דילוג לתוכן

בחירות 2013: איך זה יכול להיות שקולות הימין מורכבים מ-58% נשים ו-42% גברים?

דצמבר 24, 2012

התוצאה המעניינת ביותר שמצאתי עד כה בכל סקרי הבחירות – למעשה תוצאה מדהימה ביותר – הופיעה ביום שישי האחרון ב"מעריב". על פי הסקר, שנערך למען העיתון על ידי יצחק כץ,  ההצבעה המגדרית עבור מפלגות הימין – מ"הליכוד ביתנו" ועד "עוצמה"  הימנית-קיצונית, מתחלקת כך:

נשים: 58%.

גברים: 42%

נראה לי שהנתון הזה מחייב את התגובה הבאה:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

לא פחות מהנתון עצמו, מדהימה העובדה, שהתוצאה החד-משמעית הזאת (מעבר לכל שוליים של טעות סטטיסטית אפשרית), עברה ללא שום תגובה בכלל בתקשורת שלנו. לשום פוליטיקאי לא היה מה לומר עליה – וגם לא לשום פוליטיקאית! שום פמיניסטית לא הביאה ציוץ! שום ח"כית חובבת כותרות מן הימין לא ניפנפה במימצא המדהים בהחלט הזה, ולא השתמשה בו כדי לתבוע קידום ברשימת המועמדים לכנסת (אם לא מאוחר מדי) או הבטחה לתפקיד מיניסטריאלי. שום פרשן פוליטי, שום מומחית למיגדר, שום סוציולוג/ית לא העלו השערה, לא סיפקו הסבר.

שתיקה מקיר לקיר.

רק העיתונאי אמנון לורד, שפירשן את הסקר ב"מעריב", הצביע על התופעה המעניינת שהתגלתה בסקר, אבל לא היו לו שום הסברים.

ומעבר לזה – כלום. גיגלתי, חיפשתי ברשת, וכלום.

נדמה לי שגם השתיקה התקשורתית-פוליטית-פרשנית  הזאת מחייבת את התגובה הבאה:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

למה כל כך הרבה סימני קריאה? כי ברור שפה נמצאת התשובה לשאלה למה גוש הימין גדול בצורה משמעותית מגוש המרכז-שמאל. מדוע ראש הממשלה הבא, כמעט בוודאות גמורה, יהיה בנימין נתניהו.

נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא כי זה מה שרוצות רוב הנשים הבוחרות של מדינת ישראל!

הן לא רוצות את שלי יחימוביץ ולא את ציפי ליבני.

הן רוצות את נתניהו. נקודה.

וברוב גדול.

***

כדי להדגים את גודל הזעזוע, תתארו לעצמכם רק לרגע, מה היתה יכולה להיות התוצאה התקשורתית, אילו התקבלה בסקר של "מעריב" תוצאה הפוכה.

דהיינו:

שההרכב המגדרי של ההצבעה בעד מפלגות המרכז-שמאל היה מתחלק כך:

58% – נשים.

42% – גברים.

מכיוון שהימין מחוייב הרבה פחות מהשמאל לקודקס המוסרי החשוב הקרוי "פוליטיקלי קורקט", אפשר לשער בקלות כמה מההשתלחויות שהיינו יכולים לקרוא אצל הפרשנים מימין, שלא לדבר על הצהרות של פוליטיקאים ואף פוליטיקאיות מאותו צד.

המפלגות של המרכז שמאל היו מואשמות בקריצה ובחנופה אל קהל המצביעות – ראו את שלוש הנשים שהעמידו בראש רשימותיהם, לראשונה בהיסטוריה, כדי למשוך בצורה זולה וחנפנית את קולות הנשים.

"אין זה מפתיע שהמצעים המתקתקים-ורדרדים והגישה  הרכה והמתרחקת מעימותים של מפלגות המרכז-שמאל קוסמות לנשים!" היו מודיעים לנו במקרה הזה מהימין.

"ברור שהנשים מתעניינות יותר בנושאי חברה ופנים מאשר בשאלות מדיניות וביטחוניות." היו מסבירים לנו המומחים.

חברות הכנסת ציפי חוטובלי ומירי רגב היו מכות בשוטים (מילוליים) את חברותיהן הנשים, הנותנות כוח לסמול הנתעב על חשבון הימין הלאומי הזקוף.

"שוב הוכח: גברים מצביעים ביבי!" היו כותבים בעוז ובגאווה טוקבקיסטים מלאי עזוז מן הימין.

"עכשיו זה ברור: הסמול מורכב מנקבות פחדניות!" היו מצייצים בטוויטר אנשי הימין.

שלא לדבר על המובן מאליו:  "טוב, ברור, נשים דעתם קלה". על החתום: פטריוט יהודי.

ואל תחשבו לרגע, שתוצאה מדהימה כזאת – 58% אחוזי הצבעה של נשים לשמאל ורק 42% של גברים, היתה  עוברת  בשתיקה גם מצד שמאל.

אין לי צל של ספק שאיזה פרופסור-פמיניסט ונאור ומתקדם כמו לפיד החירות, היה עושה מיד את החשבון, שאם זו התוצאה, אז זה אומר גם שבעד מפלגות הימין הפאשיסטי מצביעים 58% גברים – ורק 42% נשים. מה שמיד היה מביא אותו לכתיבת פוסט נוקב ואמיץ, לנוכח ניצחונו הוודאי של הימין, תחת הכותרת "זמן הגברים, בחילה", ובו שורות נפלאות  בנוסח הבא:

"שוב נשטף המסך בגברים, גדודים-גדודים, נחילים של גברים; גברים מפקדים וגברים פרשנים, גברים מרגיעים וגברים מאיימים, גברים עם עבר פיקודי עשיר… גברים אשכנזים וגברים מזרחים, גברים שיודעים הכי טוב מה לעשות עכשיו… גברים חמורי-סבר, חמורי-גרם, גברים עם סכין בין השיניים, רטט בחלציים… גברים שנשלפו מהנפתלין, ממעמקי הקיטבג, נפלי פריימריס, מנכ"לים מוצנחים, גנרלים בדימוס, מומחים בדימוס, גברים בדימוס… גברים חרמנים אש, חרמנים על אש, על דם ועל פצצות… גברים שזיקפתם לא מוצאת מנוח, גברים שזיקפתם, שזיקפתם, שזיקפתם, גברים שאכלו מאותו מסטינג…גברים שאומרים שמלחמה  זה לא עניין לנקבות…נשימת תינוק ישן לא נוקבת את ליבם, לא מטשטשת את שיקול דעתם הגברי, השפוי, התבוני, הבבוני, המחרחר מלחמה, גברים שהם פושעי מלחמה לשעבר, שנפגשים באולפן בחיוך של הקלה, שלום פושע מלחמה א', שלום פושע מלחמה ב'…"

וברור שאחרי הפוסט היו באות התגובות המתבקשות:

מיכל: "חזק! בא לי להקיא!"

סיגל: "כמה עצוב, כמה נכון."

פועלות ברשת: "הועלה לפייס של 1325 נשים ושלום".

וכן הלאה.

***

עד פה  המשחק בנדמה-לי.

אבל מה עושים עם התוצאה האמיתית? דהיינו, שהרכב המצביעים (המצביעות, אם הולכות לפי הרוב, לפי שיטת מרב מיכאלי) של הימין מורכב מ-58% נשים ו-42% בלבד גברים?  ששיעור הנשים המצביעות לימין עולה בקרוב ל-40% על שיעור הגברים העושים זאת?

איך מסבירים את זה שהנשים, שהן השפויות והסבירות, הן האחראיות בפועל ובאמת, הן השקולות, המחושבות, אלה שאפשר לסמוך עליהן (ראו את שלוש המנהיגות של מפלגות השמאל-מרכז!) – הולכות ומצביעות לימין בשיעורים כה עצומים?

איך זה שהנשים שלנו לא שמות את מבטחן בשלי, בציפי ובזהבה, כשסוף סוף זכינו, ובפעם הראשונה בהיסטוריה יש לנו שלוש נשים העומדות בראש מפלגות שלפחות שתיים מהן יעברו בוודאות את אחוז החסימה?

ולעומת זאת שמות הנשים את מבטחן במפלגות המצ'ואיסטיות של הימין?

בעוד שהגברים – אותם נחילים של חמורי גרם, שנשלפו מהנפתלין, שזיקפתם, שזיקפתם, שזיקפתם, הבבונים מחרחרי המלחמה, פושעי המלחמה –

דווקא הם ממעטים כל כך להצביע לימין הפאשיסטי ומכבדים בקולותיהם  דווקא את המרכז-שמאל?

ובכן – איפה טעינו?

היתכן שהימין בעל הפתרונות השטחיים ואורח המחשבה הרדוד מושך את קולות הנשים – כי דעתן קלה?

או שהימין הוא למעשה האחראי והשקול, ומטבע הדברים מושך את קולותיו של המין החלש והחכם – להבדיל מהמין החזק והטיפש, שפתאום מתברר שהוא נוטה יותר אל המרכז-שמאל?

אז מה זה אומר על המרכז-שמאל, שהגברים החזקים אך הטיפשים נוטים אליו יותר?

האמת – אין לי הסבר.

התוצאה הזאת פשוט מחרבשת לי את כל הפרדיגמות.

אשמח לקבל הסברים.

31 תגובות
  1. עידו לם permalink

    גם בגרמניה ב 1933 רוב הבוחרים של היטלר היו נשים, אני חושב שישראל כמדינה שמרנית היא תמונת מראה של הנשים בה, אני לא בטוח שבכול מדינה מערבית רוב הנשים אם הימין למעשה אני משוכנע שבהרבה מדינות זה לא כך, בארה"ב למשל רוב הבוחרים של אובמה היו נשים מכול הגזעים.

    אהבתי

    • השמרנות של קהל המצביעות אמנם אינה דבר חדש, ואפשר לייחס לה גם את ההצבעה העודפת עבור אובמה (נשיא מכהן) בארה"ב. אבל הפרש של 38% כמו בסקר של "מעריב"? נראה לי שהמספר הזה מחייב את שלי יחימוביץ ואת ציפי לבני לקצת מחשבות, חלקן נוגות.

      אהבתי

  2. נתן permalink

    נשים מצביעות הרבה פעמים לפי פרמטרים תכלס (תחושת בטחון אישי ולאומי, אופטימיות כלכלית…), אני חושב שהנשים בארץ מעריכות את מצבה הטוב (יחסית) של ישראל, נוכח כל הכאוס הכלכלי בעולם המערבי והכאוס האיסלמי בעולם הערבי.
    למרות שכל יום מאכילים אותנו בתקשורת בכך שמצבנו נורא והוא רק מתדרדר – צונמי מדיני, אינתיפאדה שלישית, עוני מזעזע – לנשים יש פרספקטיבה מספיק רחבה בשביל להבין שנכון להיום מצבה של ישראל מהרבה בחינות הוא הטוב ביותר מזה עשרות שנים למרות כל מה שקורה בעולם.

    אהבתי

    • מה אתה אומר לנו בעצם? שגברים אינם מצויידים דיים בכלים המחשבתיים שיאפשרו להם להעריך כהלכה את מצבנו הטוב יחסית לנוכח המתרחש בעולם? שהפרספקטיבה של הגברים הישראלים אינה רחבה מספיק כדי להבין לעומק את היתרונות העצומים שבמצבנו הנוכחי? שהרי אילו היה שיעורם של הגברים המצביעים לימין דומה לזה של הנשים, היו מפלגות הימין זוכות לתוספת כוח של קרוב ל-40% – כ-18 מנדטים!

      אהבתי

      • נתן permalink

        מה שאני אומר זה שבגלל המציאות הישראלית, אני חושב, שהנשים בארץ מתנהגות פוליטית כמו הנשים הנשואות בארה"ב – שאר הנשים בארה"ב, וכאן אני אשתמש במונח המדעי, חיות בסרט, למשל לנשים הרווקות היה מאוד חשוב זה שאובמה רצה לעשות אמצעי מניעה בחינם – לדעתי זה טפשות ממעלה עליונה, למכור את העתיד בשביל 2000 ש"ח בשנה והתחושה שכיף לי לקבל דברים בחינם….. ברחתי מהנושא המרכזי… בכל מקרה הנשים הנשואות בארה"ב ולדעתי הנשים בארץ הן פחות דוגמתיות, פחות ווכחניות, פחות עקרוניות והרבה יותר תכלסיות.
        הגברים הרבה יותר נחלמים על אידיאלים והנשים הרבה יותר חיות את המציאות.
        אפשר לפתח עוד את הרעיון בשוני שבין נשים לגברים ולנסות לנמק פסיכולוגית למה זה המצב לדעתי אבל לא נראה שנחוץ.
        לא שאלה של כלים מחשבתיים, כן שאלה של טרייד-אוף ושל דגש.

        אהבתי

  3. נחמד שהמציאות לא מסתדרת תמיד לפי הסטריאוטיפים.

    הייתכן שלמספר גדול מספיק של גברים לא מתחשק ללכת עוד פעם למילואים והם מעדיפים מפלגות שפחות נוטות לחרחר מלחמה? לא, כנראה לא. מענין איך יסבירו את הממצא הזה.

    אהבתי

    • נתן permalink

      מילואים או לא מילואים לצערי נקבעים הרבה יותר ע"י שכנינו והרבה פחות ע"י ממשלותינו…

      אהבתי

    • goolash,
      לגמרי מסכים איתך בדבר היסודות הרעננים שיש במציאות שלא מסתדרת עם המוסכמות. ההסבר של המילואים נראה לי מפוקפק: פחות ופחות גברים עושים מילואים משמעותיים ביחידות קרביות.

      אהבתי

  4. נתן,
    נראה לי שבימין יעלבו מאוד מן ההבחנה שלך,שכביכול הם חלשים שם באגף האידיאלים ולכן מזמינים הצבעת יתר של נשים פרגמטיסטיות. במרכז בטח ידחו על הסף כל ניסיון להטעין אותם באידיאליזם עודף. נדמה לי שפרגמטיזם הוא שם המשחק אצלם, וגם השמאל וגם המרכז מאשימים את הימין בעודף אידיאלים (לא האידיאלים שלהם, כמובן). התעלומה עדיין בעינה, וכל עוד אין פיתרון אחר , או לפחות נתונים משווים לגבי מערכות בחירות קודמות, אני נאלץ להתבצר בינתיים בטיעון האישי: סומכות על ביבי ולא סומכות על שלי וציפי.

    אהבתי

    • נתן permalink

      אהלן,
      אני לא חושב שהמסקנה מדבריי היא שבימין חלשים באידאלים אלא פשוט חלשים בלשכנע, או שפשוט מפסידים בלכשנע בנכונות האידאלים שלהם.
      לחילופין, אם נרוץ שניה עם כך שהימין מנצחים את הקולות הפרגמטיים זה לא מחייב שהם מפסידים את הקולות האידאולוגיים, אני חושב שיש שיוויון בקולות האידיאולוגיים.
      הם גם לא מזמינים הצבעת יתר של קולות פרגמטיים, זה פשוט קורה לבד (מתוקף המציאות).

      לגבי המרכז, (בהנחה שקיים דבר כזה), גם אם נניח שהם פרגמטיים לאורך ולרוחב, המציאות לקחה להם את הפרגמטיות אז מה נשאר להם??

      אני מקבל את הטיעון שסומכות על ביבי, אבל שוב, סומכות בגלל המציאות, כמו שסמכו על שרון כי הייתה תחושה (מוצדקת) שהוא ייצב את המדינה המתפוררת – פוליטית, ביטחונית, כלכלית… ולא סמכו על ברק כי בתקופתו הכל התפורר (באשמתו או שלא).
      שלי וציפי לא עשו שום דבר שיצדיק שיסמכו עליהן

      אהבתי

      • את ההנחה שלי בדבר חולשת הימין באגף האידיאלים שאבתי מדבריך: "לדעתי הנשים בארץ הן פחות דוגמתיות, פחות ווכחניות, פחות עקרוניות והרבה יותר תכלסיות. הגברים הרבה יותר נלחמים על אידיאלים והנשים הרבה יותר חיות את המציאות." (ומה שמשתמע מנושא הדיון: שלכן הנשים הרבה יותר נוטות לימין).
        באשר ללבני ולמידה שסומכים עליה, אין לשכוח שבבחירות הקודמות היא קיבלה יותר קולות מנתניהו. אני מודע לזה שהדבר עומד גם בסתירה לדברי, מה שמעיד שאני עדיין מצוי בשלב הבלבלה.

        אהבתי

  5. yossi permalink

    נתוני הסקר שפורסמו חלקיים ולכן לא כדאי להתחיל להסיק מסקנות מהם. לא נכתב מה אחוז הנשים שמתכוונות להצביע לשמאל לעומת ימין, אלא מה אחוז הנשים בקרב מצביעי ימין. למשל, אם נשים מצביעות הרבה יותר, יתכן שהן מהוות 58% ממצביעי הימין ו-78% ממצביעי השמאל. אין דרך לדעת זאת מהנתונים שפורסמו.

    אהבתי

    • ברור שאין להסיק בוודאות מהתפלגות ההצבעה על הימין על התפלגות ההצבעה למרכז-שמאל וגם לא עשיתי זאת. יש גם גש דתי של כ-30 מנדטים, וגם חד"ש+שתי המפלגות הערביות מהווים 10 או יותר מנדטים. אך אין שום עדויות על עודף הצבעה של נשים על פני גברים (אף שיתכן, הגיונית, שיש עודף מסויים כי נשים מאריכות חיים יותר), וכמו כן סביר מאוד להניח שעודף משמעותי כזה בגוש הימין, חייב להתבטא גם באי-איזון בהצבעה המגדרית למרכז שמאל. הקטע שבו התייחסתי להתפלגות אפשרית במרכז-שמאל היה כולו מדומיין ולצורך הדיון וגם הוצג כך.

      אהבתי

  6. אז מה זה אומר, שרוב מצביעי השמאל הם גברים? מפתיע ומוזר.

    אהבתי

    • לא בוודאות, אך בסבירות גבוהה מאוד זה המצב. וזה אכן מוזר – אבל רק בהתחשב בסטריאוטיפים המקובלים. ואולי עוד ראיה לניתוק שמתגלה מדי פעם בין הסטריאוטיפים המקובלים ובין המציאות.

      אהבתי

  7. אולי את צריכה לשאול את עצמך למה את חושבת שנשים צריכות להצביע לנשים רק כי הן נשים.
    הייתי רוצה להגיד לך שאני ימנית או שמאלנית, כדי שתוכלי למצב את התגובה שלי בהקשר הפוליטי הנכוו, אבל האמת היא- אני ממש ממש מתעבת את כל אופציות ההצבעה הנוכחיות שיש לי, אז זה לא כל כך שיקול.
    אני מסכימה שזה מעניין שיש הבדל גדול בין אחוז הגברים והנשים שמצביעים לימין. מה עם השמאל? אולי פספסתי, אבל לא ראיתי שאת מציעה נתונים לגבי החלוקה בשמאל. שם זה בדיוק 50:50?

    בכל מקרה, המשפט הראשון שכתבתי הוא הכי עקרוני. לחשוב שנשים צריכות להצביע לנשים רק בגלל שהן נשים זה שובניסטי\מגביל-מגדרית בדיוק כמו הנדמה-לי שתיארת לו המצב היה הפוך. אני אצביע למי שיראה לי הכי קרוב לעמדות שלי וראוי לאמון מינימלי(שזה, אגב, כרגע ממש ממש אף אחד!), ואני ממש לא הולכת לתת למגדר להיות גורם משפיע בבחירה שלי.

    אהבתי

    • (פייל שרשור)

      אהבתי

    • Ayala
      מוזר שמפרסמי הסקר ב-נרג לא פירסמו את התפלגות ההצבעה המגדרית לשמאל-מרכז ואפשר רק להניח הנחות לא לגמרי מבוססות. ברור שהעמדה שהמגדר כשלעצמו של העומד/ת בראש רשימה אינו צריך לשמש מניע להצבעה היא יותר מלגיטימית. ההתייחסות שלי לכל הסוגיה באה משום שהמספרים בסקר ממוטטים את הדעות הקדומות בקשר להצבעת נשים הן מצד השמאל והן מצד הימין, ואולי דווקא משום כך הם נראים לי אמינים. דעות קדומות הן במקרים רבים סתם בררה.

      אהבתי

      • את אמרת"איך מסבירים את זה שהנשים, שהן השפויות והסבירות, הן האחראיות בפועל ובאמת, הן השקולות, המחושבות, אלה שאפשר לסמוך עליהן (ראו את שלוש המנהיגות של מפלגות השמאל-מרכז!) – הולכות ומצביעות לימין בשיעורים כה עצומים?
        איך זה שהנשים שלנו לא שמות את מבטחן בשלי, בציפי ובזהבה, כשסוף סוף זכינו, ובפעם הראשונה בהיסטוריה יש לנו שלוש נשים העומדות בראש מפלגות שלפחות שתיים מהן יעברו בוודאות את אחוז החסימה?"

        מזה משתמע :
        א. נשים אמורות לבחור בחירה חכמה יותר מגברים, כי הן שפויות וסבירות יותר מגברים, אחראיות וכו'
        ב. הצבעה לימין סותרת את ההנחה שנשים הן שפויות וסבירות יותר מגברים וכו'.
        ג. היות ונשים הן שפויות וסבירות יותר מגברים וכו, ניתן לבטוח בלבני, יחימוביץ' וגלאון יותר מאשר ניתן לבטוח בפוליטיקאים גברים, אבסולוטית, וללא קשר לאדם שהן, רק למגדר אליו הן שייכות

        אלה שלוש הנחות בעייתיות מאוד, ומפגינות קודם כל הרבה בוז לכל הגברים באשר הם גברים, ואחר כך הנחה בדבר העליונות של השמאל על הימין.
        מצטערת, הדעות הקדומות שלך הן אולי פמניסטיות שמאלניות, אבל הן בררה באותה מידה, אם תשאלי אותי.

        אהבתי

  8. Gil Ronen,
    עדיין עומד לי הטיעון של השמרנות של ההצבעה הנשית: אם הצביעו בעד קדימה בבחירות הקודמות ל-2009 (וקדימה היתה מפלגה שצברה קולות מן הימין ומן השמאל), אז ההסבר המתיישב עם ההצבעה המדווחת בלינק שלך הוא פשוט: ציפי לקחה ב-2009 נשים מהימין וגברים מהשמאל. אני מודה שזה קצת דחוק, אבל כך גם כל ההסברים האחרים.
    אגב, אין צורך בסקר מיוחד כדי לדגום הצבעה גברית/נשית: הדגימה מתבצעת מעצמה, שהרי מדובר בסקרים טלפוניים על פי מדגם, והדוגם יודע מהו מינם של מרואייניו/תיו. ורק צריך לציין ז/נ ליד.
    עדיין מוזרה בעיני השתיקה התקשורתית בקשר לממצא כה משמעותי. אני מקווה שיחימוביץ, לבני ולפיד מתייחסות לנתון ביותר רצינות.

    אהבתי

    • "בשביל לא לעורר את המפלגות לחתרנות הפמיניסטית" — כלומר, שמפלגות כמו הליכוד לא יבינו מה קורה ולא ינסו להתמודד עם התעמולה של ארגוני הנשים.ולהחזיר אליהם בוחרות.

      אהבתי

      • Gil Ronen,
        נראה לי שפיספסתי את מקור הציטטה שאתה מתייחס אליה.

        אהבתי

    • משהו שכתבתי ומשום מה לא אושר, כנראה בעיה טכנית —

      משום מה לא עושים את הדגימה הזו אצלנו, ואילו בארה"ב דווקא עושים. תיאוריית הקונספירציה אומרת שזה בכוונה בשביל לא לעורר את המפלגות לחתרנות הפמיניסטית, אבל אני בטוח שיש הסברים אחרים.

      כתבתי על זה כאן:

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/411/399.html

      וכאן:

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/368/713.html

      אהבתי

      • גיל,
        מסתבר שהמערכת שלי לא מאשרת אוטומטית תגובות המכילות יותר מלינק אחד.

        אהבתי

  9. Ayala
    נראה לי שפיספסת את האירוניה שבדברי, הן אודות חוכמתן היתרה של הנשים כמצביעות, והן בדבר יתרונותיהן האדירים של לבני ויחימוביץ. שהרי עיקר כוונתי בכל הפוסט הזה, היתה להצביע על הפער הבלתי ניתן למחיקה שבין הדיעות המקובלות ובין המציאות(?) – לפחות כפי שהיא מתגלה בסקרים.

    אהבתי

    • ובכן, אם זה היה אירוני, זה אכן עבר מעל הראש שלי D:

      אהבתי

      • Ayala'
        אל תתבאסי. אני מניח שחלק זה באשמתי, כי אני כותב רשומה חדשה בהנחה, לא תמיד מוצדקת, כפי שמתברר, שהקוראים קראו גם רשומות קודמות. אז רק שתדעי, שאמנם אני לא משתגע על הימין,. אבל גם המרכז-שמאל לא משוש נפשי, וכמוך אני די מתקשה למצוא אובייקט להצבעה.

        אהבתי

Trackbacks & Pingbacks

  1. לשבור שתיקה « האחות הגדולה
  2. בחירות 2013: עוד על הצבעת נשים לימין « מאפיהו

התגובות סגורות.