דילוג לתוכן

שנא יתעקשו כחלון ודרעי ואולי בניסיון השלישי יצא מתווה גז עם גלידה לציבור הרחב, ולא רק שמנת לחתולים השמנים

אוגוסט 18, 2015

אם אריה דרעי וש"ס ישאירו את משה כחלון ו"כולנו" לבדם במאבק נגד שוד הגז, הם עלולים לשלם על זה ביוקר בבחירות הבאות. רבים עלולים לזכור להם שבמבחן הראשון הם השאירו את המצביעים שלהם שקופים. קערת הזכוכית שממנה מלקקים החתולים השמנים את השמנת.
אם דרעי וכחלון ימשיכו ללכת ביחד, לנתניהו ולשאר הסנג'רים של המיליארדרים לא תהיה ברירה. הם יהיו חייבים להשאיר לעם חלק מהבוכטות שהם חושבים לעשות על חשבוננו.
הוא לא יפרק על זה את הממשלה. הוא יצטרך להסביר לחתולים השמנים מתשובה ומנובל, שבבחירות על עניין כזה, כחלון ודרעי עלולים לקלף בקלפיות את העור מהעצמות של הליכוד. אז יותר טוב שישאירו גם לנו קצת מהשמנת שיש להם בשפע.

*****

צחקתי קצת במבוכה כששמעתי את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת הצבעתם של שריו  על "מתווה הגז החדש" ביום ראשון השבוע, ושיבח את שר האנרגיה שטרח והביא מתווה שהוא שיפור כה מופלא לעומת המצב הקיים. הנה דברים מה-16.08.2015:

"אנחנו נעביר היום בממשלה החלטה היסטורית…ההחלטה הזאת תכניס לאזרחי המדינה, לקופת המדינה, מאות מיליארדי שקלים. הכסף הזה ילך לטובת החינוך, הבריאות, הרווחה ולצרכים לאומיים אחרים…". אמר נתניהו. ובאשר לביקורת: "אני לא מתרשם מהפופוליזם – זה רק פופוליזם בעיניי".

כך נתניהו שלשום.

אבל זה, כידוע כבר הסיבוב השני של "מתווה (שוד) הגז" בממשלה. הסיבוב הקודם היה לקראת סוף חודש יוני. והנה מה שאמר ראש ממשלתנו ב-25.06.2015 לרגל העברתו של המתווה ההוא:

"אנחנו מקדמים פתרון ריאלי שיביא גז טבעי למשק הישראלי ולא פתרון פופוליסטי שישאיר את הגז במעמקי האדמה…המתווה הזה מפרק את המונופול, הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליוני שקלים לחינוך, לרווחה, לבריאות, לכל אזרחי ישראל".

עד כאן הדברים מסוף יוני.

שמים לב? פעם, ביוני "פתרון ריאלי", הכולל רק  "מאות מיליוני שקים".לים" והפעם באוגוסט כבר "החלטה היסטורית", שבה התברכנו ב"מאות המיליארדים". אבל "הפופוליזם" וגם  "לחינוך, לרווחה ולבריאות" – אלה נשארים איתנים על מכונם.

המתווה הקודם, המתווה החדש, מבחינתו הכל אותו דבר.

(והאמת – גם מבחינתנו, האזרחים, וגם מבחינת החתולים תשובה והמיליארדרים של "נובל אנרג'י").

ככה שיש מקום לתקווה שאם דרעי וכחלון יעמדו על שלהם אולי בניסיון השלישי לבשל מתווה סביר יותר, תצא לנו (הציבור) קצת גלידה, וראש הממשלה ישוב ויחזור על אותם דיקלומים, והפעם לשם שינוי עם קצת כיסוי מאחוריהם.

*****

ולמה כתבתי לעיל שצחקתי קצת במבוכה?

ובכן המבוכה שלי באה מזה שראש הממשלה כנראה חושב שכולם מטומטמים. קצת מביך, לא?

 

8 תגובות
  1. אולי זווית קצת אחרת על מתווה הגז.
    http://mida.org.il/2015/07/14/עובדות-ומיתוסים-על-משק-הגז/

    אהבתי

  2. מסתבר שהמתווה הזה מרובה זוויות. מאחר וכתבתי בתקופה האחרונה 65 אייטמים על הנושא, שמעתי לא פעם דעות סותרות לחלוטין את הנכתב ב'מידה' על 'עובדות-ומיתוסים- על משק- הגז'. ממליץ להיכנס ל'הארץ' 'דה מרקר' העין השביעית', תכניות רדיו של קרן נויבך, לקרוא ולהאזין לכל מה שמופיע שם, מהשליש הראשון של חודש יוני. תמצא הסברים מפורטים על חלוקה למדינות המפיקות גז לבין המדינות המייבאות גז. וכן חלוקה נוספת למדינות הדומות לישראל מבחינת מאפיינים נוספים . ועוד משהו: הוצאות הביטחון על המאגרים: מדובר בקנייה מגרמניה 4 ספינות סיור מתקדמות, בסכום 430 מיליון ארו. ועוד לא דיברנו על מחיר הצוללות שנקנו אף הן לשמירת המאגרים. חלק מהסכום מממנת גרמניה לצורך תעסוקה המקומית. סך כל הכסף שיושקע כעת,וכן ההוצאות השוטפות, יממנו היטב את הטייקונים. אחד הבלוגים ששמו נשמט לצערי מהזיכרון, ניבא את התהליך לפני זמן רב.

    אהבתי

    • עמירם היקר. מפעלי ים המלח נהנים כבר מקום המדינה מהגנה היקפית כי הם מדינת ישראל. ככה כל איום על מקום אחר בישראל ואף אחד לא מתלונן על כך בשעה שהם משלמים אולי 10 על הרווחים למדינה. היו שנים שהם אפילו לא שילמו כי הם ״הפסידו״. הצוללות הם נכס אסטרטגי ומהוות מכה שניה ישראלית ולא שייכות לעניין. חברת החשמל חתמה שהמחירים היו גבוהים והיום נמוכים. אם לפי מאמר אחר האתר מידה המדינה מקבלת 68% מהמכירה ונובל 12% תשובה וחברים 6 וקרנות הפנסיה 14 יוצא מכך שאולי מחיר החשמל יהיה כרגע מעט יקר. אבל המדינה תקבל הרבה כסף ותעשה איתו הרבה וגם הפנסיות שלך יקבלו הרבה מאוד. אם מחירי האנרגיה בעולם ירדו והם ירדו יקנו לקוחות ישראלים גדולים אנרגיה במקום אחר. למה בכירים בחברת החשמל שחתמו על ההסכמים הללו לא נותנים את הדין. הכי חשוב שיפתחו צינור נוסף שלא נהייה תלויים רק בצינור אחד כמו היום.

      אהבתי

  3. לאילן
    גם מפעלי ים גזלו את המדינה ותשובה ונובל אנרג'י ממשיכים. בשני המקרים האזרחים נדפקו, וגם האקולוגיה כתוצאה מירידת המפלס בים המלח. הצוללות הן גם למכה שניה כפי שכתבת, בהסתמך על מקורות זרים ונסתרים. אבל גם הביטחון השוטף עולה ים של כסף, כאשר התושבים לא נהנים מהתוצרת.
    פראיירים
    העיקרון הישראלי הבלתי מתפשר 'לא לצאת פראייר', נראה במתווה הגז, כמו העמידה של גרוצ'ו מארקס בפרינציפים שלו. תמיד יש לו אחרים. ההבדלים במחיר שאזרחי מצרים ישלמו, 25% פחות מהצרכן המקומי, הופכים אותו לאם אמא של הפראיירים.
    http://www.themarker.com/dynamo/1.2709946

    אהבתי

  4. לאילן
    נוסח מתוקן וברור
    פראיירים
    העיקרון הישראלי הבלתי מתפשר 'לא לצאת פראייר', נראה במתווה הגז, כמו העמידה של גרוצ'ו מארקס בפרינציפים שלו. תמיד יש לו אחרים. ההפרש במחיר שאזרחי ישראל ישלמו, 25% יותר מהצרכן המצרי, הופכים אותו לאם אמא של הפראיירים.
    http://www.themarker.com/dynamo/1.2709946

    אהבתי

    • המצב היום שלישראל זורם גז מצינור אחד בלבד. וכל הזמן ממשיכים לחבר אילו עוד ועוד מפעלים. מדינה אסטרטגית לא יכולה להסתמך על צינור אחד.
      שדה ליוויתן נמצא במרחק 80 ק״מ מהחוף. הנחת הצנרת אליו עולה לפי מומחים 30 מיליארד שקל שממשלת ישראל לא רוצה ולא צריכה להשקיע. לוקח לפחות עוד 5 שנים עד שגז יתחיל לזרום. יש סברות שיש שם גם נפט שיכול לגרום לנו עצמאות אנרגטית אמיתית. חייבים לפתח את ליוותן בהקדם וצודק ביבי שהוא דוחף לסגירת המתווה
      אין לי שום מניות נפט או קשר לתשובה

      אהבתי

      • נ.ב
        במצרים רצו להיות חכמים כמוך והוזילו את מחיר הגז. התוצאה היא שמיצרים היום במקום לייצא גז מייבאת גז מישראל. חברות הנפט הגדולות עושות את השיקולים שלהם ולא משקיעות במקום שלא כדאי להם.
        תהיה צודק אבל בסוף הגז יהיה באדמה וכל הצדקנים יגידו הו כמה חכמים היינו.

        אהבתי

      • היו כתבות על מוצרים ישראלים שנמכרים בחול יותר זול מאשר בארץ. אוסם דופק אותנו עם הבמבה לעומת האמריקנים. אבל בסופו של דבר ישראל בנויה על יצוא וכל יצוא כזה מכניס מטבע זר שמחזק את הכלכלה. ותושבים אולי אוכלים אותה אבל המדינה שלי מרווחה תמלוגים גבוהים יותר וזה בסוף חוזר לכולנו. ואם לחברות נפט כמו נובל יעשו פה כסף טוב הם ישמחו לקדוח ולפתח שדות גז ונפט חדשים. הרווח שלהם זה הרווח של כולנו.

        אהבתי

התגובות סגורות.