דילוג לתוכן

התנחלות בגוש E1, פסיעה רביעית במצעד האיוולת: כפרי פוטיומקין של מחרחרי המלחמה

דצמבר 2, 2012

"מצעד האיוולת", כך קראה ההיסטוריונית החכמה ברברה טוכמן לשורה של צעדים פוליטיים המוליכים למלחמה מיותרת.

וככה זה הולך אצלנו, פה ועכשיו.

פסיעה ראשונה  במצעד האיוולת: המשטר החשוך של ההייאטאוללות באיראן, שואף להשליט בעולם כולו את גירסת השיעה של האיסלאם בתור חוקה ונוהג המתאימים לכל. בתור צעד חשוב לקראת היעד, מבקש המשטר הזה להשתלט על המזרח התיכון. השתלטות כזאת תהיה מנוף חשוב לקראת המהלך הבא. הדרך להשתלטות עוברת דרך הקמת מוצבי-חוץ וחירחור מלחמה בין כוחות אחרים באזור, על פי העיקרון האימפריאלי הידוע של "הפרד ומשול". כך סיפחה איראן את סוריה של אסאד והעלאווים לגוש האינטרסים שלה. כך הקימה איראן את החיזבאללה בלבנון כאגד ארטילרי וככוח פוליטי. ולכן מימנה איראן, אימנה וחימשה את  החמאס ועוד ארגונים טירוריסטיים בעזה. הארגונים האלה – בעיקר הג'יהאד האיסלאמי –  פעלו ופועלים עכשיו בהתמדה לחירחור מלחמה בין ישראל ובין המשטר הסוני של האחים המוסלמים שהשתלט על מצרים. לכאורה מדובר בארגונים פלשתינים. למעשה אלה סוכנים לכל דבר ועניין של האימפריה האיראנית המבקשת להתפשט. הם מחרחרים מלחמה מתוך רצועת עזה, כמו גם מתוך חצי האי סיני. פשוט יורים על ישראלים ועל שטחה של מדינת ישראל.

והם הצליחו. המלחמה חורחרה.

פסיעה שניה במצעד האיוולת: "עמוד ענן", פעולת צה"ל בעזה. תגובה אוטומטית שלא היה מנוס ממנה, מה שלא גורע דבר מרמת האווילות שלה. רבות כמוה היו בעבר ומן הסתם גם יהיו בעתיד. כרגיל הפצצה כבדה של חיל האוויר. כרגיל שורת חיסולים. כרגיל גם פגיעה (מינימלית, הפעם) באוכלוסיה אזרחית. והתוצאה, בינתיים: המשטר הסוני במצרים נאלץ להתערב. הוא לא קנה את הניסיון לתאר את ישראל כמחרחרת המלחמה. הוא כפה על החמאס הפסקת אש. מטיף איסלאמי קיצוני בעזה הוציא "פאתווה" נגד הפרתה של הפסקת האש. הוכחה מיידית לאיוולת שבפעולת הארגונים האיראניים בעזה.

פסיעה שלישית במצעד האיוולת: הנאום של אבו-מאזן באו"ם. לקבלתה של המדינה הפלשתינית לאו"ם במעמד של משקיפה אין משמעות רבה. מה שהיה חשוב באירוע הזה היה נאומו העלוב של נשיא הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן. כל-כולו של הנאום הזה, עמד תחת הרושם של הפעולה הישראלית האחרונה בעזה. אבו-מאזן הצטרף לשורה המבישה של אוכלי הנבלות. הוא נשא נאום של הכרזת מלחמה, ולא של ניסיון רציני להביא להקמתה של מדינה פלשתינית לצידה של מדינת ישראל. נאום שבו ניצל אבו-מאזן את תגובתה האוטומטית של ישראל על חרחור המלחמה האיראני, כדי להטיף לשינאה ולמלחמה נגד ישראל, כאשר הדיבורים של אבו-מאזן על הרצון בהסכם מול ישראל נשמעו ככסת"ח וכנטולי כל הקשר, ואמנם נודע שהוכנסו לנאום רק בלחצן של המדינות האירופאיות שחיפשו לעצמן כסת"ח משלהן להצבעה בעד באו"ם או להמנעות.

פסיעה רביעית במצעד האיוולת: הודעת התשיעיה של הממשלה הישראלית על גל הבנייה החדש בגדה, ובמיוחד הדובדבן שבקצפת, שיא הטיפשות והטימטום – ההודעה על צעדי "התכנון" של הבניה בגוש E1 שאמור לנתק את חלקם הצפוני  של שטחי הרשות הפלשתינית מחלקם הדרומי.

אין כמו הצעד הזה, בעיתוי הזה, כדי להבהיר את מקומו האמיתי של מפעל ההתנחלות במסגרת המדיניות הישראלית של ממשלת הימין של בנימין נתניהו.

ראש ממשלה בנימין נתניהו: כפרי פוטיומקין ומתנחלי פוטיומקין

ראש ממשלה בנימין נתניהו: כפרי פוטיומקין ומתנחלי פוטיומקין

ממשלת נתניהו, היא עצמה, מרצונה, במפגן מדהים נוסף של טיפשות ואיוולת, חושפת את פרצופו האמיתי של מפעל ההתנחלות שלה.

ולא בפעם הראשונה.

לא ביטוי חשוב לשיבת העם היהודי לארצו כפי שטוענת הסהרוריאדה של גוש אמונים, דומיו וממשיכיו.

כי מה התחדש היום הזה, מבחינת מצוות יישובה של ארץ ישראל?

מדוע דווקא עכשיו ודווקא בגוש E1? או בגילה? או בכל מקום אחר שבו הודיעה התשיעיה על הקמת יחידות דיור נוספות?

מה השתנה?

וגם לא מדובר בביטוי כלשהו לצורכי הביטחון של מדינת ישראל, כפי שאמר השר הממונה על הרס יחסי החוץ של מדינת ישראל, אביגדור ליברמן, בכנס סבן בוושינגטון.

וגם לא ביטוי ל"אינטרסים האיסטרטגיים" של ישראל, כפי שאמר אדונו, ראש הממשלה בנימין נתניהו. מה בדיוק השתנה באינטרסים האסטרטגיים האלה, שחייב את  ההודעה על הבניה הנוספת בהתנחלויות דווקא עכשיו?

מה בדיוק קרה בשבוע שחלף,  שהעיר את תשומת ליבה של הממשלה החושבת על בטחוננו, וחידד והאיץ את הצורך לבנות או לתכנן בנייה כאן ועכשיו? או להודיע על כך?

שום כלום.

אז עם מה אנחנו נשארים?

נשארים עם האמת לאמיתה. עירומה, חשופה לאור ולרוחות, בלתי ניתנת להכחשה.

לא יישוב הארץ ולא צורכי ביטחון, אלא ההיפך הגמור. ממשלת ישראל של נתניהו משתמשת בהתנחלויות בתור תגובה על נאומו המלחמתי האווילי של אבו-מאזן. בתור צעד של חרחור מלחמה גם מצידה שלה, כדי לטרפד ולמנוע כל אפשרות של משא ומתן לקראת הסכם לשלום. היא מנצלת את ההתלהמות האווילית של אבו-מאזן, ובונה עליה נדבך נוסף של התלהמות אווילית מצידה.

צעד ריק של חרחור מלחמה, לא יישוב הארץ ולא צורכי ביטחון.

זה ברור לגמרי מן ההיסטוריה.

ההתנחלות הישראלית לדורותיה היא מפעל של כפרי פוטיומקין, שמימד ההונאה שבהם גדול לאין שיעור מזה של כפרי פוטיומקין המקוריים, כפי שאסביר מיד.

תזכורת: במאה ה-18 שלטה ברוסיה ביד רמה, במשך עשרות שנים, הצארית קטרינה הגדולה, פרוסית במוצאה, שהתאלמנה מבעלה, יורש השושלת הרוסי. אחד האנשים החזקים בחצרה של קטרינה היה  הגנרל גרגורי אלכסנדרוביץ פוטיומקין שיצא למלחמה בדרום האימפריה, וכבש את חצי האי קרים.

והנה הגיע היום, והצארית קטרינה החליטה לצאת דרומה כדי לחזות בשיטחי ממלכתה החדשים בדרום. המסע המלכותי התנהל על פני נהר הדנייפר, שתחילתו ממערב למוסקבה, וסופו בים השחור.

והנה, בעוד השייטת המלכותית  משתכשכת בין גלי הדנייפר, שלח הגנרל פוטיומקין את חייליו, ואלה בנו על גדות הנהר הרחב, משני צידיו,  כפרים מדומים, שפורקו במהירות מיד אחרי ששזפה אותם עינה של קטרינה, והועברו חיש דרומה דרומה כדי שתראה אותם כפרים שוב ושוב – ושוב.

וכך, כמובן, תעריך קטרינה עוד יותר את הישגיו האדירים של הגנרל פוטיומקין, שהצליח לצרף לקיסרות לא סתם שטחים ריקים, שוממים מאדם, אלא גם מקומות יישוב, ובהם, כמובן, איכרים שאפשר לגבות מהם מס, לחלק אותם כווסאלים לאצילי החצר, וכמובן להאציל עליהם את הוד חסדיה של הצארית הגדולה.

אלא שמפעל ההתנחלות של ממשלת ישראל (וזה בדיוק מה שזה. גוש אמונים וצאצאיו הם רק זרועות של הממשלה. פעילי ההתנחלויות הם פקידים ממשלתיים שמקבלים משכורת ממשלתית ופועלים על פי הנחיות ממשלתיות), הוא נועז ויומרני הרבה יותר. הוא כולל לא סתם כפרי פוטיומקין, אלא גם מתנחלי פוטיומקין.

איך אני מעז לומר דבר כזה?

פשוט מאוד: על סמך ההיסטוריה.

האופי הפוטיומקיני  המובהק של ההתנחלויות הישראליות הוכחה לגמרי במקרה של פיתחת רפיח בתחילת שנות השמונים. היה הסכם שלום עם מצרים, שבמסגרתו ויתרה ישראל על תביעותיה הטריטוריאליות בפתחת רפיח. והתוצאה: פינוי חלק, פשוט, כולל רק הפגנה-סמלית-לשם-הפגנה בראשה של איזו אינדרטה.

כפרי פוטיומקין פורקו כפי שנבנו: לפי החלטת הממשלה ולפי האינטרסים האמיתיים שלה. כשלא היה עוד צורך בתפאורות ובאנשים שאיכלסו אותן, הם פורקו וסולקו מהשטח ככלי אין חפץ בו.

הפוטיומקיניות הזאת הוכחה שוב, ושוב בצורה פשוטה וחלקה, ואפילו בלי הפגנה סמלית בראש האנדרטה, באמצע העשור הקודם בהתנתקות מרצועת עזה. כל כפרי הפוטיומקין וכל מתנחלי הפוטיומקין של ישראל סולקו מעזה בדיוק לפי התוכנית הממשלתית, בדיוק כפי שהם התיישבו שם על פי התוכנית הממשלתית.

האופי הפוטיומקיני הזה התבהר שוב זמן קצר אחרי הפינוי של רצועת עזה, במקרה של עמונה. זה נעשה כשממשלה ישראלית ביקשה להבהיר שאין שונה דינם של כפרי הפוטיומקין ומתנחלי הפוטיומקין מהשומרון מדינם  של חבריהם בעזה.

הנקודה הובהרה.

ועכשיו, כפסיעה רביעית במצעד האיוולת הנוכחי, מופיע בפעם נוספת השימוש בכפרי הפוטיומקין של ההתנחלות כמכשיר של חירחור מלחמה.

איזה משחק מכוער בחייהם ובגורלם של אזרחים.

מכוער כמו שהיה במקרה של ההתנחלות בפתחת רפיח. מכוער כמו שהיה במקרה של ההתנחלות ברצועת עזה. מכוער כמו בעמונה.

איזה בזבוז משווע של כספי ציבור. כספים שהמון אזרחים ישראליים עובדים קשה מאוד כדי להרוויח וכדי להשתכר, וכדי שיוכלו להפריש מהם מס לממשלתם הבזבזנית. ועכשיו עוד הכנות לבזבוז משווע נוסף, כמו שהיה בפתחת רפיח. בזבוז משווע כמו שהיה ברצועת עזה. בזבוז משווע כמו בעמונה.

פתחתי את הבלוג הזה, לפני 18 חודשים, ברשומה שכותרתה היתה: שלוש סיבות טובות ליאוש: נתניהו, אבו-מאזן ואובמה.

שלושתם עוד עימנו.

וגם היאוש.

שני מנהיגים מקומיים שאין להם שום עניין אמיתי באינטרסים הממשיים של בני האדם החיים פה  ועכשיו בין הים למדבר בחלקת הארץ הזאת.

שני מנהיגים שכל אחד מהם מנצל שוב ושוב את את צעדיו האוויליים ואת גילויי השנאה של משנהו כדי להוסיף עליהם את אלה שלו וכדי להבהיר לשני העמים האומללים: כל עוד אני בשלטון, מה שהיה הוא שיהיה.

שני  מנהיגים שאינם סופרים את עמיהם, כי פניהם מכוונות אל "ההיסטוריה" ואל מקומם בה. הם כלל אינם מבינים, בשיכלם המוגבל, באישיותם המפוקפקת,  שמהלכיהם הנלוזים לא מובילים אותם אל ההיסטוריה, אלא עמוק לתוככי פח הזבל שלה.

למקום שאליו נשטפים  ובו נעלמים כל האחרים מסוגם.

צודק, אולי, הנשיא האמריקאי ברק אובמה, הטוען שאינו יכול לכפות שלום על מי שאינם רוצים בו. התייחסתי אליו  ברשומה שמלפני 18 חודש, בעיקר כדי להרגיע את הרבים שתלו בנשיא האמריקאי החדש תיקוות חסרות בסיס. עכשיו אובמה נבחר שוב. לכאורה, יש עכשיו פחות מגבלות על צעדיו. נשיא בכהונה שניה יכול להיות תקיף יותר. יותר חסר מעצורים. יותר נחוש בהשגת המטרות שהוא חותר אליהן.

אבל מה יוכל גם אובמה בכהונתו השניה לעשות מול שני מנהיגים מקומיים, שהם בבסיסם מחרחרי מלחמה? שחושבים על ההיסטוריה ולא על עמם? שרואים באנשים חיים, מבני עמם ומבני העם השני,  אבק אדם שתפקידו לשמש אותם במהלכיהם "האסטרטגיים" המטומטמים?

 

 

 

 

 

 

9 תגובות
  1. מנחמי בן-ציון permalink

    מאפיהו,
    שוב שורה עליך אימת העולם ? אין מקום לפחדנים ,בשכונת הערסים שלנו .
    עד מתי תהיה מושפע, מנאומים חוצבי להבות של הכלומניק ,אבו מאזן, שעשה
    דוקטורט על הכחשת השואה, רכש לאחרונה מטוס פרטי בשובי חצי מליארד $ .
    ומנווט את העם המושחת והמסומם שלו,לאבדון .בעזרתם של מי מאיתנו שלא
    יודעים את זהותם ולא מכירים את ניכסיהם הלאומיים . ותרנים שותרנותם ,
    מזינה את תוקפנותם של העם הנלוז שבשכונתנו .

    אהבתי

  2. בן ציון,
    אני תוהה איפה גילית אצלי אימת עולם, פחדנות וגו'? בזה שכתבתי על נאומו של אבו-מאזן שהוא עלוב, מביש, עגום וכו'? ולמה אתה שב לסורך וקורא לעם של שכניך ואחיך בכינויי גנאי? עד כמה הם יכולים להיות אשמים שכנופיות של שרלטנים מנצלות את חולשתם ומשתלטות עליהם, בעזרתם של מסיתים מכל העולם וגם מכאן, שדעתם נחושה לחרחר מלחמה בינינו לבינם?

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      מאפיהו,
      כשאתה אומר שאצלנו יש מחרחרי מלחמה, מראה שאתה חסר ביטחון
      ופוחד להרים ראש .הם אינם מנוצלים ע"י אף אחד, שוב אתה תופס פטרנליזם.
      אין בינהם חסידי אומות עולם ולא יהיו .זה טיבעם . כבר נאמר על ישמעאל ,
      "פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו". אתה תולה את תקותך לשלום, במקום לא ראוי,
      כי הם מונעים מאינטרסים ולא מאידאולוגיות .יכול להיות שיש בינהם שבאמת
      רוצים בשלום ובחיים נורמליים, אבל קולם לא נשמע, כשהאביב הערבי יגיע
      אליהם ויצעדו ברחובות רמאללה, בדרישה לסלק את מנהיגיהם המושחתים.
      אזי אקרא להם אחי ,לא לפני כן .

      אהבתי

      • בן ציון,
        אני ממש לא מבין איך אתה מפרש את אמירותי על מחרחרי מלחמה אצלנו כחוסר ביטחון ופחדנות. הייתי מבין אמירה הפוכה – שאתה פוחד להודות במציאותם של אלה, וחסר ביטחון. ובטח לא נכון שאין בקרב שכנינו חסידי אומות העולם. לא חסרים מקרים שערבים הצילו יהודים מידי אחיהם הפורעין. ובחיאת בן-ציון – אתה מתחיל איתי עם פסוקים מהתנ"ך בתור סיוע? "פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו"? הצחקת אותי. אתה רוצה שאתחיל להביא לך ציטוטים, ממה שהיה לנביאינו לומר על עם ישראל? לא תצא מזה.

        אהבתי

  3. לעתים קרובות לא ברור עד כמה ההתנחלויות והמתנחלים הם עוד שחקן על לוח השחמט של ממשלות ישראל לדורותיהן, ועד כמה המצב הוא בדיוק להיפך – שהממשלות הן מריונטה של המתנחלים (הקושי להוציא כתבי אישום או פסקי דין רציניים למתנחלים הוא אחת הדוגמאות לכך).

    הדוגמאות שנתת – על פינוי ובנייה לפי הצורך הפוליטי – הופכות את התהייה הזאת למורכבת בהרבה. מעניין.

    אהבתי

  4. goolash
    אני מכיר את התיאוריה של אלדר-זרטל על "אדוני הארץ". זה חסר שחר. העובדות אינן ניתנות להכחשה. כל הגיבורים של גוש אמונים היו או נעשו תיק תק כך או אחרת פקידי ממשלה, כולל הרבנים הכי קיצוניים, וככאלה פשוט אין להם ברירה, אלא לציית לממשלה, וההתרחשויות בשטח יוכיחו. אילו היה ממש בקשקשת של אלדר-זרטל, אתה חושבת שבקלות כזאת היו מפנים את פתחת רפיח ואת רצועת עזה? אין מצב. הם פקידי הממשלה. הם שליחי הממשלה. הם יעשו מה שהממשלה תגיד להם – או שלא תהיה להם משכורת ולא יהיה להם מה לאכול. עד כדי כך זה פשוט. אני כותב את הדברים האלה כבר עשרות שנים, ומעולם לא התווכח איתי איש על כך. עובדה היא עובדה היא עובדה.

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      מאפיהו,
      נמאס לי מאלה שתמיד מנסים לאמר, שגם אנחנו לא בסדר, שמעת פעם
      את המילה פרופורציה ?. ראיתי פעם סרטון, איך מחנכים היום ילדים במצרים
      במכות ,שלחתי אותו לבת משפחה שמאלנית, היא חזרה אלי עם סיפור
      שלפני 70 שנה, בעלה ז"ל, למד במאה שערים בחדר והמלמד הכה אותו
      בסרגל .למה תמיד השמאלנים מפחדים לבקר את אוייבינו ? למה חשוב להם
      לאזן בינינו לבינם ? גם שמבחינת הפרופורציות, אין כל קשר בין הדברים .
      והיא עוד מורה למוסיקה, גם במגזר הערבי .הרי אצלנו אם מורה במגזר
      הערבי היה מכה כך ילד בכיתתו ,אבי הילד היה רוצח אותו . בעוד שאצלם
      זו השיטה המקובלת, אז איך אפשר להשוות בכלל ותמיד לרעתנו .איפה
      הביקורת על הטהור האתני בסוריה ,איפה גולדסטון ? התשובה השמאלנית
      תהיה שגם אנחנו פגענו באזרחים. שני דברים לא נלקחים אצלם בחשבון,
      הכוונה והפרופורציה ,זו מבחינתי ,ראית עולם מעוותת וחולנית .תצחק כל
      עוד אתה יכול ,עם התנ"ך, לא נר לרגלך,באמת אין לך מה לחפש כאן .

      אהבתי

  5. בן ציון,
    אני מבין את סערת נפשך, כשמתברר לך שראש הממשלה החביב עליך, ברוב איוולתו, משחק לידיהם של מחרחרי המלחמה האיראנים, ועל כן, בצר לך, אתה מנסה שוב להימלט לנושא החביב עליך: להוכיח את עליונותך על פני הערבים הברברים (שיש לך המון חברים ביניהם, אני יודע, אני יודע. וגם מעודד לדעת שיש לך בת משפחה שמאלנית,למרות משוגותיה הנרכשות) באשר למתרחש בסוריה ולדו"ח גולדסטון, כנראה התבלבלת בין הבלוגים שאליהם אתה שולח תגובות, אבל במקרה שלי אתה נובח על העץ הלא נכון. תקיש בגוגל ותיווכח. ובאשר לתנ"ך וליחסי אליו, צר לי בן ציון, התבלבלת לגמרי. יתכן שעליך להתעמק קצת יותר בכתבי בבלוג הזה, כדי שתבין שיש לך פה עסק עם איש מאמין, ואיני צריך ממך שיעורים בתנ"ך וביחס אליו. אך יתכן שלא הסברתי היטב את עצמי בתגובה הקודמת, כאשר התייחסתי לפסוק שהבאת על ישמעאל: רציתי להזכיר לך, שעל עמינו ישראל תוכל למצוא בתנ"ך דברים חמורים הרבה יותר הנאמרים על ידי נביאינו, המדברים בשם אלוהינו, ואף על פי כן לא הייתי מציע לך להיכנס בעקבות כך לטראנס של שינאה עצמית או לשקוע ביאוש תהומי. מי שמצוי בתנ"ך גם יודע שעת לחשות ועת לדבר, עת לאהוב ועת לשנוא, עת מלחמה ועת שלום, ולא טוב היות האדם מפזר ללא הרף דברי שנאה וחרחור מלחמות.

    אהבתי

  6. לידיעת הקוראים,
    הסרתי מכאן כמה תגובות שלא היה בהן כדי לתרום דבר וחצי דבר לדיון.

    אהבתי

התגובות סגורות.