Skip to content

החרד"לות: הנשים של הציונות הדתית נדרשות לשלם את מחיר הכישלונות הפוליטיים והנבואות המתבדות

מרץ 24, 2017

עכשיו זהו מאמרו של הח"כ בצלאל סמוטריץ שמעורר את הסערה התורנית. זה בהמשך לדבריו של הרב יגאל לוויינשטיין מהמכינה בעלי. אך למעשה, הסערות סביב הנושא הזה – מקומן של נערות דתיות מ"הציונות הדתית" בצה"ל ושל נשים דתיות מהזרם הזה בכלל – כבר מלוות אותנו שנים לא מעטות.

כך שכדאי שווה לבדוק כיצד הגיעו הדברים לידי כך.

נראה שהיחס המדיר והמתנשא כלפי נשים התפתח במקביל להקצנה הלאומנית של אותה "ציונות דתית".

הרב צבי יהודה הכהן קוק: פוליטיקה של מעלה (תצלום מהוויקיפדיה)

 

תנועת הנוער של המפד"ל, "בני עקיבא", היתה הגירסה הדוסית של תנועות הנוער "החלוציות" עם מסלול דומה: כל שנתון, החל מבית הספר היסודי ו"העדה" שלו, עד לשיאו של המסלול, "ההגשמה": גרעין  נח"ל  המצטרף לקיבוץ דתי או מייסד אחד. הסיסמה של בני עקיבא היתה "תורה ועבודה".  שרות צבאי של בנים ובנות ביחידה קרבית (נח"ל) היה מובן מאליו. הבנות והבנים השתתפו באותן "פעולות", ואפילו שומו-שמיים, שרו ביחד! הבנות והבנים נטלו חלק במפעלים המשותפים של תנועות הנוער החילוניות, וכמובן שירתו איתם באותן מסגרות צבאיות.

ולא רק בצבא הלך "הנוער החלוצי" הדתי בדרך בה הלכו דומיו החילוניים.

נניח שבקיבוץ דתי היתה רפת? וידוע שפרות צריך לחלוב בכל יום ויום, כולל שבת?

והרב צבי יהודה קוק מישיבת מרכז הרב  פסק, שיקחו-נא גוי של שבת לצורך הזה?

ובכן, אנשי הקיבוץ הדתי ובני עקיבא העזו לדחות את הפסיקה הזאת.

לא היה בראש שלהם לייסד את המפעל הציוני-דתי החדש שלהם על הדפוסים הגלותיים. חסל סדר גוי של שבת, הם הודיעו. ברפת חולבים הרפתנים והרפתניות של הקיבוץ, דתיים ודתיות, גם ביום השביעי המקודש.

וכמו כן, בני עקיבא והמפד"ל כלל לא חלמו על ארץ ישראל השלמה.

בוועידה של המפד"ל (המפלגה הדתית-לאומית, קודמתו של "הבית היהודי"), מפלגת האם של תנועת בני עקיבא,  התקבלה בשנת 1966 החלטה מפורשת:

המפד"ל לא תצטרף לממשלה שלא תחתור לשלום ישראלי-ערבי.

*****

כל זה השתנה בעקבות המלחמה שפרצה ב-1967.

הרב קוק מישיבת מרכז הרב שינה את סדר היום של הציונות הדתית. להלן משפט המפתח שכתב באחד ממאמריו בעקבות המלחמה:

"לריבונו של עולם יש פוליטיקה משלו, ועל פיה מתנהלת הפוליטיקה של מטה. חלק מגאולה זו הוא כיבוש הארץ וההתנחלות בה. זוהי קביעה של הפוליטיקה האלוהית, אשר שום פוליטיקה של מטה לא תוכל לה".

הרב קוק מינה את עצמו לפרשן המוסמך של הפוליטיקה האלוהית, זו ששום פוליטיקה של מטה לא תוכל לה. זו הפוליטיקה של הגאולה שבמרכזה עומדת ההתנחלות.

*****

וכל זה היה קשור בקשר הדוק למה שקרה בהמשך לנשים הדתיות.

אחד הבולטים (עד היום) בין תלמידיו וממשיכי דרכו של הרב קוק במרכז הרב, היה הרב שלמה אבינר. כבר בתחילת שנות השמונים הוא פרסם  חוברת ובה קרא לתנועת  "בני עקיבא" – התנועה שבה התחנך גם הוא, להחמיר יותר בהפרדה בין בנות ובנים בפעילות התנועתית ולהקפיד יותר בלבושן הצנוע של הבנות.

מי שהיה אז מזכ"ל בני עקיבא, אמנון שפירא, יצא בחוברת נגדית, ובה טען שרבנים רבים מתנגדים לדעתו של אבינר.

הרב שלמה אבינר בישיבה בירושלים: חוברת לבני עקיבא (תצלום מהוויקיפדיה)

זמן קצר אחרי פרסום החוברת שלו, ב-1981, התיישב הרב אבינר בהתנחלות עצמונה בפתחת רפיח, שהיתה אמורה להתפנות בהתאם להסכמי השלום עם מצרים.  אבינר טען שיש להתעלם מהסכם השלום עם מצרים ומהפינוי הצפוי. יש לזרוע ולגדל עגבניות עד לרגע האחרון. "לא תהיה נסיגה, אלא אם ה' רוצה אותה", הודיע אבינר.

זו היתה גם עמדתו של "גוש אמונים", שציין אז שש שנים לנצחונו הגדול בקדום ובאלון מורה. במעגלי הריקוד של הגברים של גוש אמונים שרו בדבקות "עוצו עצה ותופר".

האם לא הודיע להם רבם הדגול, הרב צבי יהודה הכהן קוק, ש"לריבונו של עולם יש פוליטיקה משלו… אשר שום פוליטיקה של מטה לא תוכל לה"?

אמירה שהרב קוק התעקש לעמוד מאחוריה גם כשממשלת ישראל הלכה לנסיגה מהפיתחה.

הפוליטיקה של מטה היתה הסכמי השלום עם מצרים, עליהם חתמו מנחם בגין ואנואר אל סאדאת.

נכון שחבל ימית  לא היה חלק מארץ ישראל של גבולות ההבטחה. אבל לגוש אמונים  היה ברור כי מדובר בקו הגנה ראשון, שאין להניח פגיעה בו, כי מה שיקרה בימית, עשוי לבשר מה יהיה ההמשך (ובכך הם לא טעו).

אך חבל ימית פונה באפריל 1982. ולא רק שפונה, אלא שהפינוי עבר בקלות מדהימה. ההתנגדות היחידה היתה סמלית ביותר, והתרכזה סביב האנדרטה בימית. וגם זה היה רק סוג של פוטו-אופ הוליבודי. ישרא-ווד.

*****

אז איך זה קרה? מדוע גברה "הפוליטיקה של מטה" על הפוליטיקה השמיימית, אירוע שמנוגד לחלוטין לכל תפיסה דתית?

ובעיקר: איך ליישב את הסתירה? את המפלה המביכה?

הנה מה שכתב על כך הפרופ' אבי שגיא (שווייצר):

"פינוי זה (של חבל ימית) אמור היה לחולל שבר תיאולוגי-דתי, שהרי ההיסטוריה פעלה בניגוד לתפיסה התיאולוגית המשיחית שכוננה את ההתנחלות בסיני. ואולם מעקב אחר השיח שהתקיים בעקבות הפינוי מלמד כי התגובה הייתה שונה לגמרי: לדעתם של המתנחלים וחוגי מרכז הרב, המטפיזיקה והתיאולוגיה אינן שגויות. העיכוב בגאולה נגרם עקב התנהגותם של המתנחלים עצמם, והם ידעו להצביע על הפגם:

אורחות חייהם האישיים אינם על פי תורת ישראל.

הם איתרו את הבעיה בפרקטיקה ובשיח המגדרי השוויוני (בין גברים ונשים) והמעורב."

שגיא מייחס לכך את ההתחרד"לות המזורזת:

ו"אכן, בעקבות הפינוי החל תהליך מהיר של התחרדות: קמה תנועת הנוער 'אריאל', שנוסדה על בסיס ההפרדה בין בנים לבנות; סגנון הלבוש נעשה דומה יותר ויותר לסגנון החרדי, בתי הספר הופרדו – בנים מהעבר האחד ובנות מהעבר האחר. יתר על כן, תהליך ההסתגרות ב'גטו' הפנימי הלך והתגבר. במקום לחיות בלב ההוויה הישראלית סיפקה ההתנחלות בשטחים בסיס לתהליך גובר והולך של בידול. רוח חדשה זו חדרה יותר ויותר לבני-עקיבא, שרחקה מהוויה הישראלית."

והמגמה הזאת של ההתחרד"לות רק גבר והתחזק עם "ההתנתקות" מרצועת עזה. פה השבר היה גדול אף יותר. חבל עזה, שלא כפתחת רפיח, הוא כבר חלק מארץ ישראל עצמה. וגם במקרה הזה התנבאו הרבנים הקיצוניים של הימין הדתי ש"היה לא תהיה" ו"עוצו עצה ותופר" .

ושוב הם התבדו בגדול.

מתקן דתי ז'אן קאלווין: פוריטניות (תמונה מהוויקיפדיה)

והמסקנה שלהם ממפלה מס. 2 היתה: תהליך ההתחרד"לות לא הספיק. יש להמשיך בו ביתר שאת.

פרופ' אבי שגיא, בתיאור נוסף של התהליך, אינו מהסס להפנות כלפי החרד"לים האשמה חמורה ביותר.

חקיינות יהודית של זרם נוצרי קיצוני בפוריטניות שלו:

"הקריאה לטהרה מינית הלכה והתעצמה. ספרות הנהגות חדשה הלכה ונכתבה כבר בסוף שנות השבעים, ובמרכזה הספר "קדושים תהיו" של שמואל כ"ץ. ספרות ההתנהגות המינית של הרב (שלמה) אבינר הייתה לספר יסוד בבני-עקיבא, ברמה העיונית והמעשית כאחד… את מקומם של הטקסטים המורכבים החליפו מובאות אינסופיות מכתבי הרב קוק ובנו, הרב צבי יהודה…המעבר של בנות משירות בנח"ל לשירות לאומי הלך והתגבר. תופעה זו שיקפה שיבה לאתוסים חרדיים על אודות מעמד האישה. התורה נתפסה עתה כניגוד לחיים מודרניים… כמה מפתיע הדמיון בין העמדות של קלווין הפרוטסטנטי למגמה החדשה הזו!" *

******

סיכום קצר:

התמונה העולה מן התיאור הזה ברורה. הנשים של הזרם הציוני-דתי נקראות לשלם את מחיר הקנאות הלאומנית והדתית של הרבנים הגברים, ויותר מזה את מחיר נבואותיהם שהתבדו ואת מחיר הפוליטיקה הכושלת שלהם (המפלגה שייצגה את הזרם החרד"לי, "עוצמה לישראל", כשלה בבחירות לכנסת בשנת 2013).

על פי החרד"לות, הן, הנשים, בהתנהגותן הלא-ראויה (שלא להשתמש בביטויים בוטים יותר), מעמידות בסכנה את התממשותה של "הפוליטיקה של אלוהים", את בוא "הגאולה", את הצלחתו של מפעל "ההתנחלות", כזכור מדברי הרב צבי יהודה קוק.

לכן אחת דינן להיות מודרות. נשים לא ישירו בפני גברים, וגברים מן הציונות הדתית לא יאזינו לשירת נשים. הנשים של הזרם הזה לא ישרתו בצה"ל כאחיותיהן החילוניות.

לא יישאר שריד וזכר למה שהיה פעם בבני עקיבא, ובהתנהלות של המשפחות מן הזרם הציוני-דתי, הם אומרים.  החרד"לים חושבים שזה מה שיציל את "הפוליטיקה האלוהית" מיסודו של הרב קוק. ברור שהם חרדים מאוד עכשיו, כשמתברר שגם הנשיא האמריקאי החדש, והשונה כל כך מקודמו, אינו ממהר לאמץ את התפיסות של רבם המנוח בקשר לגאולה ולמפעל ההתנחלות.

——————————————————————————————————————————————————————-

*ז'אן קאלווין, תיאולוג ומשפטן צרפתי מן המאה ה-15, היה מחדש דתי, שבעקבות מרטין לותר הגרמני, יצא נגד הקתוליות. הוא היה אחד מאבות הפוריטניזם הפרוטסטנטי. בדיוק כמו בכת המאניכאית עומדים בראש הכתות הקאלוויניסטיות 12 "זקני העדה", פרסביטרים ביוונית, ומכאן שמה של אחת משני הכתות העיקריות של הקאלוויניסטים  – הפרסביטריאנים. הכת השניה נקראת קונגרגציונליסטים, מלשון קהילה, קונגרגיישן).

בראש מעייניו של קלווין עמדה ההפרדה הברורה בין גברים לנשים ושמירת הטוהר המיני. הכנסייה שלו הלכה חזק בשוויץ, בהולנד ובסקוטלנד, ואחר-כך בצפון אמריקה. לפוריטניזם הקאלוויניסטי היתה השפעה מכרעת לא רק על האורתודוקסיה היהודית, אלא גם על הארכיטקטורה ההולנדית: מהכת הזאת באים החלונות הענקיים של בתי המגורים בערי ארץ השפלה, המאפשרים לכל עובר ושב ברחוב לבדוק מה קורה בבית פנימה, ולראות במו עיניו ששום דבר חשוד לא קורה שם.

שום פוצי מוצי.

 

 

מודעות פרסומת
4 תגובות
  1. אילן permalink

    אני לא דתי בכלל ומגדיר את עצמי חילוני אבל אני מכבד רב שאומר שנשים מקומם לא בצבא כי לדעתו לפי הלכות הדת היהודית זה חמור ומקומם של הנשים והבנות הוא בבית במשפחה או אצל הבעל. רק כך הן מוגנות והוא אומר זאת ללא בושה. הוא לא מאמין בפוליט קורקט ואומר את דעתו האישית. ואז כול החכמולוגים צולבים אותו. למה. מה הוא עשה לא טוב. הוכח שאנשים רוצים לשמוע דברי אמת ולא משהו מקושקש ולא אמין.
    זכותו המלאה לומר את הדברים ואני מגבה אותו ואין קשר להחזרת גוש קטיף או חורבן בית ראשון או שני. גישתו לא שונה מכול רב אחר.
    יותר מעניין לבחון זאת מול הבנות שרוצות לשנות את היהדות מבפנים שזה מלהיב ויפה.
    יש את עמדה המסורתית ויש עמדות חדשות. היהדות תמיד הייתה דת של מאבקים הלכתיים ופה יש מאבק חשוב על מקום הבת בממסד הדתי.
    חבל שליברמן ועוד פוליטיקאים מתנהגים כמו פיל בחנות חרסינה ולוקחים מאבקים רעיוניים חשובים למקומות שלא צריכים להגיע.

    אהבתי

    • אתה מתפרץ לדלת פתוחה. ברור שזכותו לומר, וזכותם של רבנים אחרים לתמוך בו, כמו שזכותם של אחרים להציג עמדה אחרת. כל מה שביקשתי הוא להאיר את מניעי המתנגדים. לשם כך הבאתי תיאור היסטורי קצר המתבסס במידה רבה על מאמר מאת החוקר שתיאר את מהלך ההקצנה, הפרופ' אבי שגיא, העומד בראש הפקולטה לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן (ועוד תארים). אשמח לקרוא כל תיאור אלטרנטיבי של מהלך המאורעות. וכללית, אם גם אני מהחוכמולוגים בעיניך, אני לא עוסק בצליבה של אף אחד. לכל היותר אני מבקש בכמה מילים לתקן איזו טעות שעמדתי עליה.

      אהבתי

      • אילן permalink

        אני לא חושב שאתה חכמולוג. ותודה על המאמרים שלך שהם מעניינים ומאירי עיניים.

        אהבתי

  2. איתי permalink

    לדעתי הניתוח של פרופסור שגיא פשטני למדי משום שההחמרה בקוד הלבוש נשענת על יסודות עמוקים בהרבה. מטוריך ניכר שאתה אדם מאמין אז אתה ודאי יודע איזו חשיבות מייחסת התורה לקדושה ולצניעות ולמיניות בריאה ומרוסנת שחלק בלתי נפרד מהמכלול הזה הוא גם לבוש צנוע. רק שההקצנה שחלה בנושא זה בשנים האחרונות אינה רק נחלתו של המגזר הדתי בלבד אלא גם וביתר שאת של המגזר החרדי שלמיטב זכרוני אינו חסיד גדול של מפעל ההתנחלויות. כך שלטעון שההקצנה הזו החלה בתגובה לפינוי של איזה מאחז בשומרון היא שטות מוחלטת שורשיה נעוצים במתירנות המינית הקיצונית ובפירוק מושגי היסוד של המין והמשפחה שעוברת בעשורים האחרונים על המערב כולו והיא בסך הכל תגובת הנגד לאותה מהפכה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: