Skip to content

טיפ/ משחה טרמית, או – האם טכנאי המחשבים הוא מוסכניק בנוסח הגשש?

ספטמבר 22, 2016

 

שתי מילים שכדאי לכם ללמוד אם יש ברשותכם מחשב נייד.
זה שלי התחיל להפריק ביום חמישי אחד לפני כמה שבועות. בשעה מאוחרת בלילה החשיך המסך, בלוויית צליל מרנין כעין הפסנתר, והמחשב נדם וסירב להתעורר עד למחרת בבוקר. עבר שבוע חסר תקלות, ביום החמישי שלאחר מכן – שוב בשעה מאוחרת, שוב שקע המחשב לתהומות החשיכה לצליל הפסנתר, ושוב התעורר למחרת בבוקר. הגיע יום חמישי נוסף, והכל כנ"ל.
אך רק כשהחלה התופעה להתרחש פעם ביום, התעוררתי לפעולה. דבר ראשון התברר לי שמכיוון שהמחשב מצוי ברשותי יותר משנה, פגה האחריות, והמעבדה של בית המסחר שמכר לי את המחשב ("אייבורי") כבר לא עומדת לרשותי. טוב, הלכתי לטכנאי השכונתי שכבר מכר לי פעם מחשב משומש ועוד עסקים. הוא שמע את התיאור שלי על צרותיו הבריאותיות של המחשב, שקע במחשבות, גירד את סנטרו, קימט את מצחו ולבסוף אורו עיניו:
בדיקת תוכנות ריגול! (לא סתם וירוסים, שזה גם אני יודע לעשות)
נשמע לי הגיוני. תוכנת ריגול מחוכמת מטעם סוכנות ביון זרה חדרה למחשב שלי, כיבתה לי אותו בכל יום חמישי בלילה, שלושה שבועות רצופים, ראתה כי טוב, העמיקה את חדירתה, ועכשיו היא חוזרת על התעלול שלה פעם ביום.
ואמנם, נמצאו אצלי 4 תוכנות ריגול מסוג הסוס הטרויאני, וכמו כן לא פחות מ-307(!) אובייקטים חשודים ולא רצויים, כל זה במחשב הנייד הקטן שלי!
הגילוי וטיהור המחשב עלו לי 130 ש"ח אחרי הנחה של 15% ללקוחות ותיקים.
שמח וטוב לב חזרתי הביתה.
אבל המחשב, מנוער מסוכנים זרים ואבייקטים לא רצויים, המשיך לצנוח יומיום לתהומות הנשייה לצליל הפסנתר. צלילה, המתנה של כמה שעות – והמחשב שב לפעול.
חזרתי אל הטכנאי שלי.
הוא שוב הפעיל את התאים האפורים שלו. העלה ופסל אפשרויות: אולי זה הווינדואוס 10 החדש והמעצבן שנאלצתי להוריד במקום הווינדואוס 7 הישן והטוב? אולי משהו ב"דרייבר"? אולי צריך לעשות "ריקברי"? ואולי המחשב מתחמם? האם עקבתי אחרי המאוורר? ניקיתי אותו פעם?
כמובן שלא.
מיד הוצאה הסוללה מול עיני, פורקו שני ברגים, הוסר המכסה, פורקו עוד כמה ברגים, יחידת המאוורר שוחררה. ואמנם, המאוורר היה ספוג באבק בצבע קרם-אפרפר, נוקה ביסודיות באוויר דחוס על ידי הטכנאי החרוץ שלי, ונראה שוב כמו חדש.
עכשיו הכל יהיה בסדר, הבטיח הטכנאי.
זה עלה לי 100 ש"ח אחרי הנחה של 33% ללקוחות ותיקים.
והמחשב האמריקאי שלי, כמו שעון שוויצרי משובח, המשיך ליפול פעם ביום.
בשלב זה קבלו תפנית בעלילה. הלכתי לראות כדורגל באיצטדיון הפרטי שלי, שזה הבית של חברי הוותיק ע'. שם פגשתי את אחיו ש' (שמאלית), שבעזרתו רכשתי את המחשב הנייד שלי. ש' (משפטן בהכשרתו, אגב, בכלל לא איש מחשבים) הזכיר לי שביקש בזמנו, שבכל פעם שאתקל בבעייה אפנה אליו.
ואחר כך שמע ש' את תיאור הצרות שלי עם המחשב, הצטחק בליגלוג, ואמר שתי מילים.
כשתלך לטכנאי שלך בפעם הבאה, תגיד לו את שתי המילים האלה, אמר ש'. מנימת דבריו הבנתי, שאם הטכנאי שלי לא מכיר את שתי המילים האלה, או שאין לו מושג במחשבים, או שהוא, איך להגיד, עובד עלי בשיטת המוסכניקים במערכון של הגשש.
חזרתי אל הטכנאי שלי. והוא בשלו.
אולי לחזור לווינדואוס 7, ריקברי, דרייבר, רסטארט. יש לך גיבוי?
כלומר, מוסכניק בנוסח הגשש בצורת טכנאי מחשבים.
ואז אמרתי לו את שתי המילים.
זה היה לא נעים, אבל הטכנאי הוא איש צעיר, והוא יתגבר על זה. אחסוך מכם את התיאור. מבחינתי זה היה משעשע, אפילו בהתחשב בכך שהתענוג עלה לי עד לאותה שעה 230 ש"ח.
ואני מניח שלפחות לי, הטכנאי-מוסכניק שלי לא יעשה את זה יותר.
שתי המילים הן:
משחה טרמית.
הסבר קצר ולא טכני מדי: החלק שמתחמם מאוד בעת עבודת המחשב, נקרא "מעבד". לכן, ממש בצמוד אליו, מורכבת יחידת המאוורר. אך כדי שהמאוורר יעשה כהלכה את עבודתו, יש למרוח על פני המעבד, במקום המיועד לכך, את המשחה, שתפקידה הוא לשפר את הולכת החום ויעילות הקרור.
והבעייה, במיוחד במחשבים ניידים, היא שהמשחה הזאת מתייבשת, אחרי שנתיים +-. וכאשר המשחה יבשה, המאוורר יעיל הרבה פחות, המעבד מתחמם מאוד, וכדי להגן עליו – מכבה המחשב את עצמו, וניתן להפעילו רק אחרי שהתקרר לגמרי (ברור שאין להתמיד בטכניקה הזאת יותר מדי, כי בסופו של דבר המעבד ייהרס).
את המידע הטכני הזה מצאתי בקלות ברשת בעזרת ידידי הגוגל.
ואת העובדה הזאת – שהמשחה התייבשה – יכול היה הטכנאי-מוסכניק-גשש שלי לראות במו עיניו כבר כשפירק את יחידת המאוורר בפעם הראשונה.
כמו שראינו שנינו כשפירק שוב את היחידה כדי לגרד את המשחה הישנה ולמרוח את החדשה.
מחירה של המשחה עצמה מגיע לעשרים-שלושים ש"ח.
כך שאם יש ברשותכם מחשב נייד, ואתם מתקרבים לוותק של שנתיים, או לכפולה של שנתיים, והמחשב נופל לפתע, סביר מאוד שזה לא וירוס, לא תוכנת ריגול, לא סתם אבק במאוורר, לא צריך רקברי ולא צריך וינדואוס 7 במקום וינדואוס 10.
צריך לגרד את המשחה הטרמית הישנה ולמרוח קצת חדשה.
ומי שחושבים שהטכנאי החרוץ שלי הוא מקרה חריג בענף, נא שיחשבו שוב.

 

 

 

 

 

From → טיפ, כלכלה

התגובות סגורות.

