דילוג לתוכן

הפילוסוף דקארט, השטן ומכחישי הקורונה

אוגוסט 13, 2020

כהרגלי, פרסמתי את הפוסט היומי שלי בעניין נתוני הקורונה: א.כמה נבדקו, ב.כמה נדבקו, וג.מה שיעור הידבקות היומי(ב' לחלק ל-א'). הג', כרגיל מזה זמן מה, מעמיד את ישראל שלנו כשיאנית השלילית של העולם. חתיכת האדמה הכי מסוכנת עלי אדמות לתושביה. התודה והברכה על כך לראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו, וגם ל"פרוייקטור" המקצועי והמלומד רוני גמזו, שברצון יסביר לנו  מדוע אין המצב השיאי הזה מחייב פעולה כלשהי מצידו ומצד נתניהו, כנגד התפשטות המגפה.

הבה ניצמד לצמרת, טוענים בעצם השניים,  וכך ניכנס להיסטוריה. שהרי אין דבר החשוב למר נתניהו כמקומו בהיסטוריה, ולכבוד זה הוא גם מארגן כרגע את מבצע ההדבקה ההמוני הכי גדול שהיה אי פעם, שלו  קורא מנהיגנו הדגול "בחירות רביעיות".

הפוסט שלי גרר כמה תגובות, אחת מהן של חבר, שנקרא לו "יואל", שגער בחביבות ידידותית בי ובחברי המגיבים:

"הכל שקר למה אתם מאמינים לשטויות האלה… צאו מזה".
 ידידותי ומנומק יפה וביסודיות, כרגיל אצל מכחישי הקורונה.

פילוסוף דקארט: השטן המתעתע (צילום מהוויקיפדיה)

תגובתו הזכירה לי מאוד את הפילוסוף הצרפתי הידוע רנה דקארט.
 דקארט היה פילוסוף חשוב, וכן מתמטיקאי חשוב, שתרם גם למדע האופטיקה, כל זה במאה ה-17. הוא נולד בחבל לואר היפיפה, עם הטירות, הנהרות וכל זה. הוא למד אצל הדוסים הקתולים, ואחר כך למד משפטים, אבל העבודה כעורך דין שיעממה אותו. בתור פרנסה בחר דקארט במקצוע החיילות. היו אז מלאן ממלחמות  באירופה, וזו נראתה לו פראסה בטוחה(כשלא מתים מזה).כשכיר חרב מקצועי, עבד דקארט גם בעד הקתולים וגם בעד הפרוטסטנטים בצרפת, ואחר הוא לחם בשורות הצבא ההולנדי ובשורות הצבא הגרמני. כשפרש היתה לו פנסיה יפה, שאפשרה לו לפנות ברווחה לחיי חוקר, מדען וסופר.
פילוסופיית החיים הפרטית שלו היתנ הפוכה לגמרי לתרבות הסלבריטאית של ימינו אלה, והוא מיצה אותה במשפט הבא:
"מי שמסתתר היטב, חי היטב" 
ןכן אמר:

"לפעול זה להיות."

"לעיתים, כדי לפעול בדרך ההגיון, צריך לצאת ממנו."

"כאשר אני חושב עד כמה מוחי רפה… אני משתומם."

"מתמטיקאי אינו יכול להיות אתאיסט."

"כדי להכיר את מחשבותיהם של אנשים, שים לב למעשיהם ולא לדבריהם."

לא טמבל, תודו.

ואילו בפילוסופיה, המשפט הידוע והחשוב שלו אומר:

"אני מטיל ספק [בקיומי], משמע אני חושב, משמע אני קיים."

את ספרו החשוב"הגיונות" הקדיש דקארט לנסיונות להגיע אל אמת ודאית, שלא ניתן לערער עליה.  יוזמה הנחשבת כתועבה מוחלטת על ידי הפילוסופיות המתקדמות של ימינו, הנאו-מרקסיזם והפוסט-מודרניזם, הרואות באמת אוייב מר ובן מוות.

דקרט שם לב, שהמון משפטים ותפיסות הנחשבים כאמת על ידו ועל ידי אחרים, ניתנים בעצם לערעור ולביטול בקלות יחסית. הוא ביקש להגיע לאמת כה בסיסית שאין לערער עליה, וכך הגיע לקשר שאינו ניתן לנתוק שבין נכונותו לפקפק בכל, בין קיומו ובין מחשבותיו.

ובמסבגרת זאת, באחד השלבים החשובים בחקירה, הגיע דקארט להנחת קיומו של כוח נסתר וזדוני, ש"גדול עלינו", ומטעה אותנו במתכוון לגבי המציאות והאמת,  וזה מה שהזכיר לי את מכחישי הקורונה מסוגו של חברי מהפייסבוק, יואל.

וכך השבתי לו על תגובתו הגוערת והמחכימה:

אני מציע לך, יואל,  לקרוא להנאתך את הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט. יש לו גירסה, במסגרת פקפוקיו וספקותיו התהומיים בכל ובכולם, שמה שנדמה לנו כמציאות, הוא למעשה פרי עמלו הזדוני של הכוח שהוא מכנה "השטן המתעתע".( "Le diable trompeur").שטן מנוול זה, גורם לנו לחשוב שמיני עניינים המתרחשים(?), אם בכלל, במחשבותנו ובתודעתנו, לכל היותר, הם-הם המציאות, בעוד שאין לדבר שחר.

הכל מעשה רמיה על חשבוננו. מין מעשה ליצנות אכזרי.  ובכן, יואל, דומה שבדיוק עכשיו הוא זמן שלטונו המוחלט עלי אדמות של "השטן המתעתע" של דקארט . הוא מצליח לגרום לקרוב ל-8 מיליארדי אנשים שחיים פה כרגע , לחשוב שמשתוללת פה איזו מגפה דמיונית שלא היתה ולא נבראה, כולל יצירת מסגרת לכאורה עובדתית לקיומה של אותה מגפה שאיננה.  נגיף מומצא, שיטות דמיוניות לגילויו, שיטות-סרק לחיסון נגדו, אולי פעם, או תרופה נגדו בעתיד הלא נראה לעין. וכן מתים מדומים ממגיפה מדומה.

וכך גם גורם לנו אותו שטן רע לב לנקוט במיני צעדים מופרכים שרק מזיקים לנו, ודווקאמתוך הכרת הרע, צומחת לנו טובה.

כמו שלרוב, רק מתוך הכרה בטיפשוטנו, נפתחת לפנינו הדרקך אל החוכמה.

ומתוך ההכרה בחולשתנו, אנו לומדים לרכז את המאמץ באזורים שבהן עוצמתנו רבה.

ונחזור לרנה שלנו.

ורק למזלנו העצום, יש ביננו מעטים, מוארים, החכמים מכולנו, והם, רק הם, משוחררים מהשפעתו המהפנטת של השטן המתעתע ואינם קונים כרוב הגדול של אחיהם התמימים והבורים את שקריו ותעלוליו, ואף מנסים כמיטב יכולתם לנער אותנו, להעיר אותנו מתרדמתנו הדוגמטית הכבדה ,ולשחרר אותנו מהשפעתו המהפנטת של השטן המתעתע הרע והנורא.

אך, מעשה השטן המתעתע, למרבית הצער,רוב גדול מתוך מיליארדי האנשים,  ,דוחים את הסברי המעטים שיודעים את האמת –

-שהכל בלוף.

אך יש גם המעלים את ההשערה שמי שנתונים באמת להשפעתו של השטן הרע, הם אלה המעמידים פני חכמים, שהאמת בכיסם, אלה שמכחישים מה שידוע לכל וזועק לשמיים.

