Skip to content

מותחן/ רקדנית מהפכה אדומה

ספטמבר 19, 2012

רקדנית מהפכה אדומה/ צ'יו סיאו-לונג/ מאנגלית: יעל אכמון/הוצאת ינשוף 2007 / 366 עמודים. 

הפקד צ'ן צאו ממשטרת העם של שנגחאי, בן טיפוחיו של מזכיר המפלגה לי ומי שמדברים בו נכבדות בחוגי המשטר, כמי שמיועד לתפקידים חשובים בעתיד – בשורות משטרה או אפילו במפלגה –  חוזר במותחן חדש. בקודם (מומלץ אף הוא), "מותה של גיבורה אדומה",  עדיין ניהל צ'ן רומן עם בב"מ (בת בכיר המנגנון – מעמד בפני עצמו בסין המודרנית) מבייג'ינג שבינתיים עקרה ליפאן. הפעם הוא שוב לבדו, כבר בן 35, ואימו הסינית בניחוח פולני, לוחצת. מה גם שנישואים נכונים רק יעזרו לו בקריירה המנגנונית.

רקדנית מהפכה אדומה / צ`יו סיאו-לונג

במקביל לחקירת רצח של גבר מסתורי שנמצא בפארק בונד הגדול של שנגחאי אחרי שהומת במהלומות גרזן,  מצטווה צ'ן למצוא את הפועלת ההרה וון כדי לשגר אותה לארה"ב.  וון, מי שהיתה יפיפיה מהממת וגם רקדנית מבטיחה בנערותה, נשלחה בזמנו עם חבריה  הצעירים העירוניים המשכילים לעבוד בכפרים במסגרת מהפכת התרבות הנודעת של מאו,  ואז קרה משהו – והיא נשארה בכפר, נישאה וילדה בן – ועכשיו נעלמה.

בעלה פ'נג, שהוברח לארה"ב כדי למצוא שם עבודה, כמנהג רבים מהגברים בכפרו, נתפס באניית המבריחים על ידי האמריקאים, ובתמורה להבטחה שיוכנס ל"תכנית להגנת עדים" הסכים להעיד נגד המבריח – אחד מהבוסים הגדולים של אגודת סתרים סינית, מאלה שהתעוררו לחיים עם ה"ליברליזציה" של המשטר הקומוניסטי של סין.

כדי לקבל את "הסחורה", העדה וון, נשלחת משירות המרשלים האמריקאי קצינת המשטרה קתרין רוהן הבלונדינית, סינולוגית, שדי נדלקת על הפקד הסיני החלקלק והערמומי, אך גם הרגיש והבקי בשירה, ובאישורו של מזכיר המפלגה לי היא מצטרפת אליו למסע החיפושים אחרי וון.  דרכם מתפתלת  בין השכונות העניות, מסעדות הפאר, מועדוני הקריוקי ושוק הפשפשים של הכרך הסיני הגדול; בין שוטר בוגדני, סרסור ומרפא הבקי בצמחים, כשניצוצות של חיבה ואף תשוקה ניצתים בין הפקד הסיני והמרשלית מאמריקה, בשעה שהם חומקים מניסיונות התנקשות והפללה  ונרדפים על ידי אגודות הסתר הסיניות.

והנה קטע מהפרוזה של צ'יאו ומידע מעניין על מעמדם של הטלפונים הסלולאריים בסין בת ימינו. וזה מה שקורה לאחר שצ'ן מזמין את השוטרת האמריקאית  לארוחה במסעדה:

"אתה לא חדל להדהים אותי, פקד צ'ן: שוטר, משורר, מתרגם, ועכשיו אנין טעם", אמרה."אני רק אחליף בגדים."

בתוך כמה דקות היא התקלחה, לבשה שמלה קיצית לבנה  וסירקה את שערה הסורר.

לפני שיצאו מהחדר, צ'ן הגיש לה טלפון סלולארי. "לנוחותך."

"מוטורולה!"

"את יודעת איך מכנים אותם כאן?" אמר צ'ן, "האח הגדול, האחות הגדולה, אם הבעלים היא אשה. סמל הסטאטוס של המתעשרים החדשים בסין המודרנית."

From → מותחנים

2 תגובות
  1. נילי permalink

    זו לא בדיוק תגובה אבל חשבתי שאולי אתה תפתור לי חידה שמטרידה אותי מזמן. מי האיש שמרבה להגיב בפרסומים של השמאל החום וקורא לעצמו ק.א. בתודה, נילי

    אהבתי

  2. נילי,
    אני לא יודע את שמו. ידוע לי רק שק.א. הם ראשי תיבות של "קורא אנגלי". אני מניח שמדובר בישראלי לשעבר שמתגורר באותו אי שבו נמצאות גם ויילס וסקוטלנד. בכל מקרה, גם לו ידעתי, לא הייתי מגלה. זכותו של מי שזה לא יהיה לחתום כרצונו.

    אהבתי

סגור לתגובות.

