דילוג לתוכן

הרהורי חג(2) מה בין קֹהֶלֶת ושמחת תורה?

ספטמבר 29, 2021

מה למגילת קֹהֶלֶת שקוראים בחג הסוכות, ממש כהקדמה לחג שמחת תורה, שעימו מתחילה קריאת התורה, ובין התורה עצמה?

זו התורה, שעניינה כבר ידוע לקוראיה ולכותב המגילה, מרוב שנות קריאה ופרשנויות.

קהלת בציור של גוסטב דורה:הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל

למשל דברים פרק ד': א:"וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל, שְׁמַע אֶל-הַחֻקִּים וְאֶל-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם, לַעֲשׂוֹת–לְמַעַן תִּחְיוּ". ובהמשך:מ': וְשָׁמַרְתָּ אֶת-חֻקָּיו וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, אֲשֶׁר יִיטַב לְךָ, וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ–וּלְמַעַן תַּאֲרִיךְ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ כָּל-הַיָּמִים.

או פרשת ניצבים, דברים פרק ל', כדי להסיר כל ספק:

הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ–הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים–לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ…  
 לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה-בוֹ:  כִּי הוּא חַיֶּיךָ, וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ"

ולסיכום שירת "האזינו", דברים ל"ב:וַיְכַל מֹשֶׁה, לְדַבֵּר אֶת-כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה–אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל.  וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, שִׂימוּ לְבַבְכֶם, לְכָל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם:  אֲשֶׁר תְּצַוֻּם, אֶת-בְּנֵיכֶם, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם–כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם"

ובכן, האם י לא היינו מצפים, שכהכנה ראוייה לקריאת הספר הקדוש לנו, נקבל הקדמה, מין "פתח דבר", סוג של שולחן ערוך הגותי?

החיים עיקר, לפי התורה?

יופי.

ואיך אנחנו אמורים לחיותם? מה משמעותם? לא היה טבעי, שמאת מי שכונה על ידי עורכי התנ"ך  כחכם מכל אדם, נקבל מעין מדריך לאותם חיים הנכונים, שעליהם הצטווינו לשמור מכל משמר? מין גירסה מוקדמת של "משנה תורה" ("היד החזקה")  ו/או "מורה נבוכים" של הרמב"ם? וזה ממי שעליו נאמר: "וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם… וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב", זה שבהופיעו כסופר מגילת קוהלת, הוא אומר על עצמו, ומגדיר כך את מטרתו בחקר ובכתיבה: "וְנָתַתִּי אֶת-לִבִּי, לִדְרוֹשׁ וְלָתוּר בַּחָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, תַּחַת הַשָּׁמָיִם."

והנה, במקום לקבל הסבר ממצה על משמעות החיים, שקול, נבון, דבר דבור על אופניו –

אנחנו מקבלים, בום-טראח,  נאום מבעית של פרחח אנרכו-ניהיליסטי , שוחט רצחני ושיטתי של פרות קדושות, מפרק של אמיתות מוסכמות, שלא במקרה מתמצה המסר שלו בצרור מילים קצר, קודר,  פסקני ומרחיק לכת: "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל. מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ."

והמגילה כולה  היא רק פרוט ופרוש של המשפטים הקצרים האלה.

"תשכחו מכל הבולשיט שסיפרו לכם", תובע קוהלת מקוראיו-מאזיניו. "מכל מה שסיפרו לכם ההורים, המורים, המלומדים, הכוהנים והרבנים, המלומדים והחכמים. לא  החוכמה  תעזור לכם, ולא הכסף ("אֹהֵב כֶּסֶף לֹא-יִשְׂבַּע כֶּסֶף" וגם "יֵשׁ רָעָה חוֹלָה רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ  עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ"), לא התענוגות ולא המון מעש,לא הכוח והמלכות, ולא זיכרון מעשיך שיישאר אחריך ואפילו לא השמחה, המומלצת מאוד בפסוקים רבים אחרים במגילה  "אָמַרְתִּי אֲנִי בְּלִבִּי לְכָה-נָּא אֲנַסְּכָה בְשִׂמְחָה וּרְאֵה בְטוֹב וְהִנֵּה גַם-הוּא הָבֶל." ( כאילו ניחש את הברסלבים)

"תשכחו, אנשים,מסיפורי האגדות המוסרניים שמספרים לכם הצדקנים המקצועיים ("אַל-תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה"), ואם הבחירה בטוב אינה מביאה תועלת, אולי מוטב לדבוק ברע? גם לא: "וְלֹא-יְמַלֵּט רֶשַׁע אֶת-בְּעָלָיו", ובקיצור, אוי לכוהנים ולמורי הדת זוללי הזבחים והקורבנות, ואוי לכופרים, הרשעים עובדי העבודה הזרה וקהלם: "מִקְרֶה אֶחָד לַצַּדִּיק וְלָרָשָׁע לַטּוֹב וְלַטָּהוֹר וְלַטָּמֵא וְלַזֹּבֵחַ וְלַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ זֹבֵחַ  כַּטּוֹב כַּחֹטֶא" ואל תאמינו במוסדות   החברתיים, כי  "מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע, וּמְקוֹם הַצֶּדֶק שָׁמָּה הָרָשַׁע."ובטח שאין לסמוך על מלך ושליט: "יֵשׁ רָעָה רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט."

תשכחו ממורי הדרך ומחברי המדריכים לחיים שבהם מלמדים אתכם כיצד לנהוג,  כי הכל יחסי ותלוי נסיבות וצרכים:"עֵת לָלֶדֶת, וְעֵת לָמוּת; עֵת לָטַעַת, וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ." ואפילו  על בעלי החיים האחרים אל תתנשאו, טמבלים, שכביכול אנחנו בני האדם היננו נזר הבריאה: "כִּי מִקְרֶה בְנֵי-הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם. כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה, וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל, וּמוֹתַר הָאָדָם מִן-הַבְּהֵמָה אָיִן, כִּי הַכֹּל הָבֶל." ואמנם נכון, ש"טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב", אבל גם זה בערבון מוגבל: "כִּי-בַהֶבֶל בָּא וּבַחֹשֶׁךְ יֵלֵךְ וּבַחֹשֶׁךְ שְׁמוֹ(של בעל השם הטוב) יְכֻסֶּה." ומה באשר לאהבה, אשה, חיי משפחה? אמנם  כתוב  "רְאֵה חַיִּים עִם-אִשָּׁה אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ" אבל גם "מוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת-הָאִשָּׁה… אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי וְאִשָּׁה בְכָל-אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי."

ומה באשר לתקווה הדתית לחיי העולם הבא ולתחיית המתים? תשכחו גם מזה."כִּי הַחַיִּים יוֹדְעִים שֶׁיָּמֻתוּ וְהַמֵּתִים אֵינָם יוֹדְעִים מְאוּמָה וְאֵין-עוֹד לָהֶם שָׂכָר כִּי נִשְׁכַּח זִכְרָם.   גַּם אַהֲבָתָם גַּם-שִׂנְאָתָם גַּם-קִנְאָתָם כְּבָר אָבָדָה וְחֵלֶק אֵין-לָהֶם עוֹד לְעוֹלָם בְּכֹל אֲשֶׁר-נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ." המוות הוא סוף הסיפור.

האם יש טעם בבקשת סליחה, בצומות ובהקרבת קורבנות? קוהלת: "לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשְׁתֵה בְלֶב-טוֹב יֵינֶךָ  כִּי כְבָר רָצָה הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֶׂיךָ."

וכך, דווקא לקראת תחילת הקריאה בתורה, מנפץ קוהלת את האמונות המקודשות, מלגלג על האמיתות המוסכמות, כי רק האמת נר לרגליו, כי רק בה תימצא תועלת: "בִּקֵּשׁ קֹהֶלֶת לִמְצֹא דִּבְרֵי-חֵפֶץ וְכָתוּב יֹשֶׁר דִּבְרֵי אֱמֶת." 

והאמת, לסיכום, מהי?

"סו‍ֹף  דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע  אֶת-הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו שְׁמוֹר כִּי-זֶה כָּל-הָאָדָם."

ומה מצווה עלינו אלוהים?מה תכלית מצוותיו וכוונתן?

כבר היינו בזה, כבר הנביא משה, עם הכניסה לארץ המובטחת,  קרא בפני העם ודרש:

"שִׂימוּ לְבַבְכֶם, לְכָל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם:  אֲשֶׁר תְּצַוֻּם, אֶת-בְּנֵיכֶם, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם–כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם"

ומה משמעותם של אותם חיים, אחרי שהפרושים הידועים נדחו על ידי קוהלת?

קראו וחשבו בעצמכם, בעיניים ובתובנה שיש לכם עכשיו, לא בהכרח על פי כל מה שידעתם.

From → כללי

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: