Skip to content

חיזיון התעתועים של החרדים בירושלים: רשעים שלא נגאלו, עבדים להתנשאותם ולהתקרבנותם

מרץ 2, 2014

לחיזיון אשר הוצג לפנינו הערב בירושלים על ידי מאות אלפי חרדים יש רק קשר קלוש ליהדות כלשהי, מלבד זו של כת שנוצרה על ידי כמה קואליציות ממשלתיות בישראל, ויצרה כמעט יש מאין מימסד רבני-פוליטי ענק, עשיר, טפילי, מתנשא, מתבדל, משתמט, המבקש לשמר את עצמו ואת זכויות היתר שלו.

S0855450

כמה עשרות אלפי בני משפחות עשירות כקורח ומתבדלות כקורח, שעשו תורתם קרדום לחפור בו: דרך החתונות והבריתות שעליהן הם גובים ממון רב (בניגוד לחוק). דרך הכשרויות ובתי המרחץ, דרך הרבנויות הכפולות האשכנזיות/ספרדיות והמשכורות הממשלתיות השמנות שהן נושאות עימן, דרך הקמעות וההשבעות והלחשים, המעוננים והמנחשים במניות בשירות בעלי ההון, והמפשפשים ברחמים למען הנשים המבקשות פרי-בטן, שהוד קדושתם מתעלקים עליהן וגוזלים את כספן.

ולא אמרתי פה דבר וחצי דבר על המוני הלומדים עצמם בישיבות ובכוללים. רובם של אלה שהופיעו באותה "עצרת תפילה" הערב בירושלים. אלה רק הפיונים. הם הקורבנות האומללים של רבניהם המשחיתים. אלה שרבניהם דנים אותם לשנים ארוכות של חיי טימטום המתחזה לחוכמה, שינון ריק ומילמול מבולבל, בטלנות ועוני.

*****

הדברים ידועים, אף שהם עטופים בבליל עצום של שקרים וחצאי אמיתות. רק בשבוע שעבר, באיזו תכנית רדיו מאוחרת, שמעתי איזה אידיוט מאנשי הכתות האלה  מסביר שעוד בתקופה שהיו אבותינו במצרים תחת שלטון הפרעונים, ישבו בני שבט לוי ולמדו תורה והיו משוחררים מעבודת הפרך שהוטלה על העם כולו (איזו תורה בדיוק? הרי התורה ניתנה רק בסיני, אחרי שיצא העם ממצרים). בהזדמנות אחרת נודע לי שמוצאה של אותה תופעה המונית של למדנות המונית הממומנת על ידי המדינה היה בתקופת המלך דוד (איפה הראיות? איפה זה מוזכר או כתוב?).

יש הסבורים שירשנו את התופעה המוזרה הזאת מגלויות ישראל במזרח אירופה או בצפון אפריקה. אין לכך שחר. מספריהם של אלה שהקדישו שנים ארוכות ללימודים תורניים עקרים  בפולין או במרוקו, בליטא או בתימן היו בטלים בשישים (לימודים עקרים, כי איפה התוצאות? איפה העילויים? איפה החידושים? איפה קירוב אלוהים ללבבות?).

הכל יודעים כיצד נוצרה התופעה. ממשלות ישראל לדורותיהם מצאו שהכי קל לקנות לצורכיהם הפוליטיים השוטפים את קולות החסידים והליטאים האלה, ואחר כך את חקייניהם המזרחיים, במתן שחרורים וזיכויים ובתשלום שלמונים על חשבון הציבור.  דמי לימוד ודמי מחיה שמגיעים בחוק וליד החוק  לעשרות ולמאות אלפי "לומדי תורה", ועוד משכורות שמנות לאלפים ורבבות של מורים ורבנים. הכל על חשבון המיסים, על חשבון הגיוס לצה"ל, על חשבון השירות הלאומי, על חשבון שוק העבודה.

מ-400 הלומדים שאישר ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון גדלו המספרים ותפחו, ועימם המימסדים העשירים:  המונים-המונים של ישיבות ושל כוללים, ולכל אחת מהן רב ועוזריו, שמשים ובלנים, נהגים וכמובן הפוליטיקאים השומרים שהחבילה תהיה שלמה, אלה של הכנסת ואלה של הרשויות המקומיות – כששום מימד של שטות ושחיתות המאפיין את המערכת הפוליטית החילונית אינו מקופח על ידי הפוליטיקאים היענו חרדים האלה: נאומים ריקים וקלישאות טיפשיות, שוחד וגניבות, קניית קולות וזיופי בחירות, נשמות מתות מצביעות בקלפיות ומפקדי ארגזים.

וכל זה בשם האלוהים.

מביש.

זה הפשר של חיזיון התעתועים הזה בירושלים, כביכול נגד חוק הגיוס החדש, ולמעשה לגמרי בעדו, שהרי הוא מאפשר להם את המשך המצב הקיים לאורך שנים נוספות רבות וארוכות.

מדובר בכת מתנשאת. רבניהם משלים אותם לחשוב שהם נעלים על על כל האחרים – גם החילוניים וגם הדתיים שאינם שייכים לכתם המשונה. אך מסיבות טקטיות, המתנשאים האלה מעמידים פני קורבנות, כביכול הם נרדפים, כאילו מבקשים את נפשם, כי כך קל להם יותר להמשיך ולשמר את זכויות היתר שלהם.

*****

מה הקשר בין העייסה-בסייסה ההמוני הזה ובין יהדות? שום כלום. חרדים וחסידים וליטאים יש גם בלונדון ובניו יורק. אך מלבד הלבוש והשפה אין דימיון בינם ובין הכת הטפילית שיצרה המערכת הפוליטית הישראלית. רבניהם אינם מתוחזקים על ידי המדינה, הם עצמם אינם מקבלים דמי לימוד ודמי מחייה על חשבון המיסים הנגבים מהאזרחים. הם יהודים טובים בהרבה מהכתות שגידלנו לנו פה.

והכי מרגיז (אותי, אבל לא רק) – שהם מוציאים שם רע לאלוהים, שם רע לאמונה, שם רע לדת ושם רע ליהדות. הם מרחיקים ממנה כל אדם שלא איבד את המצפן המוסרי שלו ואת מצפונו. כל אדם שעיניו בראשו, בלי קשר לדעותיו או לדתו, ואשר חוזה בהתנהגותם של הללו, אומר לעצמו:

מה לי ולהם? מה לי ולמשתמטים האלה? מה לי ולטפילים האלה? מה לי ולממלמלי הפסוקים האלה, חסרי השחר וחסרי הכיסוי? אלה המשננים "לא תגנוב" וגונבים על ימין ועל שמאל. אלה המשננים "לא תישא" – ונשבעים שבועות שקר תחת כל עץ רענן. אלה המשננים "לא תחמוד" – וחיים על חשבון זולתם. אלה הלומדים "כי תצא" (למלחמה) ומשתמטים מעבודת הצבא.  אלה שכתוב להם "בזיעת אפך תאכל לחם", ובורחים מן העבודה כשם שבורחים מפני האש.

לא מפתיע אותי כלל שהם מוצאים להם מליצי יושר דווקא בכת הקטנטנה של השמאל המזוייף שלנו, כמעט כולם אתאיסטים גמורים, שונאי אלוהים ושונאי יהדות. הסיבה ידועה, למרות היותה עטופה בכל מיני מליצות שיקריות של "זכויות אדם", "זכויות הפרט", "חופש הביטוי" וכן הלאה: זו השינאה לצה"ל שגוררת את השמאל המזוייף לאהדת החרדים המסרבים להשתתף בהגנת בני עמם בכל מיני תירוצים משונים. מבחינת השמאל המזוייף  מדובר הרי ב"צבא הכיבוש", כל מיני "קלגסים ציוניים" שכל מה שבראש שלהם לרצוח פלשתינים מסכנים. אז מה הפלא שהם בעד השתמטות בכלל, ושל חרדים –  בטח טוב.

לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב, אלא מפני שהוא מינו.

*****

אסיים בכמה משפטים שכתבתי לא מזמן בתגובה לאחד מחברי הפייסבוק שלי, מדרש לכבודם מהגדת חג הפסח ההולך ומתקרב:

החרדים כמוהם כאותו רשע מההגדה של פסח, זה  האומר: "מה העבודה הזאת לכם (עבודת הצבא במקרה הזה) . לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר. ואף אתה הקהה את שיניו ואמור לו: בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים. לי ולא לו, אילו היה שם לא היה נגאל." ואמנם, עד היום כמוהם כעבדים שלא נגאלו: עבדים לרבניהם, לקנאותם, להתבדלותם, להתנשאותם, להתקרבנותם, לפחדנותם, לעצלותם, לעוניים, ולהתחזותם לפריצים פולניים מהמאה ה-18 (החסידים), או לעורכדינים בני ימינו (הליטאים). כמוהם כ"אפרים עגלה מלומדה" (הושע י' 11) שדילגה בתלמודה, מעשה עגלה, על "ללמד בני יהודה קשת" (שמואל ב', א' 18).

4 תגובות
  1. שלום!
    צר לי עליך, כאדם שבדרך כלל אני נהנה מהבלוגים לו, שאתה כותב דברים כאחרון המוסתים, המציאות רחוקה מאד מאד ממה שכתבת, אני אברך ליטאי שבקיא היטב בכל ההווי החברתי החרדי, אני אומר לך בכנות שאין קשר בין המצולם לכתבה, אתה פשוט יודע את הכל מהעיתונים ומהתקשורת המשודרת. יש לי הרבה ביקורת על הציבור החרדי ואכתוב אותו בסוף התגובה, בתחילה אכתוב ביקורת על דבריך, א. כתבת על הרבנים שיש כמה עשרות אלפי משפחות עשירות וכו', כל הרבנים שאני מכיר אישית לא עונים על קריטריונים אלו, הם אנשים שאין להם הרבה כסף הם חיים ממשכורת מינימלית ביותר, רובם אנשים שביחס לציבור הכללי הם "עניים", יש ביניהם רבנים בסדר גודל של רמה פרופסורית ובקושי יש להם לחם לאכול, אז אינני יודע מאיפה המצאת את ההזיות האלו, אמנם ישנם כל מיני "מקובלים" למיניהם שיש להם הרבה כסף, אבל דע לך שבתוכו פנימה בתוך הציבור האיכותי אף אחד לא מתייחס אליהם בכבוד ועיקר כבודם מאנשים מסורתיים שאינם ממש חרדים, לדוגמא אני יביא לך את רשימת הרבנים הידועים, א. הרב שטיינימן- לך לבית שלו ותראה כמה כסף יש לו, אין לנכדים שלו שקל ממנו [וזה אדם שמסתובבים אצלו מאות מיליונים של כספי צדקה], אני אומר לך את זה מהיכרות אישית, ב. הרב אלישיב זצ"ל – חוץ מהפנסיה שלו בביה"ד הגדול לא היה לו שקל [ואני מקוה שאתה לא נגד משכורת לדיינים, נראה לי שהם לא פחותים משופטים]. ג. הרב חיים קנייבסקי- הוא מקבל כל יום מאות אנשים לעצה וברכה בלי שקל אחד- אמנם הוא יש עשירים שנותנים לו כסף לחיתון הנכדים, אבל יותר מזה כלום. האנשים האלו מעולם מעולם לא יצאו לחופשה כל שהיא מחוץ לביתם.
    תאמין לי שאין להם בשביל מה לקחת את הכסף, הם לא אוכלים מותרות והם לא מבקרים בבתי מלון, הם לא עושים חונות מפוארות, והם לא גרים בוילות. וכן הוא ברוב הרבנים והראשי ישיבות החשובות, אתה פשוט מדבר מחוסר ידיעה. אצל החסידים המצב שונה שם דואגים לאדמו"ר לכל מחסורו, אבל החסידים עושים את זה מרצון מחמת האמונה בצדיק, וגם ברוב המקומות זה לא יותר מדאי ואינם עשירים גדולים, רובם לא מקבלים כלל משכורת מהמדינה, מי שמקבל זה רק דיינים ורבנים מטעם [המשכורת של הרבנים היא זעומה], והם כלל לא אנשים בעלי חשיבות מירבית בציבור החרדים, והם מעט אנשים וודאי לא עשרות אלפים.
    אמנם דע לך שרוב הרבנים הם אנשי מידות טובות שמקריבים מזמנם ומכחם בשביל הציבור בלי סוף, הם מסתפקים במועט ולא חיים משלמונים [הם לא מקבלים כסף עבור חופות ובריתות וכדו' כמו שאתה מדמיין, הרבנים שמקבלים כסף על חופות הם רבני הערים והרבנים הראשיים שבדרך כלל הם לאו בדווקא חלק אינטגראלי מהציבור החרדי, יש ראשי ישיבות שעושים כל יום חופה ולא מקבלים ע"ז שקל, כל מה שאני כות לך זה מידיעה ברורה]
    באופן כללי רוב הציבור החרדי חי חיי דחקות ולא נהנה כל כך הרבה מכספי המדינה כמו שאתה מדמיין, יש אלפי משפחות שהמשכורת החודשית של אב המשפחה היא בין אלף לאלפיים ₪.
    עכשיו נעבור לביקורת הכללית שיש לך על הציבור החרדי כחברה, באופן כללי הביקורת היא על הטפילות ועל חיים על חשבון אחרים וזה מתבטא בשני מישורים, א. שלא משתתפים בנטל הביטחוני, ב. שלא יוצאים לעבודה וחיים מהמדינה ומתרומות. בזה אני שותף איתך לביקורת, אבל אני רוצה שתבין את הצד השני של המטבע, לראות את הדברים בצורה פשטנית ושטחים אין זה מהחכמה, בסיס העניין שהיהדות החרדית של היום היא המשך של דור שהיה נתון "בחרדה", ההשכלה והציונות החילונית כילו את כל היהדות האוטנטית כמעט לגמרי, כמעט היה שלא נשאר שריד ופליט מהיהדות השורשית, בקום המדינה רבני החרדים חששו פשוטו כמשמעו מכיליון הציבור החרדי בעולם, מחשש זה הם החליטו שהעצה היחידה לשמור על היהדות החרדית מפני אחיהם ה"בוגדים" [בעיניים שלהם וגם שלי, כל מי שעזב את היהדות השורשית הוא "בוגד", הוא בוגד באבותיו, הוא בוגד בהיסטוריה שלו, הוא בוגד בקב"ה, הוא בוגד בתורה], היא ע"י הקמת ישיבות וכוללים והסתגרות מהעולם החיצוני כמה שאפשר, החרדים היו במצב "נחיתי" ביותר, הם לא היו שותפים למפעל הציוני הגדול והקורץ, הם נחשבו כאנשי האתמול טפשים ובורים וכו', כדי לשמר את היהדות מפני השפעתה הקולקלת של התרבות המערבית הכללית הם ראו צורך בהסתגרות, וזה כלל גם לא לצאת לעבוד ביחד עם החילונים, הפחד היה נורא, הם ראו צורך לשקם את היהדות של מזרח אירופה שנכחדה בשואה וזה ע"י ריבוי ישיבות שהתעסקו אך ורק בלימודים תורניים ויקדישו את כל חייהם לתורה.
    הצבא מקום המדינה היה כור ההיתוך של הישראליות, היה שם בוז לחרדיות, היה שם חינוך שיטתי לציונות חילונית, רוב החרדים לא היו מחזיקים מעמד מבחינה דתית באווירה שם, הרי לפחות 50% מהציונות הדתית התחלנה בצבא, אם יהודי צריך לוותר על דתו בשביל להשתתף בנטל הביטחוני, הוא לא ישתתף גם אם יש בזה בעיה מוסרית אפי' ממדרגה ראשונה, אפשר להאריך בעניין הזה אם תגלה התעניינות.
    אמנם במשך הזמן הגולם קם על יוצרו, והחרדים התאוששו מהטראומה וגדלו במספרם בלי גבול גם בעקבות תנועת התשובה ועוד דברים, אבל הם כבר התאבנו בדרכם ולא משכילים לצאת מהבועה ולהתחיל לחיות בצורה יותר נורמלית, דהיינו להתחיל להתפרנס ולהשתתף בנטל הביטחוני, זה בעיה רצינית ביותר, וחסר מנהיג בעל שיעור קומה שיוכל לשנות את הכיוון, אמנם בתקופה האחרונה למי שמבחין ישנם שינויים בתהליך איטי, אבל קשה לדעת לאן זה יגיע, ה' יעזור שהציבור יחזור לשפיות ולהתנהלות תקינה.
    כתבתי בקיצור, ואם תגלה התעניינות אוכל להאריך יותר בעניינים אלו. אבל מסגנון דבריך נראה שאתה מדבר מבורות וחוסר ידיעה מינימאלי, זה נשמע בדיוק כמו שחרדי אומר, שכל החילונים בוגדים, סוטים, רוצחים, מעשני סמים, גנבים, משועממים, בעלי מידות רעות, וכו' וכו' . רוב הדברים שכתבת שאין להם שום מקור, יש להם מקור במדרשי חז"ל, יתכן שאינך בקיא במדרשים או שאינך מאמין בהם, אמנם זה זכותך, אבל זכותם של אחרים להאמין בהם.
    חותם בברכה, חיים
    נ.ב. אני בעיקר מכיר את הציבור הליטאי ולכן רוב דברי נסובים על הציבור הזה, באופן כללי לא נראה שיש הבדלים גדולים בין הציבורים, אם כי יש הרבה חילוקים בניאונסים.

    אהבתי

  2. חיים,
    אני מודה לך על הערותיך. יתכן שחטאתי במעט הכללות, אבל מכך אין להימנע כאשר עוסקים בציבורים גדולים ורחבים.
    בעצם אתה מבקש ממני להאמין כי חוקי הכלכלה והחברה, ואפילו חוקי הפיסיקה, מפסיקים לפעול כאשר מדובר בציבור החרדי הליטאי. אתה גם פוסל אותי בלי ידיעה כאשר אתה קובע שכל הידע שלי על המתרחש בחברה החרדית נובע מהעיתונים ומהתקשורת. גרתי תקופה ארוכה למדי מעל לישיבה, בסביבה חרדית באחת הערים הגדולות, ועיני ואוזני היו פקוחים לרווחה.
    מה אתה אומר? שהחברה החרדית אינה סובלת מהבדלי מעמדות? שאין בה חלוקה לעשירוני הכנסה? שאין בה מעמד עליון של פרנסים, עשירים מופלגים, גבאים מתנשאים בעלי הכנסות גבוהות ומשכורות ממשלתיות שמנות ותנאים מופלגים, שבסיומם גם פנסיות שמנות? שמדובר בעצם בחברה קומוניסטית אוטופיסטית נטולת מעמדות? לא זה מה שראיתי אני סביבי. ראיתי עשירים מופלגים כולל מכוניותיהם המפוארות והמרווחות ונשותיהם המפורכסות שחלקם יצאו מהשכונה ועברו לגור בחלקים היותר עליונים ומכובדים של העיר. מה שהלך בישיבה מתחתי היה גלוי לגמרי בעיני, כולל ההתעשרות המופלגת של בעל הבניין ורב הישיבה, שלא לדבר על הטריקים והשטיקים שחולל האיש על חשבון דיירי הבניין שמעל הישיבה, בעזרת קשרים מוזרים ומעוררי שאלות בעיריה המקומית.
    אין זה סוד שההשתלטות החרדית על הרבנות הראשית ועל רבנויות הערים ומועצות מקומיות רבות, הביאה להמוני משרות לקהילות החרדיות. לא צריך לקרוא עיתונים (יש שנתונים סטטיסטיים, יש דו"חות של בנק ישראל ופרסומים של האוצר) כדי לדעת שהמשכורות של השירות הממשלתי והציבורי גבוהות בעשרות אחוזים מן השכר הממוצע במשק. גם הכספים הכבדים של עיסקי הכשרות אינם מתנדפים באוויר. הייתי טבח במסעדה כשרה וראיתי במו עיני את השחיתות והבטלנות של התופעה, כולל המשגיח שבמקרה או לא במקרה היה ליטאי מכף רגל ועד ראש (ועל ההתדיינות שלי איתו תוכל לקרוא בלינק המצורף, ואולי גם ללמוד מזה משהו על מידת בקיאותי או בורותי במה שכתוב בתורתנו הקדושה).
    אני גם לא מתרשם במיוחד מחיי הצניעות והפרישות של אנשים עשירים המפורסמים בצניעותם. היהדות בתקופתה המצערת בגלות קלטה השפעות רבות מכנסיות נוצריות, וכמה מגדולי המיליונרים הפוריטנים, לכתותיהם השונות, מהולנד, צ'כיה ואנגליה שבאירופה ועד לניו-אינגלנד שבארה"ב, נודעו בחיי הצניעות שלהם לא פחות מהרבנים שאתה מציין את שמותיהם.

    ולא מדובר, כאמור, רק בכלכלה וחברה. אתה מבקש ממני גם להאמין כי חוקי הפיסיקה נעלמים כשמדובר בחברה החרדית. שמשכורות ממשלתיות שמנות התופחות והולכות והמשולמות לאורך עשרות שנים, נצברות והולכות, כולם על חשבון המיסים שמשלם הציבור הרחב, מתפוגגות באוויר הפסגות הדליל של החרדיות הליטאית? שחוק שימור החומר אינו עובד בסביבה החרדית? שבעליהן אשל המשכורות האלה ינם מתעשרים והולכים, ותופסים מקום בעשירון העליון מבחינת ההכנסות, ביחד עם אחיהם-למקצועות, הפרופוסורים או השופטים, העיתונאים הבכירים ועורכי הדין של הצמרת? איפה אתה חי? באילו אגדות אתה מבקש ממני להאמין?

    גם צר לי שאינך מבין, שמבחינות רבות וחשובות לי ביותר, אני רואה בחרדים שותפים, בני ברית ובעלי ברית שלי הרבה יותר מאשר החילוניים. הביקורת שלי עליהם חריפה במיוחד דווקא משום שמהם אני מצפה להרבה יותר. הרבה יותר הבנה של החברה שבה הם חיים. הרבה יותר הבנה להשפעה הנוראה של התנהגותם המתבדלת והמתנשאת על האופן שבה מפרשת החברה בכללה את היהדות ואת האמונה. וגם, בכל הצניעות, הרבה יותר הבנה לכמה משמעויות עמוקות של היהדות.

    (משגיח הכשרות ש. מישיבת פוניבז' והטבח)
    https://mafyahu.wordpress.com/2011/06/10/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%92%D7%99%D7%97-%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9B%D7%A1%D7%A4/

    אהבתי

  3. שלום!
    קראתי את תגובתך לתגובתי, והאמן לי שאיני יודע מה אתה שח, אתה קובע כי יש הבדלי מעמדות ועשירונים עליונים וכו', ואני בתוך עמי אני יושב ואיני יודע על מה אתה מדבר, הבדלי המעמדות אינם על רקע כספי כלל וכלל, אלא על רקע משפחות אליטסטיות מבחינה תורנית, דהיינו ראשי ישיבות רמי"ם [רבנים הרבה פחות], מעיד אני עלי שמים וארץ שרוב הרמי"ם והראשי ישיבות החשובות שאני מכיר חיים מפרוטה לפרוטה ואינם במעמד של רבע מהעשירון העליון, כשהם מחתנים ילדים הם צריכים להסתובב בגמחי"ם כדי להשיג כסף [אמנם לא אכחד שיש הרבה ביניהם שתלמידיהם אוספים להם כסף לחיתון הילדים, אבל זה אך ורק כדי שלא יהיה להם חובות], אינני חושד אותך לשקרן, לכן אי חושב שאתה מעביר תחושות יותר מאשר עובדות אמיתיות, אמנם יש עשירים בציבור החרדי כמו בכל מקום והם בעיקר אנשי עסקים והמעמד שלהם מבחינה חברתית הרבה פחות חשוב ממעמד ראשי הישיבות והרמי"ם שאין להם פרוטה לפרוטה.
    אינני מבין למה אתה חושב שצריך לשנות את חוקי הפיסיקה בשביל להבין שיש חברה שהבדלי המעמדות שלה נוצרו בצורה אחרת מהחברה הכללית, הם חיים בתרבות אחרת ובסגנון אחר מהעולם המערבי, זו המציאות ואין להתווכח עליה [בלי להיכנס לשאלה אם זו מציאות טובה או לא].
    יש לי תחושה חזקה [בעיקר ממה שאתה מאריך בנושא הנושאי משרות ממשלתיות וכו'] שאתה מדבר בעיקר על אנשי תנועת ש"ס, אני באמת אינני מכירם ואיני יכול להעיד כלום בנידון.
    אתה כותב שאינך מתפעל מפרישותם של הרבנים החרדיים ולדעתך זה נלקח מהנוצרים, יתכן שהינך צודק, אבל כוונתי הייתה רק להעמיד את העניין שלא מדובר כאן באנשים נהנתנים כפי שנשמע היה מדבריך, אלא באנשים פרושים [אני מאמין שיש אנשים שיכולים לבחור בטוב ולהגיע לדרגות גבוהות בהתנתקות ממנעמי העוה"ז, ואם לדעתך זה נוגד את חוקי הפיסיקה, קשה לי להאמין א"כ שאתה מאמין באלוקים מוסרי שנותן את האפשרות לבחור בדרך המוסר].

    בנוגע להתנהלות הציבורית של החרדים, אני שב ומדגיש שאני מסכים איתך מאד בעניין זה, יש כשל גדול והם לא השכילו להתמודד אם זה בצורה נכונה, אני ינסה להסביר לך את נקודת המבט שלי.
    הדתיות כפי שהיא נתפסת בעיני החרדים [וגם בעיני כך] היא אויבת מספר 1 של התרבות המערבית הנהנתנית והמתירנית, אנחנו לא באנו לעולם בשביל לכייף, נקודה! זה החשיבה של האדם החרדי, ובעיני התרבות המערבית אנחנו בעולם בשביל להינות כמה שיותר, זה הפילוסופיה השלטת היום של התרבות המערבית [ודאי שבמסגרת זו יש הרבה דברים מוסריים של צדק ושוויון בתרבות המערבית, אבל אינני עסוק כעת בזה], הדתיות החרדית נמצאת בחרדה מהעולם החיצוני הקורץ והנחמד והיפה, היא חוששת ממנה נורא, ומכאן מגיע כל התסבוכת החרדית בכל התחומים.
    בעקבות כך החברה החרדית נהפכה במובן מסוים לחברה שמנותקת מהמציאות, היא חיה בצורת חיים מוזרה והזויה, שרובם חיים על כספי תרומות, שלא עובדים, שלא משתתפים בנטל הביטחוני, שהורים צריכים לקנות לילדיהם דירה בשווי מאות אלפי שקלים מיד כשהם מתחתנים וזה נדרש מהורים שבקושי יש להם לגמור את החודש [זה אחד הדברים הכי הזויים].
    אתה שואל אותי מה הפתרון? אינני יודע
    אני מסכים איתך גם שיש שקר בהתנהלות הציבורית של החברה החרדית שרק רוצה לקחת חלק בעוגה של התקציבים הממשלתים, להינות ממשרות ממשלתיות וכו', ומצד שני לא לתרום לחברה הכללית, מבחינה זו יש צדק בעמדת הקנאים מהעדה החרדית שמנתקים לגמרי מתקציבי המדינה ומהשמנת.
    יש עוד הרבה מה להאריך וזה מה שיש בכוחי כעת לכתוב על קצה המזלג.
    בברכה ובידידות
    חיים

    אהבתי

    • חיים,
      אני מודה לך שוב על דבריך ומתנצל שהתעכבתי בתשובה. אני מעריך את התעקשותך בעניין השיוויוניות בחברה הליטאית, ואעשה כמיטב יכולתי לבדוק את הנושא, ואם יש צורך, לתקן את דברי. כלל איני חושב שאין אפשרות ל"כיסים" חברתיים שתרבות עגל הזהב של האליטות בחברה המערבית בת ימינו אינם שולטים בהם. יצא לי להכיר קצת את החברה הקיבוצית, למשל. גם שם היה ניסיון מעניין לייצר חברה שיוויונית שאינה מקדשת צבירה של ערכים כלכליים, ועדיין יש בה שמורות טבע מהסוג הזה. כך שאיני פוסל את האפשרות הזאת מלכתחילה. נראה לי שבטענה העיקרית שלי מול החרדים, בפוסט שלמעלה ובכמה אחרים, אתה אולי שותף במידת מה: המעורבות העמוקה עם המימסד הפוליטי והכלכלי החילוני מביאה עימה שותפות אינטרסים וחילחול של נורמות, וגם הופכת לצבועה ובלתי מתקבלת על הדעת ועל הלב את ההשתמטות החרדית מן הצבא. לכן יש היגיון רב בעמדה החילונית הבאה אל החרדים ואומרת בעצם: אם אינכם רוצים בעוקץ (השירות הצבאי) לא תקבלו גם את הדבש (הקצבות לישיבות וללומדים). וצדקת – העמדה של נטורי קרתא המתרחקים ככל האפשר מקשרים עם המדינה ומוסדותיה מקובלת עלי הרבה יותר.

      אהבתי

סגור לתגובות.

