דילוג לתוכן

ישראל והאושר/ אין כמו בבית

מרץ 23, 2017
1. נורבגיה
2. דנמרק
3. איסלנד
4. שוויץ
5. פינלנד
6. הולנד
7. קנדה
8. ניו זילנד
9. אוסטרליה
10. שבדיה
11. ישראל
12. קוסטה ריקה
13. אוסטריה
14. ארה"ב
15. אירלנד
16. גרמניה
17. בלגיה
18. לוקסמבורג
19. בריטניה
20. צ'ילה
יודעים מה הרשימה הזאת? זוהי רשימה של 20 מתוך 193 המדינות החברות בארגון האומות המאוחדות, הוא האו"ם. בשנים האחרונות עורך הארגון הזה סקר מקיף בין מדינותיו, כדי לדרג אותם בסולם חמקמק, הנקרא בפיו "מדד האושר". 20 המדינות שלמעלה הן אלה שתושביהן, לפי המדד, הכי מאושרים בעולם, נכון לשנת 2016. היום מצאתי שהרשימה התפרסמה כבר בתחילת השבוע, אבל משיטוטי היומיומיים בפייסבוק, שמהם אני למד הרבה דברים על המתרחש בארץ ובעולם, לא מצאתי זכר לסיפור.
מעניין למה.
יש לי השערות.*
תהיה זו טעות לחשוב, שהרשימה הזאת, ומקומה המצויין של מדינתנו בתוכה, גורמים לי להרהר שוב, או לחזור בי ממיני ביקורת שיש לי על המתרחש פה: החזירות של העשירון העליון שלנו והפערים החברתיים המוגזמים, השחיתות בפוליטיקה ובמנהל הציבורי, תופעות של אפליה, גזענות ושנאה, חוסר האיכפתיות של השלטון לנוכח זיהום האוויר המחריד בכמה ריכוזי אוכלוסיה, ועוד ועוד.
 
אבל מה שהרשימה הזאת עושה, היא להכניס הכל לפרופורציות. זיהום אוויר? שום דבר פה לא מתקרב לקרסוליים של לוס אנג'לס, בייג'ין, ורוב המרכזים העירוניים והתעשייתיים באירופה המערבית. כמה ימים בשנה רואים את השמש בפאריס, מרוב עננות ממקורות מפוקפקים?
פערים חברתיים? גזענות ואפלייה? בארה"ב זה יותר גרוע.
וכן הלאה.
לדעתי, הגורם העיקרי שמביא לתחושת האושר הישראלית, ובכך אנו עוקפים גם מדינות הנמצאות מעלינו ברשימה (מתוכן הזדמן לי לבקר בהולנד, בשוויץ ובדנמרק) היא הרמה הנמוכה, יחסית, של הניכור. אותה רעה חולה של "החיים המודרניים".
 
יש אצלנו רק מיעוט קטן, תודה לאל, של טיפוסים "קוסמופוליטיים", "אוניברסליים" ו"גלובליים", והשפעתם אינה חורגת מתחומי האינטליגנציה הבורגנית השמאליברלית שבה הם מלבלבים, אם אפשר לכנות כך את צורת קיומם, האפופה ברוח נכאים.
שירת המירמור שלהם מוגבלת לעיתון אחד וחצי, כמה מובלעות בטלוויזיה המסחרית, כמה אתרים ברשת, הממומנים, כמובן, על ידי תאגידים בינלאומיים וממשלות של מדינות מערב וצפון אירופאיות, לקצת פוסטים בפייסבוק, ולא הרבה יותר מזה.
ישראלים שאינם נמנים על השכבה הדקיקה הזאת, הממורמרת, המנוכרת והמנכרת, מרגישים בבית בכל מקום בארץ. פתוחים לשיחה ופותחים שיחה עם כל אחד ואחת, ברחוב או בבית הקפה, באוטובוס או ברכבת ובטח במקום העבודה. מהירים לסייע בשעת צרה (על כל אלה מעידים גם כל מבקר ותיירת שמגיעים לפה, בבחינת "יהללך זר ולא פיך"), אוהבים את הנבחרת וגאים במדליות מהאולימפיאדה או בשחקניות מצליחות בהוליבוד, בלי שהממורמרים יצליחו לנטוע בנו רגשי אשם בשל גילויי הפטריוטיות הפרימיטיביים הללו.
מידה הגונה של פרימיטיביות בריאה היא מתכון מצויין לאושר גדול.
בקיצור, יש המון המון ישראלים, יהודים וערבים, מזרחיים ואשכנזים, דתיים וחילוניים, שפשוט מרגישים פה בבית. הבית לא תמיד מסודר לגמרי ונקי לגמרי, לפעמים יש דליפה בגג והביוב עולה על גדותיו, וגם השכנים לא תמיד ידידותיים למשתמש. אבל זה הבית שלנו, והרגשת בית היא האלף-בית של תחושת אושר.
 
והיי, אנחנו רק במקום ה-11. עוד יש לאן להתקדם.
—————————————————————————–
* כבר הסברתי כמה פעמים, מדוע ראוי להאמין לסקר הזה של האו"ם, ולא לסקרים הנערכים במקביל והסותרים אותו בתוצאותיהם, שלפיהם עשרות אחוזים של הישראלים רק רוצים להגר מפה כל הזמן. חוקרי האו"ם משתמשים באותן סדרות של נתונים בכל המדינות לצורך הסקרים המשווים שלהם. הסוקרים הישראלים, לעומת זאת, נוטים להתחשב בעיקר בצרכים התעמולתיים של מזמיני הסקרים הבודקים את הרצון להגר, דהיינו, עיתון "הארץ", ערוץ 2, או כל מיני "מכונים" ו"עמותות" שכבר הסברתי לעיל מי מממן אותם ולמה.
מה גם, שבבחירות האחרונות לכנסת קיבלנו הדגמה מצויינת לרמת האמינות שניתן לצפות לה מהסוקרים הישראלים הללו וסקריהם המוזרים.
8 תגובות
  1. אנונימי permalink

    הייתי מוסיף עוד משהו: הרבגוניות. אינני מכיר מדינה אחרת על שטח כזה שבה, מסיבות גיאוגרפיות והיסטוריות, קיימת כזו רבגוניות של נוף מצד אחד, ושל בני אדם ואורח חיים מצד שני. (אולי קליפורניה מתקרבת, אבל קליפורניה גדולה עשרות מונים).

    Liked by 1 person

  2. אנונימי permalink

    ב״מיקאדו״ של גילברט וסטליבן יש שיר מפורסם, ״יש לי רשימה קטנה״ (I've got a little list) ששר המוציא להורג הראשי המלכותי, בה הוא מפרט של אנשים שאפשר יהיה לערוף בלי שלאף אחד יהיה אכפת. אחד מהם הוא:

    the idiot who praises / in exhilirated tones // all centuries but this / and every country but his own.

    תיאור מדויק של החבר׳ה ה״נאורים״.

    Liked by 1 person

    • ג'ורג' אורוול ניסח את זה בפרוזה, במסה שלו על הלאומנות, וכבר הזכרתי זאת כמה פעמים. ה"אינטלקטואלים" הללו מבקשים לבדל את עצמם מההמונים הבזויים בעיניהם של בני עמם, ודרכם לעשות זאת היא על ידי לגלוג וביטול של הפטריוטיזם של בני עמם אלה – ואימוץ של פטריוטיזם זר ונתעב ביותר, או במקרה הטוב נתעב למדי, אבל תמיד רצחני ושפל מבחינה מוסרית, ורצוי פטריוטיזם זר הנמצא בעימות עם הפטריוטיזם של בני עמם.

      אהבתי

      • אנונימי permalink

        זה לא בוז, זו שנאה לוהטת.

        אתה בוודאי מכיר חבר שכל הזמן מתלונן שהוא לא סובל את אשתו, הנודניקית שמשגעת אותו, לדבריו. אתה בטוח שאילו סתם דיבורים. ״חסידי״ סטאלין והיטלר, גם כן ברובם הגדול (מאוד) התנדבו לצבא הבריטי ונלחמו שכם אל שכם עם ה״נחותים״ ונגד אילו שהם ״העריצו״. סתם דיבורים. היו אמנם אילו ששמרו על ״עקרונותיהם״, בייחוד לברה״מ, אבל אין לי ספק שאם אנגליה הייתה נלחמת בברה״מ, 99% מה״קומוניסטים״ הבריטיים גם היו נלחמים לצידה, ולא לצד ברה״מ.

        אבל תאר לעצמך שיום אחד חבורת בריונים אונסת את אשתו של אותו חבר ברחוב. אתה רץ אליו ואומר לו להתקשר מהר למשטרה ולבוא לעזור. התגובה שלו? ״לא צריך; זה בטח מגיע לה״. ואז אתה מבין שהוא *באמת* שונא אותה.

        לפני האינתיפאדה השנייה, כל דיבורי לייבוביץ׳ ושות׳ על ה״פשיזם הישראלי״ נראו לי כמו דבריו של אותו בעל נרגן – טוב, בסדר, הם רוצים להוציא קיטור, להרגיש עליונים; אבל הם לא באמת שונאים את ישראל, נכון? אבל אז פרצה האינתיפאדה ורצונו של עראפאת לרצוח כל יהודי שהוא יכול התגלה לעין כל. מה היתה תגובתם? האם להגן על ישראל? ״לא״ – הם אמרו (ואומרים) – ״זה בטח מגיע לה. תחי ההתנגדות הפלסטינית לכובש הציוני!״. ואז הבנתי ש – אלוהים אדירים – הם *באמת* שונאים אותנו.

        אהבתי

  3. אילן permalink

    האמת קצת התאכזבתי. הסקר הזה הוא משנת 2012 ובהתחלה היינו מקום 14 וכבר 4 שנים אנחנו באותו מקום – 11. קיוויתי שהשנה נעקוף סוף סוף את שבדיה אבל זה לא קרה. האמת שאנחנו בעשריה הראשונה כי שבדיה ואוסטרליה מקבלות אותו דירוג. אולי בשנה הבאה נהייה לראש ולא לזנב לעשרייה הראשונה. אמן 😊

    אהבתי

    • הניסוח שלך עלול להטעות את הקוראים, כאילו אני מביא כאן תוצאות של סקר מ-2012. מדובר בסקר שפורסם השבוע, ותוצאותיו נוגעות לשנת 2016. שנת 2012 היתה הראשונה שבה נערך הסקר. הנה לינק:
      http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1237554

      אהבתי

      • אנונימי permalink

        אני חושב שהכוונה שלו היא שזה סקר שנערך *מ* 2012 ועד היום, לא סקר שנערך *ב* 2012.

        Liked by 1 person

      • אילן permalink

        צודק. הניסוח לא נכון. הסקר התחיל בשנת 2012. התוצאות הן מלפני מספר ימים.
        התוצאה בכול אופן יפה ומחמיאה 😊

        Liked by 1 person

התגובות סגורות.