ועוד: תמיד יש לחשוב על האפשרות, בהמשך טבעי להגותו של רנה דקארט, שיש למעשה שני שטנים מתעתעים, כל אחד ומאמיניו, כל אחד וחסידי המציאות המדומה שהוא מייצר, וכך הפכו חיי כולנו פה לקרקס מטורלל ענק ומחריד, מלחמת עולמות בין שתי כאילו-מציאויות, לגמרי וירטואליות,דיגיטליות , מדומניינות ונוגדות.

אז איך, יואל , חברי הטוב, כאח לי? אתה זורם עם זה? כי אם לא מתאים לך, בפגישתנו הבאה, אחרי שתתפרקד יפה, ותניח את ידיך מתחת לראשך, אוכל בכיף לפרוש  לפניך את הסיפור הכולל שטן מתעתע שלישי, ובהמשך, רק 400 ש"ח לשעה, עוד שטן ועוד שטן.

ואם תצליח להתקדם במעלה השטנים, העולים  ויורדים למענך בסולם יעקב,  יואל, אולי אערוך לך היכרות עם אלוהים, שאף לו יש תפקיד מפתח חשוב  אצל רנה דקארט.

כדאי לך להתמיד בטיפול, יואל, כי שלב ההיכרות עם אלוהים יהיה בחינם. אני לא דתי-לאומי-ציוני-ממלכתי או יהודי חרדי, לא חסידי, לא ליטאי ולא ספרדי ולא משום כת אחרת, ופשוט אוסרים עלי פה במוסד לקחת כסף על הסברים בנוגע להשם. טוענים ש"הנשר הגדול", הרמב"ם, ואחרים, לא מתייחסים לכך בהבנה.

אפילו לא אם אסכים להפריש, ממה שתשלם לי, עמלות יפות למוסדות צדקה וחסד.

 

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    "מי שמסתתר היטב, חי היטב"
    לי נראה כדברי פרופ' הר סגור בתוכנית "שעה היסטורית", שהמשפטים האלו מלמדים שהוא לא היה באמת קתולי. יש לזה סימוכים, בכך שהוא נסע לארץ פרוטסטנטית וזה היה מוזר מאד בזמנו. וכן ההשערה שמצויינת בויקיפדיה מותו נגרם על ידי הרעלה על רקע חוסר הקתוליות שלו.
    כמי שהתפרנס תקופה מסויימת משכירות חרב והאמין שאין בעיה להתעלל בחיות כי הן אוטומטים, אפשר לקחת בערבון מוגבל את כל הפלפול שלו לגבי מציאות אלוהים. פשוט צריך לדעת מה כדאי לכתוב.

    אהבתי

  2. סתם ספקולציה הנסמכת על ראיות נסיבתיות עד מאוד באשר לאמונתו. עוד כשהיה חייל מקצועי, השכיר את נשקו וכוחו גם לקתולים וגם לפרוטסטנטים, שלחמו אלה באלה באירופה. ומי שהשכיר את החנית שבידו ואת שרירי זרועו במלחמת דתות לכל מלך ומצביא שגילו בו עניין, קטן עליו, כך אני משוכנע, להשכיר את העט שבידו ואת מוחו לאיזו מלכה צפונית בהירה בלי אפלייה ובלי חשש מפני מוזרות לכאורית, שתיוחס לו מאות בשנים פוסט-פקטום. שהרי לא פחות משהיה חייל מקצועי, היה גם פילוסוף מקצועי. משניהם התפרנס וחי. באשר ל"כל הפלפול שלו לגבי מציאות אלוהים", בדבריך, אני מניח שזה נאמר מתוך זה, שאתה מכיר טיעונים טובים בהרבה משל דקארט לגבי אותו סוגיה אונתולוגית חשובה, טיעונים שמן הסתם הם אלה ששכנעו אותך בדרכך אל האמונה הטהורה, מה, משתמש אנונימי?

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

<span>%d</span> בלוגרים אהבו את זה: