דילוג לתוכן

סטטוסים/ רשימת הישגים כאורך הגלות, פוסטרם זמנו, טיול בנחל אוב ובנחל שיח, חידת שמשון ומטומטמים בגידולי בעל

מרץ 14, 2015

סטטוסים מהפייסבוק  בימים האחרונים

כמה רוצים את נתניהו וכמה לא?

שמעתי את הראיון שהעניק  ראש הממשלה ליעקב אילון מערוץ 1. בנימין נתניהו התלונן מרה על הסתירה הפנימית בין שני הסוגים של סקרי הבחירות: אלה המודדים את אחוזי התמיכה במפלגות השונות, ואלה הבודקים את עמדת הציבור באשר לזהותו של ראש הממשלה. "רוב הציבור" טען נתניהו, רוצה אותו בתור ראש ממשלה – אבל לא מצביע בהתאמה עבור מפלגתו!

ושנא יתעורר הציבור!

ובכן,  לא "רוב הציבור" רוצה אותו כראש ממשלה.  בסקרים מדובר ב-40% עד 43% מהציבור שחושבים שנתניהו מתאים יותר לשמש בתפקיד ממועמדים אחרים.

וגם אין שום סתירה בין מימצאי הסקרים משני הסוגים:

אם מונים את מספרי המנדטים של מפלגות הימין לפי הסקרים (הליכוד+הבית היהודי+החרדים האשכנזים והמזרחיים+יחד של ישי את מרזל) מגיעים לקצת יותר מ-50 מנדטים, ופעולת חילוק פשוטה מגלה ש-52 (מקומות בכנסת לימין על פי הסקרים) לחלק ל-120 (מספר חברי הכנסת) נותנים 43% של בוחרים העשויים לחשוב שנתניהו מתאים לתפקיד של ראש ממשלה (ולכן לדעתי צודק כחלון שאינו מתחייב לנתניהו, וטועה ליברמן המצהיר על נאמנותו לליכוד. נראה שנתניהו אינו מעניין במיוחד את המצביעים של שניהם).

זאת אומרת: גם אם כל אלה שחושבים שנתניהו מתאים לראשות הממשלה היו מצביעים לליכוד, וכל מפלגות הימין האחרות, כולל החרדים , היו נעלמות, זה לא היה משנה את העובדה ש-57% עד 60% מהציבור , רוב ניכר, אינם חושבים שנתניהו מתאים לראשות הממשלה.

ולבסוף צחוקים. לקראת סיומו של הראיון, אמר נתניהו לאילון כי "רשימת ההישגים" של ממשלת הליכוד האחרונה "ארוכה כאורך הגלות", שזה לדעתי, שימוש מצחיק בביטוי בהקשר הזה.

מאוחר יותר עקבתי אחרי דבריו של המועמד הציוני בוז'י הרצוג בערוץ 10 כדי לסדר לכם פה איזון קדוש בתחום הביקורת, אבל הראיון הקצר עם בוז'י היה ארוך כאורך הגלות,  כי  איך  לומר בעדינות? להגיד על הרצוג שהוא צנון יבש, זה הוצאת דיבה על הצנונים. מה שאגב  לא אומר כלל שהוא לא מתאים להיות ראש ממשלה פה. לדעתי, אפילו אחד שיותר יבש מצנון כמו בוז'י לא יצליח להפוך את הפוליטיקה שלנו למשעממת.

פוסט מעולה שטרם קרה

כבר יש לי פוסט מעולה המבוסס על מה שאני שומע וקורא בימים האחרונים: "איך ולמה הפסיד ביבי את הבחירות". כולל סיבות ונסיבות אישיות, חברתיות, כלכליות ופוליטיות. אבל מה, זה טרם קרה.

מעז יצא מתוק – עוד פתרון לחידת שמשון

התגלגל לידי ספר בן חמישים בשם "ספר קורנגרין" (על שמו ולזיכרו של חוקר המקרא ירוחם פישל  קורנגרין, הוצאת "ניב", 1964) ובו התייחסויות לפרשות שונות בתנ"ך. בין השאר יש לחוקר חיים שמואלי הארה מחכימה הנוגעת לחידת שמשון הידועה שאותה הוא הפנה לאורחים הפלישתים בחתונתו – "מֵהָאֹכֵל (כפועל, מי שעוסק באכילה) יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק" (שופטים פרק י"ד, פסוק 14).

ראשית שאל שמואלי כוורן מאחד הקיבוצים אם סביר הדבר שלהקת דבורים תהפוך שלד של חיה לכוורת. התשובה היתה, שמכיוון שהדבורים רגישות מאוד לריח, אין מצב שהן יקבעו את מושבן בנבלת חיה מצחינה. אך מכיוון שכתוב עוד בפרשה המדוברת ששמשון  חזר אל נבלת הארי שאותו שיסע "לימים", כלומר, אחרי זמן רב, מסתבר שהמעשה אפשרי.

וכאן מגיע שמואלי לקושיה העיקרית הנוגעת לחידה: על פי המסופר, לא גילה שמשון לאיש  על המעשה בארי: לא על כך שהרג את החיה הטורפת, וגם לא מהיכן רדה את הדבש שכיבד בו את הוריו בדרכם תמנתה אל מקום מושבה של אשת שמשון המיועדת.

אם כך – כיצד יכולים היו הפלישתים לפתור את החידה, כשאין בידיהם שום רמז, ושאין להם סיכוי לדעת על המעשה בשמשון ובארי?

והנה התשובה שהגיע אליה החוקר שמואלי: מדובר במשחק מילים.

אחד התרגומים של המילה העברית דבש לערבית, שהיא שפה שמית, אחות לעברית, היא המילה ארי. ולא רק זה: המילה מופיעה גם בתנ"ך במשמעות המחזקת את השערתו של שמואלי.  הנה בספר שיר השירים, פרק ה' פסוק 1:

בָּאתִי לְגַנִּי, אֲחֹתִי כַלָּה–אָרִיתִי מוֹרִי עִם-בְּשָׂמִי, אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם-דִּבְשִׁי…

ומפה אפשר להסיק  שהפועל "לארות" עשוי לציין איסוף או ליקוט של דבש, וזה גם משום שהדבש מוזכר בחלקו השני של המשפט משיר השירים. בימינו אמנם מקובל להשתמש בפעול "לרדות" בהתייחסות לאיסוף דבש, אבל זה, אולי, גם משום שהמילה "ארי" שוב אינה מקובלת לכינוי הדבש, שמחלקה השני של חידת שמשון ידוע לנו גם כי הוא עז – הארי כחיה הטורפת – יצא מאכל, שמחלקה השני של החידה ידוע לנו שהוא מתוק – הדבש הקרוי גם ארי.

– ועכשיו, אם השערתו של שמואלי מתקבלת, כי אז הכל הגיוני יותר: הפלישתים, למרות מוצאם,  דיברו בשפה השמית המקובלת בכנען, ויכולים היו לפתור את החידה גם בלי לדעת על המעשה בשמשון ובכפיר שאותו שיסע ומנבלתו רדה את הדבש ושעליו שמר בסוד:

מהאוכל (הארי, שהוא חיה טורפת) יצא מאכל (ארי, שם נרדף לדבש), מעז (הארי, חיה עזת נפש) יצא מתוק (מה מתוק מדבש?).

שמואלי משער שיתכן כי המעשה שקרה עם שמשון והארי הניע אותו להמציא את משחק המילים הזה, ואפשר גם שהחידה המבוססת על משחק המילים הזה היתה מקובלת משכבר אצל שבטי  העברים, ושמשון שיער  (ומתברר שצדק) שהפלישתים אינם יודעים את פתרונה.

נחל אזוב ונחל שיח

ת.ת. הוציאה אותי למיראה בנחל אזוב ובנחל שיח במורד ובמעלה הכרמל. ותראו מה שראינו:

2015-03-11 14.52.37

היה זית

2015-03-11 15.31.58

פרגים בבוסתן כיאט

2015-03-11 14.07.19

חגיגת פריחות באות ח': חמציצים (קרוב), חרדלים (באמצע) וחרציות (רחוק) צהובים זה עם זה.

2015-03-11 16.31.19

איריס מצוי (הקרוי גם צהרון מצוי)

מאמצים חובקי עולם נגד ובעד ביבי

שמעתי את ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר היום כי מתנהל מאמץ "חובק עולם" שמטרתו להפיל את הליכוד.
מה שנכון.
אבל משום מה נתניהו לא הזכיר שמתנהל גם מאמץ "חובק עולם" באותה מידה להציל את הליכוד.
או שלדעתו בעל קזינו בלאס ווגאס מצד אחד ובמקאו מצד אחר (יותר מ-20 אלף קילומטרים ביניהם כשמודדים ממזרח למערב, וקצת פחות מ-15 אלף כשמודדים ממערב למזרח) זה לא חובק עולם?
ובכן כן, יש פה שני מאמצים "חובקי עולם" להפיל ולהציל את הליכוד. כל מיני טייקונים, שירותי שושו, כנסיות ומדינות מתעניינים קצת יותר ממה שבריא לנו במה שקורה פה, הלוואי שיכולנו להיפטר מכולם.

גידולי בעל בבחירות 2015

מטומטמים גדלים בלי השקאה.
מה שנקרא בלשון החקלאים גידולי בעל, להבדיל מגידולי שלחין.
גידולי בעל רווחים במיוחד בתקופת בחירות.
איך מכירים אותם?
א. רודפי כותרות.
ב. לא מקדישים מחשבה נוספת לשטות שהם מבקשים לקדם.
ג. והתוצאה: מזיקים למחנה שלו הם מבקשים להועיל.
בימים האחרונים נרשמו נביטות אחדות בענף גידולי הבעל.
אחד ששכח שדרך ארץ קדמה לתורה, ואחרים שאין להם לא זה ולא זה.

התגובות סגורות.