Skip to content

הדתה (1): הנתונים המפוברקים של "גב האומה"

יולי 10, 2017

בשבוע שעבר פרסמה אחת מחברותי בפייסבוק פוסט קצר מאוד, ובו הביעה תרעומת על בורותו של מגיש "גב האומה" בערוץ 10, ליאור שליין, שדיבר על "הספל לנטילת ידיים" (צחוק מעושה בקהל) שהוא מוצא "בחומוסיות (עוד צחוק מעושה) שבתחנות דלק (עוד צחוק מעושה)."

הפוסט של חברתי  זכה לשפע אדיר של תגובות, שרובן כללו הגנה נמרצת על שליין.

אני מצידי לא צופה ב"גב האומה" מרצוני הטוב (צחוקים מוזמנים לא הקטע שלי), אבל הודות לעובדה שבמהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה אני צופה באמצעות האינטרנט, ובהפסקות הפרסומות של ערוץ 10 הם משדרים קטעים מ"גב האומה" במקום פרסומות – נפלתי על הקטע המדובר מ"גב האומה", והתבוננתי.

ומה התברר לי,  שעניין ה"ספל לנטילת ידיים" ב"חומוסיות שבתחנות הדלק" – כלומר, הבורות של שליין שעליה התרעמה חברתי מהפייס, בטל בשישים לעומת שאר העניינים שעסק בהם שליין באותה הזדמנות.

הפרשה היא, כמובן, פרשת "ההדתה". מושג מעניין, היוצר את הרושם שמדינת ישראל על אזרחיה היא מדינה חילונית, שגורמים אינטרסנטיים ודי זדוניים, מנסים לשנות את אופייה באמצעים פסולים, די נכלוליים, בלתי או אנטי דמוקרטיים, ש"הדתה" היא שמם הכללי.

מעין שטיפת מוח הנעשית לאוכלוסיה התמימה, החילונית בעיקרה (בינתיים לא מאשימים את היהודים  הזדוניים בניסיונות להעביר על דתם את המוסלמים, הנוצרים, הדרוזים, הבהאים, וכו'), שמה לה ולכל הג'ז הדתי הזה.

וברוח זאת נישא גם המונולוג של מגיש התוכנית ליאור שליין, שממש לא מבין איך כל זה קורה – שהחילוניים, שלהם יש בעצם רוב ברור ומוצק,  בעם ובמערכת הפוליטית, איך  זה קורה שהם מניחים לאותו מיעוט דתי נכלולי וקטן לשחק להם במוח, להתעלק עליהם, ולהוציא את ילדיהם הרכים לתרבות זרה (יהדות)?

והנה המספרים לפי שליין, המוכיחים את עמדתו: יש 9% חרדים, הוא מודיע לנו, ויש עוד 20% "חובשי כיפה", כהגדרתו (כלומר, דתיים אורתודוקסיים, ציונות דתית, חוזרים בתשובה ועוד), וכן גם 24% "מי שמכנים עצמם מסורתיים" (כלומר, מאמינים באלוהים ומי שמקיימים מצוות לפי בחירתם) –

מה שמשאיר אותנו, לדברי אותו שליין, עם "רוב של 44% חילוניים גמורים".

מה?

סליחה, אדון שליין?

9% חרדים, ועוד 20% דתיים ועוד 24% מסורתיים, אם תשאלו אותי, זה רוב ברור של 53% שאינם חילוניים.

שום מסורתי אינו מגדיר את עצמו כחילוני. וגם לא כ"לא דתי", כפי שניסה שליין להדביק להם.

כל אלה לעומת מיעוט של 44% חילוניים (שעוד נראה עד כמה הם "חילוניים גמורים" כהגדרתו של שליין. צפו להפתעות)!

ההיפך ממה שטוען המצחיקן שליין ב"גב האומה" של ערוץ 10 המכובד!

וזוהי רק ההתחלה.

כי אם  מנסים לעמוד על אופיים האמיתי של אותו מיעוט גדול בן "44% חילוניים", מגלים דברים מדהימים למדי.

*****

את הדברים המדהימים האלה על "החילוניים" היהודים בישראל,  אנו מגלים בעזרתם של מכון גוטמן לסקרים והמכון הישראלי לדמוקרטיה, שעורכים מזה כמה עשורים סקרים מקיפים עבור מכון אבי חי. הסקרים נערכו בשנים 1991, 1999 ו-2009, ותוצאותיו של הסקר האחרון שבין השלושה פורסמו ב-2011 וזכו לסיקור נרחב, שקשה לי מאוד להאמין כי חמק מעיניו של שועל ותיק כליאור שליין.

והנה מה שמגלה לנו הסקר של 2009 על החילוניים היהודים בישראל:

האוכלוסיה ככלל מורכבת כך:

7% חרדים.

15% דתיים.

32% מסורתיים.

43% חילוניים שאינם אנטי-דתיים.

3% חילוניים אנטי-דתיים.

נא לשים לב, שעקרונית, דומים המספרים האלה מהסקר ב-2009 למספרים שמסר שליין ב"גב האומה" (שהוא לא ציין את מקורם). לפי הסקר של גוטמן-אבי חי, יש רוב של 54% לצירוף של החרדים, הדתיים והמסורתיים (לעומת 53% אצל שליין), ואילו לחילוניים על שני סוגיהם יש מיעוט של 46% (לעומת 44% אצל שליין).

אבל, אבל, אבל.

החילוניים בחלקם הגדול, כפי שניתן ללמוד מהסקר של 2009, כשמם לא כן הם.

מתוך הסקר של גוטמן-המכון לדמוקרטיה-אבי חי: מספרם של האנטי-דתיים הצטמצם בחצי תוך עשור.

וזה למה?

כי לפי הסקר, לא פחות מ-80% מהיהודים בישראל מאמינים באלוהים.

94% הם בעד ברית מילה.

90% אומרים קדיש על מתיהם.

87% טוענים, שצריך שהאוכל במוסדות ציבוריים יהיה כשר.

85% מהיהודים סבורים שיש חשיבות לשמירה על מנהגי היהדות.

עם חיבה מיוחדת לסדר פסח – 90% מקיימים אותו.

82% מדליקים נרות בחנוכה.

76% שומרים כשרות.

71% הצהירו, שחשוב עד חשוב מאוד ללמוד תנ"ך, תלמוד ועוד מקורות ביהדות.

68% צמים ביום כיפור.

66% מדליקים נרות בשבת.

61%, בסקר של 2009 (לעומת 49% בסקר של 1999, ו-44% בסקר של 1991) בעד זה שהחיים הציבוריים בישראל יתנהלו על פי המסורת הדתית היהודית.

ורק 11% מצהירים שאין להם בעיה לעבוד בשבת.

האם לא היינו יכולים לומר, לאור הנתונים האלה, שההגדרה של 46% מהיהודים בישראל (או 44% לפי שליין) כ"חילוניים", היא מפוקפקת ביותר?

האם לא יהיה זה נכון לומר, שכמחצית מבין אלה המוגדרים כחילוניים, הם בעצם מסורתיים-לייט?

ומה זה מותיר מההצהרה של שליין, שיש אצלנו "רוב" של 44% שהם "חילוניים גמורים"?

תלוליות קטנות של חומרים מתכלים?

איך הייתם קוראים למי שמאמינים באלוהים (שזה העיקר), מלים את הבנים הזכרים שלהם, שומרים על מנהגי החגים, שומרים כשרות, ומסתייגים מעבודה בשבת, גם אלה שאינם שומרים על השבת על כל כלליה ודקדוקיה?

וסבורים שיש חשיבות בשמירה על מנהגי היהדות?

ובקיצור: יהודים מן השורה. נסו לפקפק ביהדותם, והם יראו זאת כעלבון חמור.

אז בשם מי מדבר בעצם המגיש של ליאור שליין?

לא קשה לנחש.

ברור שהוא מדבר בשם אותם 3% מהיהודים שהם אנטי-דתיים, לפי הסקר של גוטמן-אבי חי (מין שם חיבה לאתאיסאטים שונאי הדת היהודית, ולעתים תכופות גם שונאי עמם).

זה ברור מהנימה שלו, מהלעג ומהבוז, מהתיעוב ומהשנאה שהוא משפריץ.

הומור וסאטירה, אלק.

אחד מ-3% שדומים לו ביחסם אל עמם ואל דתו.

צופיו האדוקים ואוהדיו.

מספר סביר לגמרי, המתאים להפליא לשיעור של מצביעי מרצ, וקוראי עיתון "הארץ" באוכלוסיה היהודית.

מעניין לציין שהאחוז שלהם באוכלוסיה ב-2009 הצטמצם במחצית לעומת 1999.

ומכל מקום, ברור לגמרי שאין שחר לקביעה של שליין שלחילוניים יש איזה רוב שהוא באוכלוסיה.

ברור לגמרי שהחילוניים מסוגם של שליין ודומיו הם מיעוט קטנטן ומבוטל, מנוכר ומתנשא.

*****

ומכאן לשקר של שליין, כביכול יש ל"חילוניים" גם רוב ברור ומוצק במרכז המערכת הפוליטית, דהיינו בכנסת ישראל. שליין טוען כי מתוך 120 הח"כים, 73 הם חילוניים. הוא לא ציין שום מקור למספר הזה.

שקר. פשוט שקר.

עיתון "הארץ" ערך סקר בעניין זה באוקטובר 2016, לפני פחות משנה.

70 ח"כים, 58.3%, רוב ברור ומוצק, הודיעו כי הם מאמינים באלוהים. ביניהם אחד מהח"כים הערבים של המחנ"צ, ח"כ ערבי ממרצ, ועוד 5 ח"כים ערבים מהרשימה המשותפת. הח"כ הדרוזי מ"כולנו" הודיע שהוא מאמין בדטרמיניזם לפי הדת הדרוזית.

ועוד 62 מתוך הח"כים היהודים.

20 מתוך 30 הח"כים של הליכוד מאמינים. 11 מתוך ה-24 של המחנ"צ. 8 מתוך ה-10 של "כולנו". 4 מתוך ה-6 של "ישראל ביתנו". 2 מתוך ה-11 של "יש עתיד". ומן הסתם כל הח"כים של המפלגה הדתית והמפלגות החרדיות.

9 ח"כים מתוך ה-120 – 7.5%, הודיעו שאינם מאמינים באלוהים.

כל היתר לא השיבו, או סרבו להשיב, או השיבו תשובות שאינן חד-משמעיות.

ומכל מקום, ברור שאין שחר לקביעתו של שליין שבכנסת יש רוב של 73 ח"כים חילוניים.

*****

ברור ששליין אינו עושה בנתונים כבתוך שלו, כי יש לו את זה בגנים. גם לא בגלל שלשקר זה תחביב אצלו. הוא נאלץ להתרחק מהעובדות ומהנתונים,  בדיוק מאותה סיבה המאפיינת את השמאל המזוייף בכל דרכיו. כבר תריסר שנים אני טוען זאת: השקר הוא ברירת המחדל של השמאל המזוייף. אין להם ברירה אלא לשקר. מסכנים שכמותם.

כי הם אינם יכולים לסמוך את הטיעונים, התיאוריות והקביעות שלהם על העובדות.

וזו גם הסיבה, דרך אגב, שהם כושלים שוב ושוב בתחזיות ובנבואות שלהם.

כי איך אפשר לשער ברצינות מה יהיה בעתיד, כשאתם חרשים-עיוורים לגבי העובדות של העבר וההווה?

———————————————————————————————————————————————————-

 

בפוסט הבא: מלחמת הדתות המקומית בין כנסיית הסכל ובין היהדות

6 תגובות
  1. עדי permalink

    גם הסקר שלך ישן ותמוה. אני למשל חילונית אגנוסטיקנית ולא אנטי דתיים. זכותו של כל אדם להאמין במה שבא לו, טיפשי ככל שזה ייראה בעיניי, כל עוד אין אמונתו פוגעת באחר.
    אבל אני כן נגד העובדה שאין לי את אותה זכות להאמין ולהחליט לעצמי, כי אין לי תחבורה ציבורית בשבת, נישואים אזרחיים ואם אשלח את ילדיי לבית ספר חילוני עדיין יבזבזו מזמנם על שיעורי דת בהנחיית ילדות משירות לאומי ותפילת הגשם בשיעור גיאוגרפיה. כמובן שיש אחריות הורית לחינוך, אבל בעוד בני הנוער במשפחה כבר גיבשו את דעתם, לקבל ילדה מהגן שאומרת "למה אנחנו לא עושים קידוש? זה נכון שאנחנו לא יהודים ושאלוהים יעניש אותנו?".
    חייה ותן לחיות. לצערי זה עובד רק בכיוון אחד במדינה בגלל סחיטה ובצע של המפלגות הדתיות ומוסדות הדת. עם אנשים דתיים/חרדים לכשעצמם אין לי בעיה, כל עוד הם מכבדים גם אותי, ויש לי מביניהם חברים וקולגות.

    אז מה, פתאום גם אני לא שייכת ל-3 אחוז שלך? מסקר מלפני כמעט עשור? טוב שלא לקחת סקר משנות ה-90.
    ואגב, גם בעיניי האוכלוסיה החילונית מצטמצמת. גם כי הריבוי הטבעי בקרבה נמוך משל חרדים/חילונים, וגם כי ממנה אחוז גבוה יותר נוטה לעזוב את הארץ. אנחנו חיינו בחו"ל בעבר ועובדים על לחזור. גם לעובדה שאין כבוד לאורח חיינו בארץ יש משקל בזה.

    אהבתי

  2. אני מודה לך על הערותיך, עדי. אתייחס בינתיים לאחת וחצי מהן. האחת, באשר לסקר שאני משתמש בו והשגותיך לגביו. ובכן, זה הסקר המקיף היחיד הידוע לי בארצנו בתחום המדובר. זה מה יש. הוא נערך אחת לעשור כדי לבדוק מגמות לטווח ארוך. אני מניח שהבא ייערך ב-2019 ויתפרסם ב-2021. נמתין בסבלנות. בכל מקרה, לעצם הטיעון שלי, שהחילוניים אינם רוב, עדכנותו של הסקר לא חשובה, שהרי הנתונים שהביא האדון שליין (בנוגע לשאלה המרכזית -"מי הרוב"?) דומים להפליא – אחוז לכאן ושניים לשם – לאלה המופיעים בסקר. ברור שהחילוניים אינם רוב ולא נעליים.
    ועוד חצי הערה – באשר לשאלה אם את שונאת דתיים ואם לאו. מכל מקום ברור שאמונתם טיפשית בעיניך, ויחסך אליהם בהתאם. אני לא מאשים אותך על כך, שהרי סביר להניח, שבאותה מידה טיפשית אמונתך בעיניהם, ויחסם אליך בהתאם.
    נראה לי שלצרכי דיון תרבותי בין מי שמאמין ולבין מי שלא, עדיף להשתמש בביטוי כמו "זכותו של כל אדם להאמין במה שבא לו, בלתי מקובלת עלי ככל שתהיה אמונתו, כל עוד אין היא פוגעת באחר," למשל. זה במקום הביטוי שהשתמשת בו.
    שהרי למי כבר יכול להיות עניין, לקיים דיון עם טיפשים?
    לשאר הערותיך אני מקווה להתייחס בפוסט הבא בסדרה או בזה שאחריו, ואם יישאר משהו ללא תשובה, אתייחס פה.

    אהבתי

  3. אהבתי,
    יש מימד סוציולוגי בהגדרות חילוני או דתי ופחות תיאולוגי. לדעתי, רוב המגדירים את עצמם חילוניים הם אשכנזים, בעוד אצל הספרדים אותם אנשים, עם אותה התנהלות סמי-דתית יגדירו עצמם מסורתיים. גם אני, לפני שחזרתי בתשובה, קראתי לעצמי חילוני למרות שפקדתי את ביה"כ מדי פעם, שמרתי על כשרות בסיסית וצמתי ביוה"כ. רק מאוחר יותר הבנתי שבעצם הייתי מסורתי.

    אהבתי

    • אליהו, יש בנתונים על שמירת מנהגים דתיים ומסורות שונות בקרב 80% ו-90% מהאוכלוסיה היהודית כדי לחזק את הנחתך.

