Skip to content

כעין לבנת הספיר וכעצם השמיים לטוהר

פברואר 5, 2016

היתכן שהתיאור של המאורעות שקדמו למתן התורה אינם מתמצים בפרשת יתרו, והתיאור זולג לפרשת משפטים? מה היתה מטרתה של העריכה המקוטעת והמגמתית של תיאור המאורעות?

מאפיהו

לפי הפרשנות הרבנית המקובלת, רק משה עלה בהר סיני כדי לקבל את התורה מאלוהים, ורק הוא ראה את אלוהים, בעוד שכל העם המתין למרגלות ההר, "רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן" (שין בצרה). לפי הגישה הזאת מתמצה פרשת מתן תורה בפרשת יתרו של השהוע שעבר.

אך יתכן מאוד שהתיאור הזה אינו מדויק, ובפועל ממשיך הסיפור של מתן תורה גם בפרשת משפטים.

כך שהמונופול של משה על העלייה בהר ועל הצפייה באלוהים אינו כה מוחלט.

כפי שאנסה להראות, יש מקום להנחה שבנוסף למשה עלו בהר לשם קבלת התורה גם אהרון ושני בניו, חור בן מרים, יהושע עבד משה ועוד 70 מזקני ישראל, כלומר, בסך הכל 76 אנשים. 75 מהם  לא הגיעו אמנם לפסגת ההר כדי לקבל בפועל את הלוחות, אך הם היוו גורם מתווך בין משה והאלוהים ובין העם, וגם עדים לנוכחותו של אלוהים על ההר מעבר למסך הלפידים והעשן שראה כל העם.

משה והלוחות, על פי…

View original post 947 מילים נוספות

מודעות פרסומת

From → כללי

התגובות סגורות.

%d בלוגרים אהבו את זה: