Skip to content

אמנון לוי והשד העדתי: הניאו-מרקסיזם בשירות הפוליטיקה של השינאה

אוגוסט 4, 2013

ראינו בינתיים רק פרק אחד, מתוך ארבעה,  בסידרה של אמנון לוי "השד העדתי", ולכן כמה הערות, בשום אופן לא סיכום.

הכרתי את אמנון לוי לפני המון שנים כשהיינו שנינו פקידים מפלגתיים, כל אחד במפלגה אחרת, באיזה מוסד ירושלמי מפוקפק שנראה מבחוץ כמו מקדש יווני של אתנה הבתולה, ומבפנים כמו צוללת, והאוכל כמו האוויר בהתאם, לא משהו. קצת מעופש.

אם לשפוט על פי המפלגה שלוי עבד אז בשבילה, הוא ידע כבר אז מרקסיזם מהו.

ולפי הפרק הראשון בסידרה שלו על השד העדתי, אפשר לומר לו שאפו: נראה שהוא כבר למד גם מהו ניאו-מרקסיזם.

קצת באיחור, אבל לא נורא.

כי  האידיאולוגיה שמאחורי הפרק של "השד העדתי" שהוצג בערוץ 10 השבוע דפקה הופעה באוניברסיטה של חיפה כבר בתחילת הסבנטיז, יבוא אישי של הד"ר שלמה סבירסקי, שמאז כבר הספיק לחטוף בעיטה מהאקדמיה, להקים את "מרכז אדווה", וכאשר ראה (מתערבים?) את הפרק הראשון של "השד העדתי" היה יכול לחייך בסיפוק.

DSCF5983

הכתב והמנטור: הפרופ' שנהב מסביר ללוי מה העניינים

זה כי במפרשי הפרק הראשון של "השד העדתי" נשבה במלוא עוזה האידיאולוגיה של הניאו מרכסיזם, כולל קצת פוסט-קולוניאליזם, פוסט מודרניות, פוסט ציוניות וכן הלאה. לכל התופעות האלה כבר הקדשתי כמה פרקים בסידרה שפרסמתי כאן, "הדה-קונסטרוקציה של הדה-קונסטרוקציה" ולכן רק אסכם מה שרלוונטי למה שראינו:

בשלב כלשהו של ההיסטוריה, במיוחד בעקבות מלחמת העולם השניה, כבר היה די ברור לרבים ולטובים בשמאל האינטלקטואלי של המערב, שהמרקסיזם-לניניזם המסורתי נמצא בפשיטת רגל מוחלטת. הוא אינו מספק את הכלים למהפכה חברתית.

לפי התיאוריה, ההיסטוריה היא תולדות מלחמת המעמדות: המעמד הקפיטליסטי שבידו השליטה באמצעי הייצור, והפרולטריון – המון השכירים העובדים במפעלי הקפיטליסטים, בחוות ובבנקים שלהם וכן הלאה. ומכיוון שההוויה קובעת את התודעה, צריך רק להסביר לפרולטרים שהם עבדי הקפיטליזם, ואין קל מזה, כדי שיתמרדו ויהפכו את הקערה על פיה, כפי שזה מתואר יפה ובחרוזים ב"אינטרנציונל":

קוּם הִתְנַעֵרָה עַם חֵלֵכָה 
עַם עֲבָדִים וּמְזֵי רָעָב 
אֵשׁ הַנְּקָמוֹת הַלֵּב לִחֵכָה 
לִקְרַאת אוֹיֵב הִכּוֹן לַקְּרָב. 

עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה 
מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל 

וכן הלאה.

זה המצב, לפי התיאוריה, בכל מקום.  מלחמת מעמדות נטו – זו כל ההיסטוריה. הלאומיות, הדת, האתניות וכל סיווג וזהות אחרת – הם חלק מתודעה כוזבת, אופיום  להמונים, סטיה בורגנית.

אבל מה לעשות, שכאשר המשטר הסוציאל-בירוקרטי של ברית המועצות נקלע למלחמה בגלל הבוגדנות של בעלי בריתו הנאציונל סוציאליסטים מגרמניה, נאלץ שמש העמים יוסיף סטאלין לקרוא להמונים להילחם לא בשם "האינטרנציונל" אלא בשם "אמא רוסיה"? ולמלחמה לא קראו "המלחמה הסוציאליסטית הגדולה" אלא "המלחמה הפטריוטית הגדולה"?

ומה אפשר לעשות כשממש אי אפשר לגייס המונים למהפכה על סמך ההזדהות המעמדית – בטח לא באמריקה?

מה לעשות, שלמרות כל ההסברים המלומדים, אנשים מסרבים להיפרד מהתחושה המיושנת שהם מהווים חלק מעם, חלק משבט, שהם מאמינים באל זה או אחר?

פשיטת הרגל של הרעיון המעמדי היתה ברורה ומוחלטת.

והמסקנה הנבונה של המרקסיסטים החדשים – "הניאו-מרקסיסטים" – היתה  –  אם אינך יכול להלחם בלאומיות, בהזדהות האתנית או הגזעית – גייס אותם לצרכיך. כך נולד ה"פוסט-קולוניאליזם" של אדוארד סעיד,  ועימו "הפוליטיקה של הזהויות", "האוריינטליזם" ועוד מיני פוסטים ואיזמים.

אי אפשר לגייס למאבק את ההמונים המדוכאים על בסיס הבדלי המעמד הכלכלי-חברתי?

הבה נגייס אותם למאבק על סמך הבדלים בצבע העור והמוצא עדתי.

וסבירסקי ייבא לישראל את הרעיון הזה, שמקורו, כמובן,  באוניברסיטאות של ארה"ב. שם הוא עסק במאבק של השחורים נגד הלבנים, ואחר כך גם ההיספנים נגד הלבנים. ולעברית זה תורגם בדמות המאבק של המזרחיים נגד האשכנזים.

*****

הפרק הראשון של הסידרה של לוי היה בעצם המחזה טלוויזיונית של ה"פוליטיקה של הזהויות". אמנון לוי, מזרחי שהשתכנז. ניתק מגע עם משפחתו. גילה שהוא לא היחיד בכך. הנה הפרופסור, הנה השחקן. גם להם זה קרה. ועכשיו הוא חוזר אל המשפחה. הוא מלא חרטה, חמלה והזדהות עם המשפחה והאב.

קבלו ציטוט:

"למרות שהמזרחיות שלי ושל משפחתי העסיקה אותי רבות, לא נתתי לה דרור. מבחינתי, לא היה זה כרטיס כניסה מוצלח אל תוך הישראליות. הכחשה היא מושג מפתח במחשבה הפסיכואנליטית אולם יש לו גם הקשר סוציולוגי. הרגע שבו יתברר לי שאותה הכחשה שנתפשה אצלי כחוויה פרטית, הינה למעשה תופעה קולקטיבית, יהיה עבורי רגע של גילוי. הגילוי שחוויית ההכחשה הנה חוויה מעצבת אצל רבים מבני דורי. אלמד לא רק שהכחשה אישית עשויה להצטבר לכדי הכחשה קולקטיבית, אלא בעיקר שהכחשה קולקטיבית  מולידה הכחשה אישית."

ובכן, לא. זה לא חלק מהסינופסיס שחיבר אמנון לוי לקראת העבודה על הסידרה שלו. זו ציטטה הלקוחה מ"פתח-הדבר" לספרו של הפרופ' יהודה שנהב "היהודים-הערבים : לאומיות, דת ואתניות."

הדברים נכתבו כבר לפני עשר שנים. ב-2003.

שנהב מופיע בפרק הראשון בסידרה בתור המנטור של לוי. זה שכבר עשה את הדרך. זה שאומר ללוי: ברוך הבא אל המועדון של אלה שעיניהם נפקחו. ועכשיו לך ותמצא כמה טמבלים מזרחיים בפריפריה שיעזרו לנו להעביר את המסר.

ולוי מצא.

הנה עוד מאותו פתח הדבר ל"יהודים-ערבים" של שנהב, שרק נדע איפה אנחנו עומדים:

"שנהב יוצא לדרך בעקבות אמירתו של אדוארד סעיד שלפיה 'מסע פנימה והופעתה של ההתנגדות' הוא מסע של סוכנים ואינטלקטואלים מן 'העולם השלישי' המנסים לפרוץ אל מעוזי המטרופולין המערבי ומצביעים על הסתירות שהמערך התרבותי של האימפריאליזם האירופי מושתת עליהן, ובו הם מצליחים לייצר תנופה של התנגדות .בנרטיב המזרחי החדש קיים יסוד של לקיחת אחריות אמנציפטורית מודעת בדיעבד ולא מֶרד בדור ההורים וביקורת עליהם אלא הבנה וחמלה למצבם. אין בו עריכת חשבון עם הדור הקודם אלא בקשת סליחה ממנו אגב ניסיון לשוב אליו כקולקטיב ולהחיותם כפרטים נוכחים בחברה שהעלימה אותם. זהו נרטיב של מרד בבחינת עמידה אל מול המציאות הישראלית ואמירת 'לא' המבקשת לדחות את הזַר הפוגע. הזר הוא האשכנזי שגם פלש לאזור וגם זר למהותו המזרחית של המרחב הגאוגרפי."

ובכן, העניינים ברורים למדי: בהמשך לאדוארד סעיד, לפוליטיקה של הזהויות (בעצם שם מכובס לפוליטיקה של השינאה), מדובר פה ב"נרטיב של מרד" – מאבק של הגזעים הכהים – היהודים המזרחיים שהם בעצם "יהודים-ערבים" (כשם הספר של שנהב), ובעלי בריתם הערבים המקוריים,  נגד   "הזר הפוגע", שהוא "האשכנזי שגם פלש לאזור וגם זר למהותו המזרחית של המרחב הגיאוגרפי".

כלומר, המקומיים המקופחים נגד הזר הפולש. וריאציה על הנרטיב של "הכיבוש". היהודי הזר המגולם על  ידי האשכנזי הקולוניאליסט-אימפריאליסט-קפיטליסט כובש ומנשל את הילידים התמימים והפראים, האצילים והצודקים.

כולל, כמובן, כל הבלה-בלה הרגיל של הז'רגון המרקסיסטי וניאו-מרקסיסטי, "העולם השלישי", "המטרופולין המערבי", "האימפריאליזם האירופי", וגם קצת "אחריות אמינציפטורית".

*****

יתכן שאפשר היה להתייחס לכל הקשקשת האידיאולוגיסטית הזאת במידה כלשהי של רצינות, אלמלא עובדה קטנה אחת.

קטנה, אבל מכרעת דווקא מזווית המבט של המרקסיזם, שלפיו ההוויה קובעת את התודעה:

מי שמממן, מפרנס, מעודד ומחייה, ובכלל מאפשר את מרד הצדיקים הזה נגד הקפיטליזם-אימפריאליזם-אשכנזיות-זרה-ופולשת – הם, לא תאמינו, התאגידים הקפיטליסטים-אימפריאליסטים המרושעים והנצלניים של צפון אמריקה ושל אירופה המערבית.

מי שייבא את זה לישראל היה אשכנזי טהור.

ומי, אתם חושבים, מאפשר את קיומו של "מרכז אדווה" של הד"ר שלמה סבירסקי? את "הקשת המזרחית", שהפרופ' שנהב הוא  ממיסדיה ומראשיה, ושמלוכדת סביב הפוליטיקה של השינאה, של היהודים-ערבים המנוחשלים נגד האשכנזים-הזרים המנחשלים?

ובכן, הפלא ופלא – תחזיקו חזק, הפתעה הפתעה:

דווקא אלה שאמורים להיות, לפי התיאוריה,  פטרוניהם-שולחיהם של האשכנזים-הזרים-הפולשים, מקור כל הצרות – דווקא הם משלמים את המשכורות של החוקרים החרוצים ב"מרכז אדווה". דווקא הם אלה המתחזקים את "הקשת המזרחית". כן-כן. שוב הם צצים: "הקרן החדשה לישראל" של תאגיד הג'ינס לוי-שטראוס. "קרן פורד" של תאגיד הרכב פורד, כל מיני קרנות של איגודים ומדינות שהם לב-ליבו של "המטרופולין המערבי", ושל "האימפריאליזם האירופי".

ובכן מה קורה פה?

היתכן שהאירו-אמריקאים העשירים והמטומטמים האלה לא יודעים שהם מפרנסים פה מאבק פוליטי נגד בעלי בריתם, עצמם ובשרם? שליחיהם האשכנזים? סוכניהם המקומיים?

DSCF5979

הכתב והמקרים מהפריפריה: הדגמות חיות לפוליטיקה של הזהויות

או שבעצם כל מיני תאגידים וממשלות עוסקות בפוליטיקה הידועה של "הפרד ומשול", ובמסגרתה הם מתחזקים פה סוכנים זרים אחרים לגמרי – בכלל לא האשכנזים שבשלטון – אלא כל מיני קשקשני פרובוקציות, בתקווה שיצליחו ללבות שינאה ולחרחר מלחמות?

הייתכן?

גם בעניין זה נחכה לפרקים הבאים בסדרה.

*****

אם מישהו מסיק ממה שכתבתי עד כה, שלדעתי מדינתנו היא מופת של צדק חברתי, שאין אפליה וקיפוח כלפי המזרחיים וכלפי הערבים, וגם מידות לא קטנות של גזענות, אז זהו אות וסימן שזה הפוסט הראשון שהוא קורא בבלוג הזה.

לא ולא.

אני רק מסתייג משקרנים מקצועיים. אני לא חושב שמשהו טוב יכול לצאת מהם. למשל, תראו מה קרה למחאה החברתית, אחרי ש"הצוותים המקצועיים" של כל הפוסט והניאו למיניהם השתלטו עליה.

וגם למאבק הצודק של המזרחיים בישראל לא יכול לצאת שום דבר טוב מההסתמכות על התיאוריות המפוצלחות של הסוכנים הזרים של האימפריאליזם-קפיטליזם האירו-אמריקאי.

*****

לא עולה על דעתי להכחיש את המספרים והעובדות שהביא אמנון לוי, והמעידים על המצב.

למשל, רק שלושה חברים מזרחיים בממשלת ישראל דהיום.

למשל, שיעורים נמוכים של השתתפות של מזרחיים במוסדות השונים של האליטות. בבית המשפט העליון,  בצמרת האוניברסיטאות והתקשורת.

אבל בדקתי לפי תומי את המוצא המעמדי של חברי ממשלת ישראל.

עם המשכורת שמשלמים לי פה בבלוג, לא הרחקתי הרבה מעבר לוויקיפדיה, אז תסלחו לי על כך שהמחקר לא שלם. אבל משהו אפשר ללמוד ממנו.

ובכן: שלושה מחברי הממשלה הם שרים בני שרים: עוזי לנדאו ויאיר שמיר (ישראל ביתנו), ויאיר לפיד (יש עתיד).

עוד כמה שרים הם בני המעמד הפוליטי. מה שנקרא אצלנו "נסיכים". על אלה אפשר למנות את בנימין נתניהו ואת לימור ליבנת (ליכוד), את ציפי לבני (התנועה). וניתן להוסיף את אורי אריאל (הבית היהודי) שבא מהקיבוץ הדתי טירת צבי, ואת ישראל כץ (הליכוד) בן המושב. קיבוצים ומושבים ותיקים ומבוססים סיפקו תמיד חלק מהאליטה הפוליטית.

הלאה: גדעון סער (הליכוד) הוא בנם של רופא ומורה ממוצא בוכרי, דור רביעי בארץ. גלעד ארדן (הליכוד) הוא בנו של עורך דין אשקלוני ידוע ומבוסס היטב. יובל שטייניץ (הליכוד) הוא בנם של מהנדס ומורה לספרות ולפילוסופיה. שי פירון (יש עתיד) הוא בנם של אם שהיתה סגנית ראש עיר,  ואבא רופא שיניים. נפתלי בנט (הבית היהודי) הוא בנו של נדל"ניסט עשיר.

לא מצאתי פרטים מזהים על מוצאם המעמדי של יעל גרמן ומאיר כהן (יש עתיד) ושל אביגדור ליברמן, יצחק אהרונוביץ וסופה לנדבר (ישראל ביתנו) ואורי אורבך (הבית היהודי). אך גרמן וכהן עצמם הגיעו לממשלה מהפוליטיקה המוניציפאלית, שם כיהנו כראשי ערים, ואהרונוביץ בא מהאליטה הביטחונית.

שני שרים בממשלה מתגאים באב שהיה פועל: משה (בוגי) יעלון שאביו היה פועל בבית החרושת "שמן" במפרץ חיפה, ויעקב פרי (יש עתיד) שאביו היה פועל בניין.

ומה באשר לשני השרים המזרחיים (מלבד מאיר כהן), אחרונים חביבים?

אביו של סילבן שלום (הליכוד) היה מנהל סניף בנק. אביו של עמיר פרץ (התנועה) היה בעל תחנת דלק.

התמונה אם כך ברורה למדי:

מכל השרים שמצאתי פרטים על מוצאם, יש רק שניים שהגיעו ממעמד הפועלים. כל היתר – כולל שניים משלושת השרים המזרחיים – הגיעו מהעשירון העליון ומהאינטליגנציה המשרתת שבפריפריה שלו.

אז למה ניתן לייחס את ההרכב של ממשלת ישראל?

לאתנוס או למעמד הכלכלי?

או לזהות היחסית בין שניהם?

אני מניח שתהיה לי הזדמנות לעסוק בשאלה המעניינת הזאת כשאדון בפרקים הבאים בסידרה של אמנון לוי.

שעוד נראה לאן היא תתפתח. עד כמה שיצא לי להכיר את לוי, הוא לא אידיאולוג-אידיוט, וככל הידוע לי חברת ההפקה שלו לא ממומנת על ידי הטייקונים של מערב ומזרח ארה"ב. אז אולי יש עוד מקום לתיקווה.

מודעות פרסומת
10 תגובות
  1. דניאל permalink

    שוב נהניתי. תודה.

    אהבתי

  2. מנחמי בן-ציון permalink

    מאפיהו,

    אתה כהרגלך, פורס את כל האפשרויות והתאוריות הידועות והלא ידועות
    ומרבה במידע חשוב כשלעצמו ,אבל מה שקורה לי זה ש "מרוב עצים לא
    רואה את היער" .
    מה שראיתי וקלטתי למשל בשיחה שלו, עם חבורת הנערים (הבלתי משוחדת).
    שאמרו ללא התמרמרות ,שהאשכנזים משתדלים יותר בלימודים ולכן הם
    גם מצליחים. להם יש דמויות הזדהות,כמו שחקני כדורגל, אולי זמרים ספרים,
    כאלה, שעושים פי 20 יותר כסף, מהפרופסורים הכי חשובים באקדמיה, בהרבה
    פחות מאמץ .מבחינתם זהו ההיגיון הצרוף. על כך, הוא לא שאל אותם.
    הם גם ענו, שאינם מכירים בכלל אשכנזים .מה שזה אומר שהם לא מזהים
    אשכנזים כאחרים,שהם לא כמותם. הרי אין אפשרות, שלא נמצאים שם אשכנזים
    בכלל. ראיתי איך נפלו פניו של אמנון לוי, מתשובתם הכנה.
    הטענה שזרקו את המזרחיים, להקים ישובים בגבולות מדהימה אותי,כאילו
    זה הומצא עבור המזרחיים במיוחד. כאילו לפני כן, לא הוקמו קיבוצים ומושבים
    בגבולות, ע"י אשכנזים . צריך להבין שמדינה כדי להתקדם, עושה גם חישובים
    כלכליים, שיאפשרו בעתיד רווחה לכולם. אין כאן מניעים גזעניים .משקיעים
    במי שמהר יותר ישא פירות ,עבור כולם .האם בסופו של דבר, הכתבה שלו
    תגרום נזק ? אני חושב שלא. היא גם לא תביא תועלת, פרט לחשבונו בבנק .
    שמעתי כבר ממזרחיים שאומרים, אם לא האשכנזים, אנא היינו באים. הם
    גם מצביעים לליכוד כל השנים, כי בתוך ליבם יודעים, מה באמת טוב עבורם.
    העירוב הבין עדתי היום, הוא כל כך משמעותי, שהשד העדתי, ישאב מהר
    חזרה למקומו ואמנון לוי ,ימשיך לחפש לו נוסטליות אחרות יותר משמחות, אני
    מקוה .

