Skip to content

דן בונה, הפרופסור ואלוהים/ לא היה ולא נברא?

דצמבר 14, 2016

פוסט חוזר מס. 5, מתוך 10,  במסגרת חגיגות ה-1000 (כמספר הפוסטים שפרסמתי בבלוג הזה).

הפרופסור (לאנתרופולוגיה) דן בונה (הספר "לא היה ולא נברא – משנה אתאיסטית סדורה", הוצאת הקיבוץ המאוחד 2011, 299 עמודים) הוא אחד משורה ארוכה של אקדמאים ממדעי החברה, או מדעי החיים, שניסו להתמודד עם השאלה המעניינת, האם יש או אין אלוהים, וכתבו על זה ספר.

אך מצאתי שאנשי האקדמיה האלה, שהזדמן לי לקרוא את ספריהם (הידוע בהם הוא הביולוג ריצ'רד דוקינס), גילו בדרך כלל בורות מצערת בתחום שבו עסקו באותו ספר, תחום שהוא רלוונטי ביותר לנושא: תיאולוגיה. מדע הדתות.

ואם לא די בכך, התגלתה בספרים האלה בורות מצערת גם בתחום הקרוב לתיאולוגיה:  פילוסופיה, ובמיוחד לוגיקה, היא תורת ההיגיון. בלבול גמור בהבחנות החיוניות בין טיעון תקף ובין טיעון כוזב. התיזות, התיאוריות, הטיעונים, מוצגים ברשלנות עם המון פינות פתוחות. הספרים מהווים ברובם גיבוב של אנקדוטות, דוגמאות ובלבול בינן ובין הוכחות, ציטוטים שלא תמיד שייכים לעניין, טפיחות עצמיות על השכם, סתם אי-דיוקים והגזמות היסטוריות, והמון גידופים ריקים ועלבונות ילדותיים למדי מול הצד השני בוויכוח.

פרופ' דן בונה: 14 סיבות

פרופ' דן בונה: 14 סיבות

ולמרות זאת מילה טובה על ספרו של דן בונה: הגם שאין כיסוי ממשי ליומרתו להציג פה "משנה סדורה", כאמור בכותרת המשנה של הספר, הנה לפחות ניתן לומר שבכל זאת ניתן למצוא אצל בונה הרבה יותר סדר והרבה פחות בלבול מאשר בספרו הידוע של ריצרד דוקינס, שתורגם לעברית כ"יש אלוהים?".

אבל כשמדובר באוסף של טיעונים כוזבים פה ושם, אצל בונה ואצל דוקינס כאחד, לא בטוח שיש פה יתרון מבחינת הכותב. שהרי דווקא הסדר היחסי מאפשר להפריך ביתר קלות את הטיעון.

אחד הפרקים המסודרים ביותר בספר של בונה הוא הפרק השלישי (עמודים 91-145), שבו מתמודד האנתרופולוג שלנו מול אחת הקושיות המתמיהות ביותר הניצבות בפני כל מי שמפקפק בקיומו של אלוהים:

איך זה, שאם אין אלוהים (כטענת האתאיסטים המדעיסטים), בכל זאת יש כל כך הרבה אנשים בעולם המאמינים בקיומו של אלוהים?

גם בימינו אלה, וגם במהלך דורות רבים-רבים בתולדות המין האנושי?

איך זה שאנשים רבים כל כך, שחיו בתרבויות שונות ומרוחקות כל כך זו מזו, ובלי שיהיה שום מגע ביניהן, בחלק מהמקרים, הגיעו באופן עצמאי למסקנה שיש כוחות אלוהיים? איך זה שבתרבויות רבות ושונות הופיעו "מיתולוגיות" בעלות קווי מתאר כה דומים של דמויות אלוהיות, תיאורים דומים למדי של מעשה הבריאה, וכן הלאה?

איך זה, שלמרות התפוצה הרחבה והחשיפה שקיבלו ומקבלות הטענות של האתאיסטים כנגד קיומו של אלוהים, טענות הנראות לטוענים כה מכריעות וכמעט ברורות-מעצמן, עדיין ממשיכים אנשים רבים כל כך להאמין באלוהים ובקיומו?

ובלשונו של הפרופ' בונה:

"מדוע כל כך הרבה אנשים מאמינים באלוהים? מהו הצורך האנושי שהוליד את הדפוס המונותאיסטי?"

לפניכם, אם כן, שידור חוזר של הפוסט (אחד מתוך שלושה שהקדשתי לספר) שפרסמתי בבלוג לראשונה ב-18 באוקטובר 2011, הפעם מקוצר וקצת ערוך לתועלת הקוראים.

—————————————————————————————————————————————

 

והנה הסיבות שמונה בונה בראשי פרקים (עמוד 145), אשר למען הקוראים ערכתי אותן בסדר ענייני כלשהו, ואפילו מדעי למהדרין.  קודם מדעי הטבע, אחרי כך מדעי הנפש, ולבסוף מדעי הרוח והחברה.

הסברים לאמונה על בסיס סיבות פיזיולוגיות-ביולוגיות:

"אמונה כתופעה נוירולוגית במוח  – האדם עובר מיקרו-התקפים הנותנים תחושת נוכחות אלוהית."

"שורשי  האמונה ב'גן האלוהי' הקיים ברצף הד.נ.א. של האדם."

הסברים על בסיס אינפנטיליות-פרימיטיביות:

"האמונה כתכונה נרכשת בשלבים פרימיטיביים של הילדות המוקדמת."

"האמונה נובעת מאהבתנו כילדים לסיפורי מיתוס."

"רגשות דתיים של קדושה מתעוררים מעצם קיומם של השמיים".

ההסברים על סמך צרכים פסיכולוגיים:

"האמונה הדתית נובעת מן הפחד מן המוות, לו היא מספקת פתרונות ודרכי התמודדות שונים."

"לאמונה תפקיד פסיכולוגי המקנה תחושת ביטחון אישי ויכולת 'לסמוך' על מישהו".

"האמונה כמושג העצמי. האלטר-אגו של האדם. האדם ברא את אלוהים כצלמו."

"אמונה דתית נותנת מענה לרגש הכבד של האשמה".

"אמונה כהרגשה של התעלות והתרגשות אותה אדם אינו יכול לבטא."

ההסברים על בסיס הצרכים האינטלקטואלים-נפשיים:

"האמונה הדתית יוצקת משמעות לחיי הפרט."

"האמונה באלוהים מפשטת את המציאות המורכבת ומניבה שורה של פתרונות והסברים."

"אלוהים כקונספט אבסטרקטי."

הסבר על סמך צרכים סוציולוגיים:

"האמונה כקונספט קולקטיבי- יכולת לא רק לכנס מאמינים יחדיו לתפילה, אלא גם לפעולה."

3 מתוך 14 הסיבות לאמונה, מתוך תרשים בעמוד 145 בספר

3 מתוך 14 הסיבות לאמונה, מתוך תרשים בעמוד 145 בספר

ברור, שלנוכח הרשימה המרשימה הזאת, התשובה לשאלתו של בונה בתחילת הפרק ("מדוע כל כך הרבה אנשים מאמינים באלוהים?") נראית ברורה. מה הפלא שרבים כל כך נופלים למלכודת האמונה הכוזבת? מי בכלל, חוץ מהמיעוט הזעיר של אתאיסטים נאורים ומביני-עניין, יכול לעמוד מול שטיפת מוח אדירה שכזאת?

אין טעם לעסוק כאן באופן פרטני בכל אחד מההסברים האלה לאמונה באלוהים, שמספק הפרופ' בונה.  מה גם שאין לי ספק, שאילו היה בונה מתאמץ קצת יותר, ומחפש במעמקי דימיונו ובספריהם של אתאיסטים מדעיסטים אחרים הדנים בנושא האלוהים ודתותיו, היה מצליח להוסיף  לא מעט הסברים להתפשטותה של אמונת הכזב האלוהיסטית המוזרה.

כך שבמקום לדון בפרטים מייגעים, הבה ננסה לערוך תרגיל מחשבתי מפתיע:

הבה נניח, בתור תרגיל דידקטי, שבונה וחבריו צודקים.

כלומר: שקיימת בעולם, כבר המון שנים (כ-4,000 שנים של מונותיאיזם, ועוד אלפי שנות פוליתאיזם), תעשיית כזב ענקית, רב-ענפית,  הנשענת על  תכונות ומאפיינים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, רוחניים וחברתיים, הגורמת לרוב גדול של האנושות (שלא נראה שחל בו פיחות משמעותי למרות ההשתדלויות של האתאיסטים),  להאמין במה שאיננו. בסוג של מפלצת הספגטי המעופפת. עניין שאין בו שום ממשות.

ותעשיית הכזב הזדונית הזאת פרושה על פני הכדור כולו, ופועלת באותו אופן על אנשים רבים, בחברות רבות ושונות, לעתים בלי קשר ביניהן, ולאורך דורות רבים!

ואין מה לעשות נגד זה!

האם לא היינו אומרים שמדובר בתיאוריית קונספירציה בעלת מימדים קוסמיים?

השמיים עצמם גורמים לנו להאמין במפלצת הספגטי המעופפת בתור כוח עליון!

מהשמיים נלחמים בכוהני כנסיית השכל!

גנים מסתוריים מושתלים עמוק בד.נ.א שלנו במהלך האבולוציה האנושית, בלי ידיעתנו ואפילו בניגוד לרצוננו!

ומי שהשמיים התכולים, או זרועי הכוכבים, והגנים שבמעמקי התא לא מספיקים כדי לעבוד עליו – מזומנת לו מחלה המיוחדת לדבר, הגורמת לו להזות את עצמו בחברת כוחות אלוהיים!

אפילפסיה (מחלת נפילה) זדונית!

מיליארדי הורים מרושעים, לאורך עשרות ומאות דורות, עובדים בעיניים על צאצאיהם, ומספרים להם אגדות מסוכנות לפני השינה! וכתוצאה מכך חולמים  הילדים המתבגרים לאורך כל חייהם הבוגרים חלומות  מתוקים של קדושה!

וכן הלאה. לפחות 14 וכנראה הרבה יותר שיטות מתוחכמות ומרושעות, בעלות תפוצה גלובלית לאורך כל ההיסטוריה, שלמעשה גורמות לשגעון של ממש – הלוצינציות וכאלה – אצל  רוב המין האנושי!

האם לא יוצא מזה, שבונה מאמין למעשה בקיומה של קונספירציה קוסמית?

ואפילו זה עדיף לו על פני האמונה באלוהים.

כשקראתי את הפרק הזה בספרו של בונה, חשבתי גם על האפשרות הבאה:

שאיזה פסיכיאטר ממושקף או איזו פסיכולוגית רחומה, ועדיף שניהם,   יניחו כף יד מנחמת על כתפו של הפרופסור דן בונה, יקחו אותו לשיחה שקטה, טט-א-טט-א-טט, ויסבירו לו שהוא זקוק לעזרה.

img_2887

יש מצב, הם יגידו לו, שהוא רואה את עצמו ועוד קבוצה קטנה של האנושות, אחוזים ספורים*, כמי שהינם חכמים מכולם, היחידים שאינם משוגעים על כל הראש. אצלם, ורק אצלם, מצויים ההסברים הנכונים לכל דבר ועניין בעוד שכל האחרים רואים צל הרים כהרים, ומניחים לאיזו ישות דמיונית לחלוטין – סוג של מפלצת הספגטי המעופפת – להוציאם מדעתם ולהכתיב את אורח חייהם.

תובנה כזאת של ההתרחשויות, יגידו הפסיכולוגית והפסיכיאטר לפרופ' בונה, עשויה להצביע על תסמונת מגלומנית-פרנואידית המקננת במוחו, תוצר לוואי של מצב מאני-דפרסיבי (הפרעה דו-קוטבית), ויש גם מקום לחשש להפרעה סכיזו אפקטיבית!

עד כדי כך!

כמובן שאין מצב שארוע  כזה יקרה, שהרי כמעט כל הפסיכיאטרים והפסיכולוגיות שייכים אף הם, בדיוק כמו בונה, למימסד של כנסיית השכל.

ואף הם, בדיוק כמוהו, סבורים שרק הם מבינים ויודעים את האמת הצרופה, וכל המוני המאמינים האלה שם בחוץ הם סתם  קליינטים-משלמים בפוטנציה, אם רק יואילו להתפכח מהזיותיהם המסוכנות ויקבלו הפניה מתאימה מקופת חולים.

וחוץ מזה, הכל בצחוק, כמובן.

ברור שאינני חושב שבונה סובל מהפרעה נפשית כלשהי.

אם כבר להיפך.  לדעתי יתכן שבונה סובל (או אפילו נהנה,לכו תדעו)  מנורמליות-יתר.

הוא חושב, מדבר וכותב בדיוק-בדיוק כפי שמצופה ממנו  במעמדו החברתי והמקצועי.

ארכי-טיפ למופת של כוהן אופייני בכנסיית השכל.

אבל אם  יהיה  הפרופ' דן בונה ישר עם עצמו, הרי שבתור מי שדוגל בתיאוריה האבולוציונית דרוויניסטית הנוגעת לכוחותיו המופלאים של הטבע ולחוקיות המדעית המתגלה שוב ושוב במלוא הדרה,  יהיה  עליו לשאול את עצמו כמה שאלות, כמו:

מהו הכוח שהביא לעיוותים הנוראים האלה בתהליך האבולוציה הטהור והמבורך, שפעל להפליא מאז תקופת המרק הקדמון ועד להופעת  הקוף-אדם? היתכן שעוצמה זדונית על-טבעית מנסה לטמטם את המין האנושי בכוונת מכוון?

אולי חייזרים המבקשים לרשת אותנו על פני הכדור?

אולי השטן?

מה השתבש?

איך נכנס הבאג  הזה למערכת?

מה קרה שרוב כה גדול של בני האדם – שהם השלב העליון (בינתיים) בתהליך האבולוציוני –  נפלו חזק כל כך באמונות הטפלות והתפלות הללו, ולא הבינו מיד ובקלות מה שמסבירים להם כוהני כנסיית השכל בחן, בתבונה וברהיטות האופייניים להם, בספריהם מאירי העיניים, בהרצאותיהם המאלפות בקתדרות האקדמיות וביו-טיוב האינטרנטי?

היתכן שבניגוד למה שחשבנו עד כה, לא תהליך אבולוציוני  עובר המין האנושי,  אלא תהליך רדוקציוני?

היתכן שלא מדובר כאן בהשרדותם המבורכת של המתאימים אלא בהתרבותם חסרת הפרופורציות של הלא-מתאימים?

————————————————————————————————————————————

*מתוך הערך "אתאיזם" בוויקיפדיה: סקר משנת 2005 שפורסם באנציקלופדיה בריטניקה מצא ש"לא-דתיים" מהווים 11.9% מאוכלוסיית כל העולם, בעוד שאתאיסטים – כ-2.3%. נתון זה אינו כולל את אלה שמשתייכים לדתות אתאיסטיות. סקר משלהי 2006 שפורסם ב-Finencial Times בדק את שיעור האתאיסטים בארה"ב וב-5 מדינות באירופה. השיעור הנמוך ביותר היה בארצות הברית – כ-4% אתאיסטים, בעוד שבאירופה שיעורם גבוה בהרבה: באיטליה 7%, בספרד 11%, 17% בממלכה המאוחדת, 20% בגרמניה  ו-32% בצרפת.‏ נתונים אלה דומים לנתונים הרשמיים שפרסם האיחוד האירופאי  מסקר שערך, לפיו עולה גם כי 18% מהאירופאים אינם מאמינים באף אל.‏ מחקרים אחרים מעריכים את אחוז האתאיסטים, אגנוסטים ולא מאמינים אחרים באל אישי  כנמוך עד כדי פחות מ-10% במדינות כגון פולין, רומניה וקפריסין  ועד 85% בשבדיה,  80% בדנמרק,  72% בנורבגיה ו-60% בפינלנד. לפי לשכת הסטטיסטיקה האוסטרלית, ל-19% מהאוסטרלים  אין דת, חלקם אתאיסטים.‏ בין 64% ל-65% מהיפנים הם אתאיסטים, אגנוסטים או אינם מאמינים באל אישי.‏

מודעות פרסומת

From → אמונות

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: