסביון – 8.7%. הליכוד קיבל 13% בכפר שמריהו ו-17% בסביון. כולנו של כחלון קיבלה  3.3% מעשירי שני הישובים האלה, פחות ממחצית השיעור הארצי (7.5%).

חמש המפלגות המרכיבות את הקואליציה של נתניהו – הליכוד, כולנו, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה, זכו בבחירות ל-48.36% מן הקולות הכשרים.

חמש המפלגות המהוות את האופוזיציה, המחנה הציוני, הרשימה המשותפת, יש עתיד, ישראל שלנו ומרצ  – זכו כולן יחד ב-47.13% מהקולות.

באשדוד קיבלו מפלגות הקואליציה  64.31 מקולות המצביעים.

התמונה ברור למדי. כל עשיר חמישי במדינה הוא איש מרצ. אחד מכל שלושה עשירים בישראל הצביע לבוז'י הרצוג ולציפי לבני.

העניים, לעומת זאת, הם תומכים מובהקים של הימין ושל המפלגות החרדיות.

אז מה זה אומר? שהעניים ניצחו בבחירות, הימין הרכיב ממשלה,  ועכשיו יהיה להם טוב?

מה פתאום. אין שום דבר חדש בתוצאות  הבחירות הפעם. אלה התוצאות, בחירות אחרי בחירות, מאז שנות השבעים. השמאל איבד מזמן את העשירונים התחתונים וגם חלקים נכבדים ממעמד הביניים. ואילו הימין, מעצם טבעו, משרת ממילא את העשירון העליון. התוצאה היא פלוטוקרטיה, שלטון העשירים.

שלטון העשירון העליון, למען העשירון העליון, על ידי העשירון העליון.

ההוכחה פשוטה: שנה אחרי שנה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גדל הפער בין העשירון העליון – תושבי קיסריה וכפר שמריהו, סביון ודניה, טלביה ונווה צדק (ולא חשוב למי הם מצביעים) ובין תשעה העשירונים האחרים. נכון שפה ושם, במסגרת תעמולת השקר הרגילה  מקשקשים לנו בתקשורת (כולל "השמאלנית")שהפערים החברתיים בישראל מצטמצמים בשנים האחרונות, אלא שאין לכך שום אישור בנתונים הכלכליים.

האם יצליח משה כחלון לשנות את המהלך הזה בזכות עמדת המפתח שהעניקו לו תוצאות הבחירות האלה?

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    אין לי ויכוח עם התזה העיקרית, אבל רצוי גם לשלוט בטריוויה. התיכון לאמנויות בירושלים ממוקם אמנם בשולי שכונת טלביה, אבל הוא בי"ס על אזורי. לא בטוח שבטלביה עצמה יש מספיק בני עשרה כדי למלא כתה אחת… זה בערך כמו לומר שהתיכון (היוקרתי והכלל ארצי) למדעים ואמנויות השוכן בשכונת שטרן ולכן משרת את אוכלוסיית החלשים והנדכאים. רחוק מן האמת.

    אהבתי

  2. דווקא יש אישור שהפערים הכלכליים מצטמצמים ואפילו שיוקר המחיה יורד permalink

    שקרים, שקרים גסים וסטטיסטיקה: כיצד ייתכן שהישראלים חושבים שמצבם הכלכלי מידרדר למרות שההפך הוא הנכון?


    עיין פרק 3

    אהבתי

  3. משתמש אנונימי, לידיעתך, אין שום קשר הכרחי בין זהות התלמידים בבית ספר המשמש כמקום הצבעה, ובין זהות המצביעים באותו בית ספר. זה לא שהורי התלמידים בבית הספר מצוותים לקלפיות שם. זה שדיירי הסביבה – במקרה הזה טלבייה העשירה – מצביעים שם בגלל מיקומו של בית הספר ומיקומם שלהם. לכן אני עומד על הדיוק שבעמדתי ונאלץ להעמיד אותך על טעותך.

    אהבתי

  4. אלעד permalink

    מעניין מה ג'ורג אורוול היה מצביע לו היה חי היום בישראל

    אהבתי

  5. לפי כל נתון שאני מכיר, כולל נתוני הלמ"ס, הפער בין העשירים לעניים דווקא מצתמצם בעקביות מאז 2006. יש לי אפילו השערה רדיקלית: יכול להיות שביישובים העניים מצביעים לביבי כי הם יודעים מה טוב בשבילם. יש לקוות שהמגמה הזו לא תתהפך עכשיו, בעקבות ההרכב הקואליציוני הפופוליסטי/מגזרי שהתגבש

    אהבתי

  6. יונתן ואחרים מהמגיבים פה המבקשים לטעון כי אין גידול בפערים החברתיים בישראל, קבלו את הציטוט הבא מתוך הסקר האחרון של ה-OECD:"מטריד לא פחות הוא הנתון הבא: על אף שההכנסה הפנויה הממוצעת של משקי הבית גדלה בשני העשורים האחרונים בקרב משקי הבית במדינות ה-OECD בשיעור של 1.7%, שיעור זהה לזה של ישראל, התפתחות ההכנסה בקרב העשירון העליון והתחתון בישראל היא הבולטת. בישראל ההכנסה הפנויה של העשירון העליון גדלה ב-2.4%, כאשר ההכנסה בקרב העשירון התחתון ירדה ב-1.1%, הפער הגדול בכל מדינות ה-OECD. יתרה מזו, היחס בין ההכנסה של העשירון העליון לתחתון הוא בין הגבוהים בארגון: 1 ל-14 בישראל, בדומה לטורקיה, לעומת 1 ל-9 בממוצע במדינות הארגון כולו". זה מתוך סקירה מאלפת של העין השביעית, לינק מצורף, המשווה בין הטיפול של אמצעי תקשורת שונים בדו"ח הנ"ל. באשר לפוסט של אורי כץ שהומלץ לי לקרוא כאן. קראתי בעיון. מר כץ נמנע מהחלטיות באשר למצב הפערים, והוא גם אינו מביא את הנתונים של הלמ"ס שהוא לכאורה מסתמך עליהם, ואני יודע היטב מדוע, וכבר כתבתי על כך לעייפה: מאיזו סיבה לא ברורה נמנעת הלמ"ס מהכנסת ההתפתחויות בתחום הדיור לחישוביה, ולכן ברור שהחישובים האלה, במציאות של החברה הישראלית, שבה דוהרים מחירי הדיור לטובת העשירים מרבי-הדירות ומשכירי הדירות ולרעת כל האחרים – מוטים לחלוטין. http://www.the7eye.org.il/54366

    אהבתי

התגובות סגורות.