      אהבתי

  4. יעקב שגיא permalink

    מהפתיח שלך אני מבין שאינך אוהב את התכנית גב האומה אבל מכאן ועד לומר שהצחוק בתכנית מעושה רב המרחק ומראה על קטנוניות. אני מבין שלדעתך כל האולם המלא של צופים הובאו לתכנות בכח או אולי הוטעו לחשוב שזו תכנית של אמנון יצחק.
    לעצם הענין, גם אם סטטיסטיקה שלך אכן נכונה, מה שאינני חושב אבל נניח.
    יש על פי טענתך כ-9% חרדים, נכון? והם עושים מה שבא להם. ערכת חינוך עצמאית. כל ושאי האישות דרך מוסדותיהם ולא דרך הרבנות הראשית. אינם מלמדים את תכנית הליבה כך שבוגריהם הם בורים ועמי ארצות בכל דבר שאינו נוגע לתלמוד. לידיעתך גם ידיעתם בתנ״ך היא מוגבלת. חלקם מתנגדים למדינה הציונית, אם לא הבנת – זו מדינת ישראל. ולמרות כל זאת הם זוכים למלוא התמיכות של הממשלה. החינוך העצמאי והישיבות ממומנים על ידי משרד החינוך. האברכים זוכים לקצבאות יפות. אינך סבור שלעשרת האחוזים של החילונים, אותם מייצג ליאור שליין מגיע לפחות אותו דבר?
    לא. ביט להם חינוך עצמאי בהתאם לערכים שלהם ללא הכנסה, בדלת האחורית, תוכניות לימוד המנוגדות לערכים שלהם? תתפלא לשמוע יש לחילונים ערכים ויש להם עגלה מלאה בכל טוב שהתרבות החילונית מסוגלת לתת.
    האם עלה בדעתך להכניס נערות מהנוער העובד או בשומר הצעיר לבתי ספר ממלכתיים דתיים? או רק לבתי הספר החילוניים צריך לשלוח עמותות דתיות אשר יסיתו את הילדים הרכים נגד הוריהם.
    אל תספר לי שזה לא נכון מאחר ונתקלתי בכך ממקור ראשון ולא דרך תכנית גב האומה שדרך אגב אם כל מה שנאמר בה הן השמצות פרועות הדרך לתביעת דיבה פתוחה לפניך.
    לא זה המקום לדיון על הרוע והאיוולת וסילוף דברי תורה שבהלכה רוצים להעביר לילדי משפחות חילוניות. אבל האם אתה מוכן שיעבירו לילדיך תכנים המנוגדים לערכך??
    גם אם יש רק אחוז אחד של חילונים. במדינה דמוקרטית אין זכות לאף אחד לכפות עליהם ערכים מנוגדים.
    ולסיום אני מתאר לעצמי שגם צופי הטלויזיה בדרך מסתורית מאולצים לצפות בתוכנית גב האומה אחרת מאיין הרייטינג הגבוה. תראה כמה זמן פרסום יש בזמן התכנית והמפרסמים אינם מאמינים בערכים כלשהם מלבד באל הממון.

    אהבתי

    • אני מודה לך על תגובתך, יעקב. על חלק מדבריך אשיב בפוסטים הבאים, ובינתיים:
      1. אני לא מחרים במיוחד את "גב האומה". אני פשוט ממעט ככל האפשר לצפות בטלוויזיה. מדי פעם לונדון וקירשנבאום, מזפזפ בין מהדורות החדשות בערך עד 20.30, וקצת כדורגל כשמשדרים בחינם בעונה, וזהו. הכל דרך האינטרנט. כל היתר נראה לי בזבוז זמן מיותר. צר לי. יש לי דברים מעניינים יותר לענות בהם.
      2. לא תמצא אותי מגונן על החרדים ומעשיהם. קנאים דתיים וקנאים אנטי-דתיים – אותו דבר מבחינתי.
      3. אני נגד כל סוג של כפיה, נגד כל תעמולה אידיאולוגית מאולצת, דתית כמו אנטי-דתית.
      4. אני בעד זה שחילוניים שונאי דתיים מסוגו של שליין ודומיו יקבלו מערכת חינוך משלהם, כמו החרדים, כי הם קנאים בדיוק כמוהם. וכך אולי יפסיקו את תעמולת הזוועה האנטי-דתית שלהם. אולי, כי משלמים להם על זה (קרנות ועמותות בשפע, וגם מו"לים והנהלות של טלוויזיה), כך שאני לא אופטימי במיוחד.
      5. אני עומד על דעתי שרבים מאוד מהצחוקים ב"גב האומה" מאולצים, ותרשה לי לא להיכנס לפרטים. הדברים ידועים. ובאשר לרייטינג של "גב האומה", הוא כלל לא גבוה , כפי שאתה טוען. נע בדרך כלל בין 3.5% ל-5.5%, נוטה להתייצב סביב 4%. לשם השוואה, הרייטינג של "ארץ נהדרת" נע בין 25% ל-30% (וגם בה איני צופה).
      6. כדי שתובהר לך, ואולי גם לאחרים, דעתי על החרדים, אני מצרף לך פה קישור לפוסט שכתבתי לפני שש שנים וקצת, ודעתי לא השתנתה מאז. https://mafyahu.wordpress.com/2011/06/10/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%99%D7%97-%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9B%D7%A1%D7%A4/

      אהבתי

להשאיר תגובה

