Skip to content

הדתה 4/ הפרופ' הררי רוכב שוב

ספטמבר 12, 2017

בסופ"ש הלפני-אחרון נתן "ידיעות אחרונות" פתחון פה נרחב לאחד הדוברים מטעם הכת האתאיסטית הקטנה, המנהלת מאבק אידיאולוגי נגד היהדות בישראל, בתואנה של  "הדתה".

גם המאמר הזה, מאת הפרופ' יובל נוח הררי,  מנסה לייצר את הרושם המוטעה, כאילו יש במדינת ישראל איזה רוב חילוני מדומיין (אין דבר כזה) נאור, מתקדם, סובלני, מודרני, מערבי וכו' – הכל במרכאות כפולות ומכופלות – ומיעוט דתי קנאי קטן וחשוך – גם זה במרכאות – מנסה לערער את אמונתו של הרוב התמים הזה, ולדרדר אותו לחשכת ימי הביניים של דת מפגרת, הבנויה על אמונות תפלות.

וזה בשעה, שכפי שכבר הבהרתי, האמת שונה לחלוטין, שלא לומר הפוכה: 80% מהיהודים (ויותר אצל הערבים) בישראל מאמינים באלוהים. רוב עצום מתוכם – לעתים גדול אפילו ממספר המאמינים באלוהים – מקפידים על קיום עיקרים לאומיים/דתיים (ביהדות אין אפשרות ממשית להפריד בין השניים, בטח לא אחרי השואה, ובטח לא במדינת היהודים).*

ברור שהמציאות החברתית הזו אינה מוצאת חן בעיני המיעוט האתאיסטי הזעיר (שאגב, הולך ומתמעט)*, והוא מבקש לשנותה. במסגרת זאת נכתב המאמר המדובר של הפרופ'  הררי ב"ידיעות אחרונות".

הטיעון המרכזי של המאמר הוא זה: הררי וחבריו לאמונה האתאיסטית ("החילוניים", יענו) מייצגים את "האמת"; האמת המדעית, המוכחת, המוצקה, הרצינית.

ואחרי קטר האמת נשרכים כקרונות עוד כמה ערכים חשובים, "חילוניים" גם הם, כמו "חמלה, שוויון, חופש, עצמאות ואחריות". כל אלה מייצגים את "העגלה המלאה" של החילוניות, שלדעתו של הררי, יש להאבק על מקומה הראוי במערכת החינוך והערכים המקומית.

ואילו מן העבר השני של "האמת" ושאר הערכים החילוניים החיוביים , נמצאת "האמונה" (במקרה הזה, היהודית), זו שמציבה מול "האמת המדעית" איזו אמונה טפלה בבורא עולם, שאיש טרם הצליח לראותו, ובעוד החילוניים פועלים מתוך "חופש", הנה המאמינים פועלים מתוך "ציות". החילוניים הם טיפוסים "אחראים" לגורלם כבני אדם, בעוד שהדתיים סומכים על "כוח עליון".  החילוניים "לא מקדשים שום ספר, שום מיתוס, שום עם ושום אדם" ( ברור שההיסטוריון הררי לא שמע על "הקפיטל" ועל מרקס ואנגלס, או על "הספר האדום" ועל מאו, לא ידוע לו דבר על המיתוס של צ'ה גווארה, והוא לא ראה את פסלי הענק של לנין או סטלין), מול "המאמינים" (80% מהאוכלוסיה!) השטופים בצייתנות עיוורת ובקידוש ספרים ומיתוסים.

*****

זו אינה הפעם הראשונה שההיסטוריון הררי עוסק בתיאולוגיה, ולא בהצלחה רבה. בפעם הקודמת זה קרה לו ב"הארץ". הוא פירסם מאמר ובו ביקש להסביר איך, מדוע ולמה, הוא כמעט שלא התייחס כמעט ליהדות בספרו ההיסטורי הידוע על תולדות האנושות. הכל, כמובן, מדעי לגמרי, מבוסס על התובנות ההיסטוריות של ההיסטוריון, בעל התואר הרם, הידוע והמכובד.  כבר עסקתי במאמר הזה. קבלו תמצית.

כותרת המאמר היתה:

"ומה אם ליהדות לא היתה השפעה גדולה על המין האנושי?"

ותשובתו של הראשונה של הררי לשאלה היתה:

"האמת היא (האמת היא!) שתפקידה של היהדות בהיסטוריה של העולם היה שולי למדי."

אמת מדעית א'.

אבל, חכו, חכו. כי להררי יש עוד אמת בהמשך המאמר:

"אין גם כל ספק, שביחס לגודלו, לעם היהודי אכן היתה חשיבות יוצאת דופן בהיסטוריה של 2,000 השנים האחרונות."

אין כל ספק!

אמת מדעית ב'.

מ"תפקיד שולי", עברנו ל"חשיבות יוצאת דופן".

וגם זה לא הסוף. קבלו עוד אמת בהמשך:

"רק ב–200 שנה האחרונות ניכרת תרומה ייחודית באמת (ייחודית באמת!) של יהודים להיסטוריה של העולם."

אמת מדעית ג'.

מסגרת הזמן של החשיבות ההיסטורית הצטמצמה פלאים בתוך כמה שורות, מ-2,000 ל-200 שנה.

וזה עוד לא הסוף. ממשיכים לדהור ברכבת האמיתות מתוצרת ההיסטוריון-תיאולוג הררי:

"היהדות היתה ועודנה דת שבטית ומכונסת בעצמה…ולכן אין פלא (אין פלא!) שחשיבותה ההיסטורית מצומצמת."

אמת מדעית ד', שהיא בעצם וריאציה על אמת א', על התפקיד "השולי". אולי נקרא לה אמת א/2.

ולבסוף שיא השיאים:

"אין כל ספק (אין כל ספק!)שהעם היהודי הוא עם מיוחד עם היסטוריה מרתקת (אם כי צריך להודות שהקביעה הזאת נכונה למרבית העמים)"

אמת מדעית ה'.

מה תגידו על זה?

ובכן, לידיעתו של הפרופסור הררי, אפרופו אמת ה', ההגדרה המקובלת למילה "מיוחד" היא "בלתי רגיל, יוצא דופן, אֵין שֵׁנִי לוֹ, יְחִיד סְגֻלָּה, משׁכמו ומעלה", ובאנגלית: "special, extraordinary, unique"

ולכן לא יתכן, פשוט לא יתכן, כבוד הפרופסור, לקבוע "שהעם היהודי הוא עם מיוחד" – ובאותה הזדמנות לקבוע גם שהמיוחדות הנ"ל קיימת אצל "מרבית העמים"!  

או שמדובר בעם מיוחד – "אין שני לו", "unique", או שכמוהו כרוב העמים! שום דבר מיוחד!

תחליט, פרופסור!

מדובר בעבירה חמורה על "חוק הסתירה", פרופסור יקר!

נראה בעליל, שהפרופסור התרגל לתלמידים מפגרים ולקוראים שקונים כל קשקשת.

טוב, אולי לא הפתעה גדולה. הרי כל זה היה מיועד לקוראי העיתון ל"אנשים חושבים" (חה-חה).

וידוע המצב בפקולטות למדעי הרוח.

ולא תגידו שסידרת ההסתבכויות המביכה הזאת של כבוד הפרופסור אינה יותר מעניין זניח בשולי המאמר החשוב. לא ב"זוטי דברים", כמו שקוראים לזה העורכדינים, אנו עוסקים פה.

לא ולא.

סידרת "האמיתות" המדעיות האלה של כבוד הפרופסור,  נוגעת לליבת המאמר. לעניינו המרכזי. לעיקרו ולתמציתו, שהיא:

מה "באמת" חשיבותם של היהדות ושל העם היהודי?

ואם נדמה לכם שהפרופ' למד משהו בתיאולוגיה או בלוגיקה מאז המאמר ב"הארץ" ועד למאמר ב"ידיעות אחרונות", תחשבו שוב.

כי ככה נראית ההגות האתאיסטית העמוקה. ככה נראית "האמת" המדעית שלהם. ככה זה כש"אין כל ספק" אצלם.

ועוד על המאמר ב"ידיעות אחרונות" בפוסט הבא.

היה לי חשוב להבהיר את היחס ל"אמת", המדעית והחילונית,  לקראת העיסוק במאמר החדש ב"ידיעות אחרונות".


*לפי הסקר של בית אבי חי, מכון הסקרים גוטמן והמכון לדמוקרטיה, 94% מהיהודים בישראל הם בעד ברית מילה, 90% אומרים קדיש על מתיהם, 87% טוענים, שצריך שהאוכל במוסדות ציבוריים יהיה כשר, 85% סבורים שיש חשיבות לשמירה על מנהגי היהדות, עם חיבה מיוחדת לסדר פסח – 90% מקיימים אותו; 82% מדליקים נרות בחנוכה, 76% שומרים כשרות.

**שיעורם של האתאיסטים הוא 3-4% מהאוכלוסיה היהודית, מספר החופף  למספרם של מצביעי מפלגת מרצ, למספרם של מנויי עיתון "הארץ" ולשיעורם באוכלוסיה של צופי תכנית הטלוויזיה האתאיסטית "גב האומה". לפי סקר גוטמן, ירד מספרם של החילוניים האנטי-דתיים (האתאיסטים) מ-6% מהאוכלוסיה ב-1999 ל-3% ב-2009.

 

 

מודעות פרסומת
2 תגובות
  1. ישר כוח מאפיהו, אני אוהב מאד ומזדהה עם ביקורתך הנוקבת והעניינית על מאמריו והגותו (כביכול) של פרופסור הררי.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: