דילוג לתוכן

למה מספר לפיד שהוא נגד פערים ובעד מעמד הביניים אך מצ'פר את העשירים שמוציאים את הכסף באקפולקו ובסן טרופה?

דצמבר 12, 2013

קראתי את נאומו הפרוגרמטי מאתמול של שר האוצר יאיר לפיד בכנס התאגידים של הרשות לניירות ערך. אין לי ספק שמאזיניו שם, אנשים השוחים בכלכלה כל ימיהם, החליפו ביניהם לא מעט מבטים של תהיה, תמיהה ומבוכה, וכן גם קריצות של לגלוג, כחכוחים שמטרתם להחניק צחוקים בלתי-רצוניים, ונעיצות מרפק זה לזה פה ושם בקטעי השיא של הנאום. כל זה תוך הפניית פרצוף פוקר כלפי הדובר, שחס וחלילה לא ישים לב ולא יגע להם בכל ההטבות.

שר אוצר לפיד: פערים וקצבאות

שר אוצר לפיד: פערים וקצבאות

בגין מצב רוחי הטוב מהרגיל – הגשם עושה לי את זה – אחסוך מכם המון הערות מרושעות שהיו באמתחתי, ואתרכז רק בשתי נקודות בנאום, העוסקות בתחומים שהרביתי לעסוק בהן בבלוג כאן.*

א. שר האוצר שב ומזכיר בנאום את דאגתו המופלגת למעמד הביניים, עמוד השדרה של המשק והצמיחה וכן הלאה, ובמיוחד – המנוע של סחורת-היצוא העיקרית של ישראל – "החדשנות".

קבלו את לפיד:

"הכסף לא צריך להיות למעלה. אנחנו צריכים להשקיע את הכסף במעמד הביניים, באמצע הטבלה. משם הוא יירד למטה, משם הוא יעלה למעלה. אנחנו צריכים שמעמד הביניים ירוויח יותר כסף, מפני שהוא לא מוציא את הכסף הזה בסן טרופה או באקפולקו, הוא מוציא אותו ביוקנעם ובקרית גת ובבאר שבע. הוא מוציא אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים, שמוציאים אותו אצל אנשים אחרים ממעמד הביניים. אני יודע שזה לא מה שקרה עד עכשיו."

דברים כדורבנות.

אבל אם זה כך,  איך נסביר את העובדה, שרק לפני שבועיים ימים, במסגרת ההקלות במס הכנסה לשנת 2014, העניק לפיד מתנה של 1,750 ש"ח לכל אחת ואחד מ-800 אלף אוכלוסיו של העשירון העליון – אלה שנמצאים למעלה לפי הגדרתו שלו, אלה שמוציאים את הכסף באקפולקו ובסן- טרופה?

וזה בשעה שלארבעת המיליונים של מעמד הביניים הישראלי, אלה המוציאים את כספם ביוקנעם, בקרית גת ובבאר שבע, העניק שר האוצר ברוב טובו רק 66 שקלים לנפש ב-2014?

אזכיר כאן בקצרה את החישוב:

לפי נתונים שהביאה הכלכלנית אילנית בר לוועדה בכנסת, כמעט 74% מתשלומי מס ההכנסה בישראל משולמים על ידי העשירון העליון. בגלל הפערים הגדולים בחברה הישראלית – שיאנית בתחום אי השיוויון – מתרכז שם הרוב הגדול של הכסף.

בשנת 2014 עתידים תשלומי מס ההכנסה להסתכם ב-100 מיליארד ש"ח (מעוגל. הסכום בפועל יהיה כנראה גבוה יותר, אבל לצורך החישוב כאן נשתמש בנתון הזה),

מכאן שתשלומי מס ההכנסה של העשירון העליון אמורים להגיע ב-2014 לקרוב ל-74 מיליארד ש"ח.

לאלה עתיד לפיד לתת בשנה הבאה הנחה של 2% על מס ההכנסה – 1.4 מיליארד ש"ח. אם מחלקים את הסכום הזה לכלל אוכלוסיו של העשירון העליון, מקבלים את הסכום שנקבתי לעיל.

ואילו מעמד הביניים – אלה הנמצאים בין העשירון העליון, ובין ארבעת העשירונים התחתונים מקבלים מלפיד הנחה של 1% בלבד על תשלומי המס שלהם, העתידים להסתכם בשנה הבאה ב-26 מיליארד ש"ח ועוד קצת, שזה רק 66 ש"ח לכל אחד.

לאלה שיוציאו את הכסף באקפולקו ובסן טרופה נותן שר האוצר פי 26 יותר ממה שהוא נותן לאלה שיוציאו אותו ביוקנעם ובבאר שבע.

אז מיהו לפיד האמיתי? ד"ר ג'קיל הנואם ברשות לניירות ערך – או מר הייד שמחלק כסף בקלות ראש כזאת לחבריו מהעשירון ומהמאיון, אלה שיוציאו אותו בסן טרופה ובאקפולקו?

והחדשנות, מה יהיה עליה?

*****

ב. עוד אמר שר האוצר לפיד בנאומו:

"סגירת פערים היא אינטרס עליון של המדינה, היא בנפשנו, אבל תרבות הקצבאות לא סגרה את הפערים, להיפך, היא זו שיצרה אותם והיא זו שגרמה לזה שהעוני הישראלי הוא כבר דור שני ושלישי."

אלה הם דברי הבל מוחלטים. אפשר וצריך להעביר ביקורת על חלקים ניכרים מ"תרבות הקיצבאות", אלה הפרוטקציוניסטים והפוליטיים. אך ברור שקיצבות זיקנה וקיצבות נכות, למשל,  הן לא רק זכות בסיסית של אזרח במדינה, אלא מכוסות על ידי תשלומי הביטוח הלאומי שאנחנו מעבירים לשלטונות המס.

אך לא זה העניין. הבה נניח, לצורך הדיון, שלפיד צודק. שבמעמד התחתון – ארבעת העשירונים העניים שאינם  מגיעים לסף המס, גורמות קיצבאות שונות להשארת הפערים על מקומם. כי מי ילך לעבוד אם המדינה משלמת לו בשביל ללמוד בישיבה או בכולל, או אם הממשלה משלמת לו אלפי שקלים החודש בגין ולדנותו היתרה?

אבל מה עם מעמד הביניים? אלה שעובדים לפרנסתם ואינם נשענים על קיצבאות? איך מסביר לפיד את העובדה שהפערים בחברה הישראלית פוגעים גם במעמד הזה? איך להסביר את העובדה שהעשירון העליון – זה שלפיד צ'יפר אותו זה עתה, מתרחק והולך ונוסק כמו טיל ומגדיל את הפערים גם מכל העשירונים של מעמד הביניים – מן התשיעי ועד החמישי?

ביצועי  2011

תשלומי מס ההכנסה לשנת 2011 הסתכמו בקרוב ל-95 מיליארדי שקלים (שורה שלישית מלמעלה).

ב-1 במאי השנה עשיתי את החשבון, אז הנה התזכורת:

בין 1992 ל-2011 (משנה זו מגיעים הנתונים האחרונים) חלה הרעה יחסית של 16% בהכנסות של  העשירון החמישי  לעומת העשירון העליון. באותה תקופה חלה הרעה יחסית של 18% במצבו של העשירון השישי לעומת העליון. במצבו של העשירון השביעי חלה הרעה של 16% לעומת העשירון העליון. במצבו של העשירון השמיני חלה הרעה של 19% לעומת העשירון העליון, ואפילו במצבו של העשירון התשיעי חלה הרעה של 13% לעומת העשירון העשירי העליון.

זאת אומרת: כולם סבלו, וסובלים, ואם זה תלוי בלפיד, כפי שרואות עינינו, ימשיכו לסבול.  ורק חבריו של לפיד – חבריו לממשלה ולכנסת, חבריו מצמרת התקשורת, חבריו מהשכונה, חבריו לשירה בציבור, חבריו למפלגה, חבריו לעבודה בצמרת משרד האוצר – רק הם מגדילים פערים ומתפננים על חשבוננו.

והשיטה ידועה: רווחים אדירים שמבחינת כל האזרחים האחרים הם מחירים מופקעים. משכורות אדירות ובזבוזים של "עובדי הציבור" והצמרת הפוליטית המתבטאים במיסים גבוהים שמשלם מעמד הביניים, ובשרותים ממשלתיים ועירוניים עלובים. המון שיתופי פעולה בין היריבים המדומים מהשמאל ומהימין, הסוציאליסטים והקפיטליסטים, העושים יד אחת כדי לשדוד אותנו.

ממשלת זדון.

ושר האוצר מספר לנו שהוא נגד פערים, שהוא בעד אלה שמוציאים את הכסף ביוקנעם ובבאר שבע.

___________________________________________________________________* אני סלחני עדיין באשר ללפיד מסיבה נוספת:  לדעתי הוא אינו יודע מה הוא שח בענייני כלכלה, והתוצאה היא כל מיני אוספים של קלישאות וסברות כרס שפעם איפיינו את הסטטוסים שלו בפייסבוק ועכשיו הוא שידרג אותן בנאומיו. די ברור שהיועצים שלפיד הביא מהבית כמו גם נערי האוצר מנצלים את בורותו הזמנית (יש לקוות), ומקרקסים אותו כרצונם. לכן אין להאשים את לפיד על פיזור דברי שקר, אלא רק על פרסום דברי הבל.

 

13 תגובות
  1. סלחנות מיותרת. אולי רק דברי הבל של לפיד, אבל התנהלות האוצר משקפת את עולמו הכלכלי.

    אהבתי

  2. ראשית, העשירון העליון של השכירים, אלו שמשלמים את המס ולא עושים תכנוני מס, לא יכולים להרשות לעצמם לנפוש בסן טרופה.

    שנית, ה״הנחה״ שמדובר עליה זה ביטול של גזרה.
    כלומר מלכתחילה תכננו להטיל מס גבוה יותר על העשירון העליון, לכאורה צמצום הפערים. לכאורה כל הכבוד על המיסוי הפרוגרסיבי. עכשיו כשמבטלים את הגזירה זה מצטייר כאילו הוא תומך באי שוויון אבל הוא רק מבטל גזירה.

    ובקשר לחישוב שלך. קודם כל צריך להדגיש שהמספרים הם שנתיים. זה תוספת של ככה וככה בשנה.
    אם היו משאירים את תוספת המיסוי על העשירון העליון ומעבירים אותו לחמשת העשירונים שמתחתיו הם היו זוכים לתוספת של 29 ש״ח בחודש. על זה לריב?

    אהבתי

    • דורון,
      א. מאיפה הבאת שמדובר בעשירון העליון של השכירים? מדובר בעשירון העליון, הכולל שכירים, עצמאים ובעלי חברות ונכסים.
      ואם העשירון העליון לא יכול להרשות לעצמו חופשות באתרים האקזוטיים שציין שר האוצר, ואני מניח שהוא יודע על מה הוא מדבר – אז מי כן?
      ב. תקרא לזה הנחה, תקרא לזה ביטול של גזרה, התוצאה בעינה: לפיד העדיף לצ'פר בהמון כסף דווקא את אלה שיש להם הכי הרבה, ולחלק פרוטות עלובות לכל האחרים. 1,750 לנפש לעומת 66 ש"ח לנפש. המספרים מדברים בעד עצמם.
      ג. לא ברור לי כיצד אתה מחשבן את ה-29 ש"ח לחודש. לפי החשבון שלי, אילו היו מעבירים 1.4 מיליארד ש"ח (שזו ההטבה שמקבל בעצם העשירון העליון ב-2014) לשימושם של 4 מיליוני האנשים המצויים במעמד הביניים – עשירון 5-9, היה כ"א מהם מקבל לכיסו תוספת של 350 ש"ח, שזה בערך 1,400 ש"ח למשפחה בת 4 נפשות. סכום משמעותי, וחשוב לא פחות – סכום שמוציאים אותו, לפי דברי שר האוצר, ביוקנעם, בקריית גת ובבאר שבע, ולא באקפולקו או סן טרופה, וגם לא על הקמת מפעל המתבסס על כוח אדם זול באיזה אתר חו"לי, או על שיכון בטוח בכספת באיי קיימאן או בשוויץ.

      אהבתי

  3. דורון permalink

    טוב, אז קודם כל בו לא נגרר לאיזה ריב-רשת.

    אני אתחיל דווקא מהחישוב.
    לקחתי את האחד נקודה ארבע מליארד וחילקתי לארבע מליון. יצא באמת 350 ש״ח. שזה אם מחלקים ל-12 חודשים יוצא 29 ש״ח לחודש. וגם על זה אמורים לשלם מס אני חושב.

    לגבי סן טרופה, אני חושב שמי שנופש שם זה האחוזון העליון או האלפיון העליון.

    אבל אני חושב שיש עוד עניין קטן שאתה שוכח, זה לא שללפיד יש קופה קטנה שממנה הוא בוחר את מי לצ׳פר ומתוך רוע לב החליט לצ׳פר את העשירים. זה לא כסף של לפיד בכלל !

    זה כסף ששייך לאנשים. הם עבדו קשה כדי להרוויח אותו. חלקם לקחו סיכונים. הם הקריבו משהו בשביל זה. הם התאמצו. העשירון העליון גם ככה משלם, לפי הנתונים שהצגת, 75% מהמס במדינה. עשירון אחד משלם יותר משבע עשירונים של המס. עכשיו ביקשו מכולם לשלם תוספת. מכולם אחוז אחד ומהם כפול. מסיבה כלשהי הוחלט לבטל את הגזרה הזו. אז ברור שלהם יורד יותר. הם מרוויחים יותר ואם יש ביטול של מס מתבטל להם יותר.

    אבל זה לא כסף ששייך ללפיד שהוא החליט לחלק להם. זה כסף שלהם. אתה מתנסח כאילו כל הכסף במדינה שייך לשר האוצר והחלוקה הנוכחית שלו, האי שיויון, היא תוצאה של החלטות שלו. זה בכלל לא ככה. זה כסף שלהם שהם הסכימו לשלם אותו מס.
    אם כל האזרחים יפסיקו לשלם מס – ולפיד יחלק בחזרה לכל אזרח את כל מה שהוא נתן למדינה – עדיין לעשירון העליון יהיה יותר כסף. אפילו שכולם קיבלו בחזרה את מה שהם נתנו. הדרך היחידה שבה לא יהיה להם יותר כסף, מבלי לנקוט באלימות, זה אם כולם ישלמו 100% מס.

    צריך לזכור שגם היום העשירון העליון משלם לבד פי שלוש מס מכל תשעת העשירונים שמתחתיהם ביחד!

    אהבתי

  4. דורון permalink

    האמת שמאד קל להדגים את החישוב ההפוך.
    אתה כתבת ״לאלה שיוציאו את הכסף באקפולקו ובסן טרופה נותן שר האוצר פי 26 יותר ממה שהוא נותן לאלה שיוציאו אותו ביוקנעם ובבאר שבע.״

    בו נעשה את החישוב ההפוך.
    עשירון אחד, העליון, משלם 75% מהמס.
    תשעה עשירונים, תחתונים, ביחד משלמים 25% מהמס.
    אם נחלק את התשלום שלהם בתשע נקבל 2.7%
    כלומר כל עשירון בתשעת העשירונים התחתונים משלם 2.7 אחוז מהמס. ביחד הם מגיעים ל 25%.

    מכך יוצא שהעשירון העליון משלם בדיוק פי 27! מכל אחד מהעשירונים שמתחתיו. פי 27 יותר מס. בא לי לבכות. הם משלמים פי 27 מס ועדיין לא יכולים לצאת לחופשה באקפולקו.

    אז כששר האוצר מבטל מס, ולא משנה מתי או למה, תמיד יצא שהעשירון העליון יקבל לכאורה פי 26 יותר. אבל במשך כל השנה כל שנה הם משלמים פי 27 יותר. למה אף אחד לא מתלונן על זה?

    אהבתי

    • צר לי שאינך מבין את הבעייה שאפילו שר האוצר יאיר לפיד מבין אותה (אך נראה שקצרה ידו לעשות משהו בנידון), והיא, כניסוחו, "הכסף לא צריך להיות למעלה. אנחנו צריכים להשקיע את הכסף במעמד הביניים, באמצע הטבלה. משם הוא יירד למטה, משם הוא יעלה למעלה." וגם: "סגירת פערים היא אינטרס עליון של המדינה, היא בנפשנו". תתפלא, אבל אני די מסכים איתו בציטוט הראשון (לדעתי יש להקצות הרבה יותר ממה שהוא מוכן לתת למעמד התחתון. גם משם הכסף יעלה למעלה) ואני מסכים עם לפיד לגמרי בסעיף השני. הפער הוא באמת בנפשנו.
      אין לי שום תלונה על כך שבעשירון העליון מרוויחים יותר ואפילו הרבה יותר. זה בלתי נמנע. זה טאוטולוגי לגמרי, שבעשירון העליון ירוויחו יותר. הבעיה שלי, לפי הניסוח של לפיד, היא הפער. העובדה שלפי נתוני הOECD האחרונים עלינו שוב למקום השני במדד אי-השיוויון (אחרי ארה"ב) העולמי בין המדינות המפותחות, מקום שבו אנחנו נמצאים באופן קבוע למדי כבר הרבה שנים. מדד אי השיוויון הוא ניסוח טכני של מדד ערכי ומוסרי: אי-שיוויון שווה, אחד לאחד, לאי צדק. הוא מצביע על קיומה של עלית חמדנית, חזירית, חסרת מעצורים, מפקיעת מחירים, שלוקחת לעצמה רווחים ושכר בלי יחס להשקעה ומעל ומעבר למה שמקובל בכל המדינות המפותחות בעולם (חוץ מאחת, שבה מספר האסירים גדול פי כמה מהממוצע העולמי, מה שאומר דבר פשוט: מדינת משטרה). זוהי שיטה שגורמת ליוקר מחייה בלתי סביר ובלתי נסבל לתשעה העשירונים האחרים. זה מה שעמד בשורש המחאה של 2011, ולפיד אומר שזה "בנפשנו", כי גם הוא, ממרום מעמדו במאיון העליון, מבין שבפעם הבאה המחאה של העם הגזול והנגנב עשוייה, או עלולה, ללבוש צורות שונות לגמרי.
      ומכאן, העובדה שהעשירון העליון משלם שלושה רבעים ממס ההכנסה, למרות ששיעורי המס בארץ אינם גבוהים במיוחד, אינה סיבה למסיבה. היא לא מעידה על מידת נדיבותו של אותו עשירון, אלא על מידת חמדנותו וחוסר ההתחשבות שלו בכלל אזרחי המדינה מתשעת העשירונים התחתונים. וזו יכולה להיות אשלייה חמורה ביותר מבחינתו של אותו עשירון להניח שכל האחרים יבלעו בשקט את משטר הגזל הזה לאורך זמן.
      נכון שהכנסת נשלטת על ידי הסנג'רים של המאיון העליון, ובראשן של כל המפלגות הגדולות בכנסת עומדים מיליונרים כבדים, והתנהגותן בהתאם (נתניהו, ליברמן, לפיד, בנט, הרצוג). וכמובן שאותה עלית מצומצמת שולטת גם בתקשורת הממוסדת, במערכת המשפט ובאקדמיה (פוליטיקאים, פרופסורים וזונות אפשר לקנות מאה בדולר, כפי שאמר הנסיך מהנובר). אבל האינטרנט, למשל, לא, וסופה של האמת להיוודע ברבים ולעשות את שלה.

      אהבתי

  5. התימצות מתבטא במאהל ארלוזורוב או כיכר הלחם מול מגדלי אקירוב וקיסריה. ותוספת להערה הקודמת שלי. יתכן שבסוף לפיד יחלק כדורים צבעונים כמו ארידור והטלוויזיות הצבעוניות.

    אהבתי

    • ירדנו מהרעיון שהוא יחלק כרטיסי טיסה מוזלים לברלין?

      אהבתי

  6. אפשרות,.

    אהבתי

  7. דורון permalink

    אתה באמת רוצה לקטלג את כל העשירון העליון כחמדן וחסר התחשבות? או אולי כעלית חמדנית, חזירית, חסרת מעצורים, מפקיעת מחירים, שלוקחת לעצמה רווחים ושכר בלי יחס להשקעה?

    אהבתי

    • לא, לא את כולו. אבל כן את המובילים בתוכו, נותני הטון, אפילו אם הם לא הרוב, וכמובן הסנג'רים שלהם, עושי דברם, החנפנים, הלקקנים, מכשירי השרצים, המקבלים גמול נאה על טרחתם. אלה שהמציאות המכוערת של החברה הישראלית עמוקת הפערים היא ההוכחה להצלחתם ולשלטונם. הוצאות שנתיות של 63 מיליונים לבית הנשיא…מעון מתוכנן שיעלה 650 מיליוני שקלים לראש הממשלה…חברת "שראל" המוזרה שללא מכרז מספקת הכל בכל לבתי החולים…יצרניות המזון שהן גם היבואניות וכך משמרות את המחירים המופקעים, גם של התוצרת המקומית וגם של המיובאת…השכר המופקע בחברת חשמל, במקורות, בנמלים ובבנקים… התספורות….רוצה עוד דוגמאות?

      אהבתי

התגובות סגורות.