דילוג לתוכן

העיתונאי הסעודי והאחריות של ההנהגה הפלשתינית

יוני 16, 2017

משעל אל-סודיירי הוא עיתונאי סעודי. במאמר שפרסם בעיתון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט" ב-21.05.2017,  הוא מביע את דעתו על צעדיהם ועמדותיהם של המנהיגים הפלשתינים. מצאתי את תרגום המאמר באתר ממר"י, והרשיתי לעצמי להביא אותו כאן.

מי לא יאהב את הדברים? ובכן כל אויבי השלום מהשמאל המזוייף ומכנסיית הסכל מצד אחד – איך מעז עיתונאי ערבי להצליף כך בעמדות המתקדמות, הנאורות והצודקות של החמאס והרשות הפלשתינית? איך הוא מעז לשחרר מאחריות את הממשלות  הישראליות המרושעות?

כחלילן מהמלין, משמיעים אלה באזני המנהיגות הפלשתינית את המנהיגה החביבה עליה, שלצליליה היא מובילה את עמה מנאכבה אל נאכבה (בעוד המנהיגות עצמה חוגגת על חיי פאר ותפנוקים, איך לא).

וגם הימין הקיצוני מצד שני לא יאהב את הדברים. שם סומכים על כך שהערבים לעולם יישארו אותם ערבים, קיצוניים וסרבנים, שברוב טיפשותם ימשיכו לשחק לידיהם של המתנחלים ושלוחיהם בממשלות ישראל.

כל האחרים מוזמנים להתעודד.

הנה כמה קטעים מתורגמים ממאמרו של אל-סודיירי:

"כמה ממנהיגי פלשתין, שהיו בשלטון, הצטיינו בשני דברים: רטוריקה והחמצת הזדמנויות. זאת, מאז אמצע שנות הארבעים של המאה הקודמת עד תחילת המאה ה-21. בשנת 1947 הם התנגדו להחלטת החלוקה (מנובמבר 1947), למרות שהיא העניקה להם 49% מהאדמות; הם האשימו בבגידה את  עבד אל-נאצר (נשיא מצרים בין  השנים 1970-1954) משום שהסכים לתכנית רוג'רס (תכניות שלום בין ישראל למצרים וירדן שהציג מזכיר המדינה האמריקאי דאז ויליאם רוג'רס בשנים 1971-1969).  הם האשימו את אל-סאדאת בבגידה, משום שחתם על הסכם השלום בקמפ-דיויד.  אך השניים הללו לפחות הכירו במציאות וחצי האי סיני הוחזר למצרים בשלמותו.

"אחת מהחמצות ההזדמנות הבלתי נסלחות של המנהיגים הפלשתינים, היתה סירובם לשבת על הכיסא שהועיד להם אל-סאדאת ליד שולחן המו"מ, מול דגלם, במלון 'מינה האוס' (בקהיר, שם כונסה בדצמבר 1977 ועידת שלום, בהשתתפות נציגי ישראל, מצרים, ארה"ב ומשקיף מהאו"ם). יצוין כי באותו זמן לא הייתה ולו התנחלות אחת בגדה המערבית ולא היה שום בית הרוס בעזה.

"כעבור כמה עשרות שנים, לאחר שחצי משטח הגדה המערבית התמלא בהתנחלויות, הפלשתינים חתמו על הסכם אוסלו, אשר התברר להם  בהמשך כחסר הערך. האם לשם כך (כלומר כדי שיגיעו הפלשתינים למצבם הנוכחי)  התרחש 'ספטמבר השחור' (המלחמה הירדנית-פלשתינית בספטמבר 1970)? ולשם כך פרצה מלחמת האזרחים בלבנון? ולשם כך חרבה עזה שלוש פעמים ('עופרת יצוקה', 'עמוד ענן' ו'צוק איתן')?!

"עם כל הכבוד שאני רוחש לאסמאעיל הניה, אני אומר לו: 'כאשר קבעת (במסמך המדיני החדש של חמאס) את גבולות פלשתין כגבולות שהיו לפני ה-5 ביוני 1967, הרי שהכרת במשתמע ובאופן עקיף בישראל. לפיכך, אינך יכול מעתה ואילך ליידות עליה ולו אבן אחת, לא כל שכן לשגר עליה ולו רקטה אחת.'

אני תוהה, איפוא, מה ערך הסיסמה המליצית הבלתי אפשרית 'פלשתין מהנהר עד הים', כל עוד עזה מנותקת מהגדה המערבית? האם האומץ וההקרבה יביאו את המנהיג הניה לנקוט יוזמה היסטורית ולבסס את האחדות במדינה הפלשתינית שהאחים הערבים ואף העולם כולו יתמכו בה?

מגיע לצעירים הפלסטינים לחיות, לשאוף ולפעול כמו צעירי יתר העמים. הספיקו לנו הצער, הדיכוי, הטיפשות והפרחת הסיסמאות הקיצוניות, אשר חיסלו את התבונה ויחד עמה הרבה מהאדמות. אם העם הפלשתיני  ייהנה מחיים בתנאי שלום, (יתברר ש)הוא עם יצירתי, ותעיד על כך העובדה שמי שקיבלה את פרס המורה הטובה ביותר בעולם היא הפלשתינית חנן אל-חרוב (מורה ממחנה הפליטים דהיישה ליד בית לחם שפיתחה שיטה להפחתת אלימות בקרב תלמידיה וזכתה במרץ 2016 במקום הראשון בתחרות בינלאומית למורים מצטיינים)

ואם מדברים על ההיבט הטריטוריאלי, הרי ששטחה של סינגפור הוא 710 קמ"ר בלבד, כלומר תשיעית משטח הגדה המערבית ועזה, ומספר התושבים בשני האזורים (בסינגפור מצד אחד ובשטחים הפלשתינים מאידך) דומה, אך הכנסותיה השנתיות של סינגפור עולות על 400 מיליארד דולר, כלומר יותר מהכנסתה של כל אחת ממדינות הנפט… אפילו שאין בה אוצרות טבע."

 

 

 

 

 

 

17 תגובות
  1. אנונימי permalink

    ביום ממוצע באתר ממר״י אתה רואה בערך 70% מאמרי ״הלאה הכופרים והישות הציונית״, שתמיד פופולאריים בעולם הערבי/מוסלמי, אבל אתה רואה גם כ 30% מאמרים מסגנון ״מספיק עם האובססיה עם ישראל״ או ״הנה מה שאנחנו עושים לא בסדר״ או ״ההצעה שלי לעזור לפלסטינים היא…״ (תוכנית מסויימת שלא ״ציונית״ אבל גם לא להשמיד את ישראל). אני לא מבין מדוע אומרים שממר״י הוא אתר אנטי-ערבי. הוא בברור לא מראה ערבים בצורה סטריאוטיפית, אלא בדיוק להפך.

    אהבתי

  2. אילן permalink

    הים אותו ים והערבים אותם…. למה החלומות שלך שהם יהפכו לסינים. הסינים איפה שנותנים להם הם הופכים עפר לזהב. הערבים בגלל המנטליות שלהם בדיוק הפוך וככה כמה עצוב הם ישארו. מה לעשות. הצרה של הערבים בשטחים המשוחררים שיש את אונר״א. מה ההבדל בין ערבי בעזה או ערבי במצרים או סוריה. ההבדל זה אונר״א שנותנת כסף בלי סוף והופכת את כולם לתלותיים וזה מקרין על כול העניין. הכול פוליטי ואין בכלל ספק. אין חשמל משהו ידאג לנו אין מים משהו יביא. אין קמח משהו ידאג. ככה זה נראה. הם לא מתבגרים הערבים. תנתק אותם מהעטין ותראה איך המצב משתפר. בו לא נתחסד. הכי טוב שתבנה רפסודה מספיק גדולה ותעיף כבר את עזה למקום אחר יחד עם אונר״א.

    אהבתי

    • תודה לך, אילן, על ההדגמה המדוייקת של עמדת הימין, כפי שהגדרתי אותה בקיצור בגוף הפוסט.

      אהבתי

      • אנונימי permalink

        הוא, התאור שלט מאד מדוייק. למשל, לא מזמן טיפל בי רופא מומחה ערבי. איך הוא נהיה רופא מומחה? בטח על ידי בטלה, עצלנות, ופטאליות. אני מכיר אותם, הם יושבים ומחכים שאונר"א תיתן להם רשיון לעסוק ברפואה.

        Liked by 1 person

      • אילן permalink

        כן בטח. בכול העולם הצ׳יינה טאון הוא מרכז המסחר. למה כי הסינים הם סוחרים מצויינים. זה בדם שלהם. זה שזה לא בא לך טוב זאת הבעייה שלך.
        שציבור שלם מקבל כול הזמן כסף מעוות את המציאות. אם לא היו שופכים שם כסף הם היו בדיוק כמו במקומות אחרים בעולם הערבי. מה שונה ערבי מצרי או סורי מערבי שחי בעזה. לא הבנתי. במצרים חי רוב הציבור מדולר או שתיים ליום. לא בטוח כמה שעות חשמל ובאיזה עוצמה יש לפלחים בכפרים במצרים. תסביר לי בבקשה מה ההבדל לאט כי קשה לי להבין. אולי אם לא יהיה כסף לא הייתה להיטות כזו גדולה ליצור פרובוקציות נגדנו ואולי היו יחסים פחות עכורים.
        אולי זה כמו אירגוני שמאל כאלה שבשביל לקבל מימון מבצעים פרובוקציות כי זה מה שמוכר ומביא כסף. אבל מה אני מבין.
        ודרך אגב בקשר לרפסודה זה סתם היה בשביל לעצבן. סתם
        ההתנתקות מעזה הייתה טעות אבל אם הולכים עם זה אז צריך ל ה ת נ ת ק ולהבין שעזה היא כמו כול מקום בעולם הערבי בלי נפט. עני ונשלט ע״י מיליציות. תתנתק מהפן הרגשי ותחשוב על עזה כמו סודן או עיר בסוריה. זהו נגמר.

        אהבתי

  3. אנונימי permalink

    אתה צודק, זה עניין של דם. לערבים יש דם של עצלנים, ליהודים יש דם של טפילים, ועל הדם של הכושים בכלל אין מה לדבר. אבל ההגיון שלך מעניין. בסין חיים כמליארד סינים על שני דולר ליום. בצי׳נה טאון הם מרוויחים הרבה יותר. מסקנה: הסינים סוחרים ממולחים. במצריים חיים מליונים על שני דולר ליום. בכווית (או בלונדון) הערבים מצליחים הרבה יותר. מסקנה: הערבים עצלנים ונרפים. כלומר אתה סימנת את המסקנה מראש ומתייחס רק לעובדות שמתאימות לה. ואגב, אם בכלל, במשך כל ההיסטוריה לערבים דווקא היה מוניטין כסוחרים ממולחים, אבל לך תחפש הגיון בדעות קדומות.

    Liked by 1 person

  4. אם מדובר בדם, אילן, אז דע לך שהערבים, אחינו הם. אחים לדם. גם מבחינת הדת (יצחק וישמעאל אחים. תבדוק בתנ"ך, ישמעאל "על פני כל אחיו ישכון") גם מבחינת ההיסטוריה, בטח מבחינת הדמיון בשפות, שהן שפות אחיות (שתמיד באות עם קרבת-דם של דובריהן, כמו הדמיון שבין ההולנדית והפלמית, למשל) ואפילו מבחינה גנטית. לא רק היהודים שישבו במדינות הערביות, ודם ערבי התערבב בדמם, כמו שדם אירופאי התערבב בדמם של היהודים האשכנזים. בדיקות ד.נ.א מצביעות גם על כך שיהודים אשכנזים, בגלל מוצאם העברי, קרובים מאוד למזרח התיכון ותושביו הערבים. אז בכל פעם שיש לך טענות לדם הערבי הפגום, דע לך: הפוסל במומו פוסל.

    אהבתי

    • אילן permalink

      אני לא מתנשא בכלל אבל גם בישראל ניתן לראות את התרבות הערבית של החמולה בכול ישוב ערבי. המשפחה היא במרכז ולנו יש תרבות שונה. לא בטוח שהיא יותר טובה. אי אפשר להשוות שתי תרבויות שונות. זה לא דומה ונכון שבעיניי סיני אני ומוחמד דומים אבל אנחנו לא. אל תתנשא עלי ותאמר שהתרבות של הישראלים היהודים דומה לתרבות הערבית.
      התרבות הזאת בעזה דומה למצרים כי הרבה מעזה באו ממצרים. למה לא דנים אם צריך לספק שם בקהיר חשמל. מה איכפת לי. בעזה ניסו להקים להם מכוני טיהור מים ותחנות כוח אבל תמיד יש האלמנט ההרסני של מלחמה באוייב הציוני. גם בישראל שפכו כסף מכול העולם אבל הקמנו מדינה נורמלית. מה הם עשו עם הכסף שנתנו להם. הרוב נגנב למספר משפחות והיתר הולך ללחימה.
      אם לא היו נלחמים כול הזמן נגדנו ברור שמצבם הכלכלי היה הרבה יותר טוב.
      מצחיק שהישראלים גאים כול כך בכיפת ברזל שזהו בעצם פיתרון גאוני לפתור את הבעייה של הטילים שיוצאים מעזה אחרי ההתנתקות. בעייה שיצרנו בעצמנו. אנחנו בחרנו בפיתרון הקל שבסופו של דבר הוא הפיתרון העקום כי אנחנו גם אוכלים טילים וגם בסוף הרעים בכול הסיפור.
      אני ואתה נשקיע בשנים הקרובות 2-3 מיליארד שקל בהקמת מיכשול נגד מנהרות. נכון מצחיק.
      יש לך הסבר פשוט למה אנחנו צריכים לדאוג לעזה יותר ממקום אחר ?

      אהבתי

    • אנונימי permalink

      זה אופייני. גזענות בד"כ מופנית, לא למישהו זר לחלוטין – לא תמצא הרבה יהודים שבטוחים בנחיתות הטבעית של, נאמר, האסקימוסים – אלא לקרוב ולדומה, כמו יהודים שמשוכנעים בנחיתות הדם הערבי או יהודים אשכנזים הבטוחים בעליונותם על יהודים מזרחיים. כנ"ל לכל קבוצה שהיא בעולם, כמובן, לא רק יהודים.

      אהבתי

      • אנונימי permalink

        הייתי יותר מתרשם מקביעות נחרצות לגבי עליונות קבוצה א' על קבוצה ב' אם המשוכנע בעליונותה האובייקטיבית הברורה של קבוצה א' לא היה *תמיד* שייך לקבוצה א' בעצמו. יהודים בטוחים שהיהודים נעלים, לבנים שהלבנים, ערבים שהערבים, חרדים שהחרדים, גברים שגברים, וכו' וכו'.

        אהבתי

  5. אנונימי permalink

    הגזענות, שמתי לב, עובדת במעגלים קטנים והולכים. יש אנגלים (למשל) שמשוכנעים שכל הלא-אנגלים נחותים. אבל האם מספיק להיות אנגלי? כמובן שלא. צריך להיות גם מלונדון, לא מהפרובינציות, יגידו לך הלונדונים. אבל לא כל מקום בלונדון, כמובן. רק מהשכונות ה*נכונות* כידוע, וגם בתוכן, יש מדרג. יש שכונות טובות *באמת*, וכאילו שרק מעמידות פנים. סוף דבר: מכ-7,000,000,000 איש בעולם, יש כ-10,000 ששווים משהו, ולגמרי לגמרי במקרה, האנשים שמשוכנעים בכך תמיד שייכים לאותם 10,000.

    אהבתי

    • אילן permalink

      הלו. רדיו.
      מה קורה עם עזה ?
      למה אי אפשר לשמוע מה איכפת לך מעזה.
      אתה חושב שאני גזען. נו שויין.
      לא שמעתי למה לך איכפת אם בעזה תהייה שעה של חשמל או שמונה. הבנתי אני גזען. אמרת את זה שמונה פעמים וגם שיכנעת בכישרון רב.
      תגיד לך איכפת מה קורה בעזה ?

      אהבתי

  6. אנונימי permalink

    איכפת לי מה קורה בעזה. לכן, כמובן, קראתי בעניין את הפוסט של אותו עיתונאי סעודי על מה חמאס צריך לעשות שם. כמובן שאין לי נוסחת קסם לפיתרון, ואינני בטוח מה לעשות. אבל זה לא אותו דבר כמו חוסר אכפתיות, בדיק מאותה סיבה ש(להבדיל) שאכפת לי מישראל, אבל אינני יודע מה ראש הממשלה צריך לעשות בכל נושא.

    אבל אתה האדם האחרון בעולם בערך שיכול להתלונן על אי אכפתיות כלפי עזה. בברור *לך* לא אכפת כהוא זה, משום שלפי גישתך הערבים שחיים שם בעלי דם קלוקל. לא רק שלא איכפת לך כלל, אם יהיה להם חשמל, אלא לא יזיז לך אם הם ימותו מחר עד האחרון, יצורים נחותים שכמותם. ממילא לא יצא מהם כלום.

    הרי זה כאילו היית קודם אומר שלדעתך ישראל מפלצת חסרת זכות קיום, מדינה נאצית-פשיסטית, ואז טוען שאילו שלא מסכימים ״לא אכפת מישראל״ ושהם ״לא ריאליסטים״…. אתה יודע משהו, אני מתחיל לראות את הדמיון בינך לבין קוראי ״הארץ״ ה״נאורים״. שני צדדים של אותו מטבע.

    אהבתי

    • אילן permalink

      אם היו מצליחים להשמיד את ישראל חוץ ממספר יהודים לאף אחד לא היה איכפת. וכך לגבי סיכסוכים אחרים בעולם. לקוריאנים יש ויכוח פנימי בין הצפון לדרום. אף אחד לא איכפת. מתנהלים קרבות במדבר סהרה. אף אחד לא איכפת. יצאת מעזה כי עשו פיגועים. זהו נגמר. שונאים אותך ומלמדים בבית ספר שם כמה היהודים רשעים. למה לי צריך להיות אכפת מה קורה בעזה.
      למה לך אכפת מה יהיה בעזה ? אולי באמת תהייה שם פריחה כלכלית? אולי? שיהיה להם בהצלחה
      באתיופיה בונים סכר ענקי על הנילוס שיוריד את כמות המים שמצרים מקבלת ב-10-20%. גם היום יש להם מחסור במים בגלל שיטות השקיה בזבזניות. זה חשוב וזה מעניין אותי כי הם יכולים לבוא לפה. עזה בכלל לא מעניינת אותי.

      אהבתי

      • אנונימי permalink

        אתה משום מה מגיע למסקנה שבגלל שאתה לא יכול לדאוג *לכל* אחד, אז לא צריך להיות אכפת לך *מאף* אחד. הבעייה: מאיפה לי שלא תחליט מחר, אם תראה אותי פצוע ברחוב למשל, שזה לא עסק שלך ולא מעניין אותך? מאיפה אני יכול לדעת, שהמוצא, או הדת, או צבע העור, שלי מספיק נעלים מבחינתך כדי שתטריח את עצמך לעזור לי?

        אהבתי

      • אילן permalink

        לך דווקא אעזור ברחוב. וגם לכול אדם כולל כ ו ל ם. אבל יש מקומות מחוץ לישראל וביחוד מקומות ששונאים אותי ששם אין לי אמפטיה בכלל. מתי בפעם האחרונה תרמת לתושבים במאלי או בקונגו. יותר חשוב לי לעזור אולי ליהודים באוקראינה שסובלים מהמלחמה כי זה העם שלי. הם בערב שבת מדליקים נרות שבת ומברכים על החלה בדיוק כמו פה. לאילו אני אעזור כי יש לי מחוייבות וזאת אחת הסיבות שקמה המדינה הנפלאה הזאת. אני אתרום ואנסה במיטב יכולתי לעזור להם. למרות שהם רחוקים ממני אבל הם יהודים והם חלק מהעם שלי.
        אני לא מזוכיסט ולמרות שיורקים עלי אני מוחה את הדמעות. מוחל על הכבוד שלי ונותן את הלחי השניה. אולי אתה אבל אני לא. מצטער

        אהבתי

  7. אנונימי permalink

    אינני רואה את ה"מזוכיזם" בלמנוע התעללות של החמאס והרש"פ בפלסטינים. לדעת שהרש"פ והחמאס מתכוננים להתעלל באוכלוסייה, להיות מסוגל מעשית למנוע זאת, ולסרב לעשות זאת, מזכיר יותר סאדיזם מאשר מזוכיזם — או, לכל הפחות, שמחה לאיד ונקמנות. ובכל מקרה, בבירור זה אינטרס ישראלי למנוע התעללות כזו, אפילו מסיבות פרקטיות לחלוטין של שמירת השקט.

    אהבתי

התגובות סגורות.