    אהבתי

  3. בן ציון
    באשר לתיאוריות השונות שאני מביא – אין לי כוונה בבלוג הזה להחליף את ביקורת הטלוויזיה או הפוליטיקה הרגילה שאתה מוצא גם בתקשורת. אני משתדל להתבונן אל מעבר למובן מאליו ולמה שמגלים ממבט ראשון. ואם עדיין אינך "רואה את היער", סימן שהצלחתי, כי לא התכוונתי לקבוע עמדה לגבי הסידרה על פי פרק אחד בלבד. באשר לשאר דבריך, למה שלא נחכה לפרקים הבאים? אין לי ספק שאמנון לוי יתייחס בפרקים הבאים כך או אחרת לכולם או לרובם הגדולשל דבריך, וכך אוכל לעשות גם אני. אני מבטיח לך שאף אחת מעמדותיך פה לא תישאר ללא מענה. בגדול אומר רק שאני לא מסכים איתך. היו ועדיין יש דעות קדומות וגזענות לא מעטה ביחס של לא מעטים מהאשכנזים כלפי המזרחיים. נכון שיש גם גזענות-נגדית של המזרחיים. אבל הגזענות מהצד האשכנזי חשובה יותר, בגלל הייצוג הגדול שלהם באליטות.

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      מאפיהו,

      אינני יודע איך אתה מגדיר גזענות ,האם סנוביות היא גזענות ? יש

      בכל חברה אנושית, אנשים שרוצים להיות יותר נחשבים (בעיקר בעיני

      עצמם). האם, אי קבלת דרישה לגיטימית או לא, של מיעוט בחברה

      היא גזענות ?.ביותר מדי מקרים משתמשים בעיני במושג הזה, סתם.

      זה הפך להיות נשק קונוונציונלי, קל להשמיץ איתו ולנגח ,בכל

      מיני עיניינים שלא ממינו . אני יכול לפתוח מילון ולקרוא שם הגדרה

      מלומדת ואז ,איך אחבר זאת ,עם מה שקורה במציאות שלנו ? לכן

      אני משתדל לא לעשות כך. גם למשל, במושג היסטרטגיה ,שפסלת.

      אני לא משתמש במה הוא, אלא מה הוא אמור לייצר עבור המישתמש.

      זה יותר מעשי.איך אתה יודע שהיה או יש היום, דעות קדומות על

      המזרחיים ,האם זאת לא דעה קדומה ? .אני לא מתמם, כל חיי ואתה

      יודע בן כמה אני ,בסביבה שאני חי ,אני לא מאפשר לדבר כזה לקרות.

      ואם זה קרה, מייד הגבתי בחריפות הראויה. אני בטוח שאני לא יחיד

      סגולה ,ובגלל מקרים בודדים שיכולים לקרות ,הכללות לא עושות טוב

      לעיניין .אני בטוח שאמנון לוי לא ישנה את הקו שהלך איתו עד כה .

      ולי אין מה לצפות ממנו .

      אהבתי

      • אתן לך דוגמא פשוטה ששמעתי רק הבוקר ברדיו וכמוה יש הרבה: אחד הלך לחפש עבודה עם שם מזרחי אופייני מאוד ונדחה על סמך התירוץ שהמשרה תפוסה. הוא שב ופנה עם שינוי קל של השם והתברר שהמשרה לגמרי פנויה. זה מספיק גזעני בשבילך?

        אהבתי

  4. מנחמי בן-ציון permalink

    מאפיהו,

    זאת לא גזענות, זאת טיפשות ,וצריך לבחון את הדברים בהקשר שלהם .האם
    כל האשכנזים מתקבלים מייד,לכל עבודה שהם פונים ? מי שלא מקבל אשכנזי
    לעבודה הוא גזען ? ממה מתפרנסים כל במזרחיים בארץ ? איך אפשר להקיש
    ממקרים בודדים פה ושם, זה לא רציני בעיני ולא עושה טוב לעיניין עצמו. למה
    לא מפרסמים בתיקשורת, מי הדרק ,שכך נהג ?.הרי מי שנפגע, ממילא כבר לא
    יכול להפגע מכך יותר. יש בארץ חוק נגד גזענות, לא שמעתי אף פעם, על שימוש
    בחוק הזה.מה זה אומר ? .

    אהבתי

    • בן ציון,
      בטח טיפשות. הבעיה שיש יותר מדי מקרים של טיפשות כזאת. וזה שיש רק שלושה שרים מזרחיים בממשלה למשל, אף אחד מהם לא בתפקיד ממש חשוב, גם טיפשות (של מי, אגב?). או הטיפשות המונומנטלית האחרונה שוועדה אשכנזית קומפלט (להוציא קישוט אחד) מצא שיטה איך לא לשים על שטרות הכסף פנים של מזרחיים, וזו לא הפעם הראשונה. אז בסדר, אתה רוצה לקרוא לזה טיפשות? אני הולך איתך. מה עושים לטיפשים האלה? מעבירים אותם מתפקידם? נפטרים מהם בבחירות? אתה יודע איזה אסון יכול לקרות לנו, אם עדה שמוציאה מתוכה כל כך הרבה טיפשים, ועוד בצמרת, תמשיך לתפוס פה ברוב הגדול של עמדות המפתח? וחוץ מזה, אל תשכח שהרשעות היא לעתים קרובות אחותה התאומה של הטיפשות, ורשע מטופש – הרי לך הגדרה מצויינת של גזען מצוי.

      אהבתי

      • מנחמי בן-ציון permalink

        מאפיהו.

        זאת לא גזענות זאת אולי עדתיות. אנחנו כולנו מאותו הגזע .כמות הטיפשים זאת
        באמת בעיה וכל אחד מנקודת ראותו ,רואה טפשים כאלה ואחרים ויש לי ביקורת
        קשה עליהם, החל מנשיא המדינה הנוכחי ועד מנהיגים בטחוניים מכל המשרדים
        הממשלתיים. החל ממזרח תיכון חדש ועד קורבנות השלום וכו' .מסתבר שכולנו
        לא בני מלאכים .תאר לך, אילו היינו כאלה, איזה שעמום היה כאן .(קצת הומור, אף
        פעם לא מזיק.) גם אם אין לו כל השפעה .

        אהבתי

  5. אחת השאלות הדמגוגיות בנושא 'השד העדתי' ואפילו עיתונאי שטוח כמו אמנון לוי ישאל על מנת לסחוט רגשית היא למה אין ראש ממשלה מזרחי:פשוט מאוד, יה -אמנון: כולם הלכו להצביע ביבי…

    אהבתי

  6. מנחמי בן-ציון permalink

    גדעון,

    שאלת וענית ,תשובה נכונה .הפרובוקציה שלו, תחזור אליו כמו
    בומרנג. הציבור "המזרחי" בארץ, כבר מזמן לא קונה אותה .הוא
    זה שמפגר אחרי המציאות. אנחנו עם אחד,עדות משולבות עד
    לאין הכיר. בושה לרשות השידור, שהעם מממן אותה, שנותנת
    יד לשידור אנכרוניסטי, שמבזה את חלקינו .

    אהבתי

סגור לתגובות.

%d בלוגרים אהבו את זה: