דילוג לתוכן

דו"ח המבקר על המשט הטורקי: איך נפלו נתניהו וברק במלכודת הפתאים הרגילה

יוני 15, 2012
מה שקרה על סיפון המאווי מרמרה בסוף מאי 2010 היה ברור מיד לכל צופה ומאזין סביר. שוב נכנסה ישראל לאותה מלכודת פתאים ישנה, שהופעלה שוב ושוב, ושוב ושוב, על ידי הפלשתינים ותומכיהם: לגרום לחיילי צה"ל להרוג אזרחים, ולהעמיד שוב את ישראל כמדינה  רצחנית. הפטנט הזה הופעל פעם ועוד פעם, והצליח כמעט תמיד: הצליח כשהדחפור הצה"לי דרס והרג את "פעילת השלום" האמריקאית של ה-ISM ריצ'ל קורי. הצליח כשחייל צה"ל ירה ופצע קשה את "פעיל השלום" טום הורנדאל (שנפטר לבסוף), והצליח כשחיילי צה"ל פצעו קשה את "פעיל השלום" בריאן אייברי.
בשני המקרים האחרונים גם נואל בית משפט ישראלי ופסק פיצויים כבדים לנפגעים.
אחר כך הופעל הפטנט במימדים גדולים ב"עופרת יצוקה", כשגיבורי החמאס גרמו במתכוון להרג אזרחים פלשתיניים על ידי צה"ל (וכך נולדה ועדת גולדסטון, כאשר ארגונים של "הקרן החדשה לישראל" מימשו את הרווחים המדממים של החמאס בצורת דיווחים לוועדה).
ובמקרה של המאווי מרמרה זה עבד שוב.
שר הביטחון המתוחכם אהוד ברק, שכיהן בתפקיד כבר ב"עופרת יצוקה" תחת ראש הממשלה אהוד אולמרט, וראה איך פועלת המלכודת במו עיניו.
ונפל שוב לאותה מלכודת פתאים.
ברק היה מודע לחצאין למה שעלול להתרחש על המרמרה – אך לא השכיל להבין מה שאמר במו פיו, וכנראה לא הזהיר את ראש הממשלה החדש שלו, נתניהו.
הרמטכ"ל גבי אשכנזי, על פי עדותו ומכתב שכתב היה גם הוא מודע למה שעלול להתרחש – אך לא ראה שום צורך לשנות את תכנית הפעולה, לחשוב על אלטרנטיבה מבצעית.
כמה משרי הממשלה ניסו לשאול שאלות.
וראש הממשלה נתניהו?
לא ראיתי.
לא שמעתי.
לא קראתי.
לא ידעתי.
לא הייתי.
אבל עכשיו , אזרחים יקרים, הכל כבר בסדר. אפשר לישון בשקט. ביטחון המדינה בידיים טובות.
נתניהו כמו נתניהו.
הנה קיצור הארועים שהובילו למשט המרמרה.
בני הזוג אדם שפירו, יהודי-אמריקאי  והואידה עראף, ערביה-אמריקאית, יסדו בתחילת העשור הקודם את ה-ISM – "תנועת סולידריות הבינלאומית" שגייסה פעילים במערב, העבירה אותם "סדנה" שבה למדו (ולומדים) הפעילים האלה כיצד לגרות את חיילי צה"ל לירות בהם. השיטה הצליחה מאוד באביב של שנת 2003. קורי והורנדאל נהרגו ואייברי נפצע קשה.
ב"עופרת יצוקה" תורגלה השיטה בעזה. הנה הדיווח מהרצועה של כתב הקוריירה דלה-סרה האיטלקי, לורנזו קרמונזי, אחד העיתונאים הבודדים מהמערב שהיו שם:
 "הם  (אנשי החמאס) ניסו להתגרות בישראלים. לפעמים הם היו רק בני 16 או 17, חמושים במקלעים. הם ידעו שהם חלשים בהרבה (מהישראלים) אבל רצו שהישראלים יירו על הבתים שלנו כדי שיאשימו אותם אחר כך בפשעי מלחמה", אומר אבו-עיסא בן 42, תושב שכונת תל אל הווא.
זה היה ב-2006. בסתיו של שנת 2008 , לרגל  60 שנה ל"נאכבה",  נערך בדמשק כנס מטעם החמאס, שם סיפר הנואם הראשי, חאלד משעל על  "פעיל מערבי", שהגה את התכנית הבאה: קו ימי בין קפריסין  ועזה. הקו הימי החדש, לדבריו,   "לא  רק יסיר את המצור אלא גם יביך את ישראל בתחום הדמוקרטיה וזכויות האדם."

לא קשה לנחש מי היה "הפעיל המערבי" שפיטם את חאלד משעל ברעיון המזהיר.

כבר באותו חודש, נובמבר  2008,  שלח ה-IHH  הטורקי נציג מטעמו, עזאת שאהין, שהקים בגדה סניף של ארגונו. כחודשיים אחרי כנס "זכות השיבה", הגיע לדמשק ראש ה-IHH,  בולנט ילדרים, כדי לנהל שם פגישה היסטורית עם ראש הלשכה המדינית של החמאס  חאלד משעל.  אפשר להניח שכך החל הקשר בין הרעיונאים והמבצעים של המשט בסוף מאי 2010.

ה"קו הימי" החדש  של החמאס לעזה הופעל כמה פעמים בין תחילת 2009 למשט האביב של 2010.  כך נלמדו דרכי הפעולה של צה"ל לקראת ההצגה הגדולה.

ה-IHH רכש את ספינת המעבורת ה-"מאווי מרמרה", ואימן פעילים מסורים (לפחות 40 שעלו על הספינה ברגע האחרון באיסטנבול, ללא בדיקה, לפי דו"ח טירקל).

כמעט כל הטורקים שנהרגו על סיפון המרמרה השאירו מכתבי התאבדות או שידוע על הצהרות שלהם ברוח זו. זו היתה גם עמדתם של רבים מהפצועים. כמו לרייצ'ל קורי וחבריה ב-ISM (האחרון שבהם היה "הפעיל הדני" אנדריאס שנפצע בשפתו בארוע  בבקעה לפני כמה שבועות) היה ברור לטורקים של ארגון הטרור ה-IHH  למה הם הולכים:

פעולת התאבדות במסגרת מלחמת העולם נגד ישראל.

ומי עוד היה בסוד העניינים?

על סיפוני המשט הטורקי נמצאה העיתונאית הפולניה אווה יאסביץ, שמאוחר יותר השתתפה עם הטייס הישראלי יונתן שפירא בטינוף חומותיו של גטו ורשה. המחשב שלה הוחרם אחרי שנעצרה. באחד המסמכים במחשב נמצא מסמך שבו נכתבו הדברים הבאים, הנה ציטוט:

"הממשלה (הטורקית) לא הכריזה בתחילה על תמיכה במשימה; אבל בימים האחרונים, (אנחנו)  מקבלים תמיכה ישירה מראש הממשלה ומשרים נוספים. בשיחות פנים אל פנים (במקור: F2F)  נאמר באופן פתוח, שאם יש לנו בעיות כלשהן, הממשלה תרחיב את התמיכה שלה אם אפשר". 

"הארץ" שדיווח על מציאת המסמך של יאסביץ, פנה לשוודי-הישראלי דרור פיילר, שגם הוא היה על המשט (ודיווח לגל"צ שאין על סיפוני המשט "אפילו פצירת ציפורניים"). פיילר אישר ל"הארץ" את דבר קיום הפגישה, ואת רוח הדברים שהופיעו במסמך.

זאת אומרת שעל ראשו של ראש הממשלה הטורקי טייפ ארדואן בוער כובע בעייתי  ביותר.

סביר שהוא היה שותף-סוד של מתכנני המשט.

יתכן שמכך נובע חלק ניכר מהלהט שלו בעניין המרמרה. השאהידים יצאו בשליחותו.

אחרי הארוע על המרמרה  הודה שפירו בטקטיקה ובאסטרטגיה של מתכנני המשט לפחות פעמיים. בהרצאה באוניברסיטת רוטגרס האמריקאית הוא הודה שהפעולה "ההומניטרית" למען עזה היא סתם תירוץ:

"…שחרור עזה היא רק טקטיקה אחת מתוך אסטרטגיה כוללת יותר, להפוך את הקונפליקט הזה ממאבק בין ישראל ובין הפלשתינים, או בין ישראל לעולם הערבי…למאבק בין  העולם כולו ובין ישראל (מחיאות כפיים)…שחרור עזה הוא רק טקטיקה שמטרתה לשנות את פניו של הסכסוך ולבנאם אותו ולהכשיל את ישראל במקום שבו היא זוכה לתמיכה הרבה ביותר… החזית שלנו היא העולם כולו ושם צריך המאבק שלנו להתבטא…" 

ובראיון ששודר בתכנית "המקור" בערוץ 10 הוא הודה:

"הם מאשימים אותנו בנסיון להתגרות בישראל.

 כן, כן, תשכחו מהאשמות. זה מה שאנחנו מנסים לעשות, להתגרות.

 אין זו אשמתי שכאשר ישראל נמצאה מגורה, היא החליטה לירות באנשים"

"המאבק ההומניטרי" למען עזה הוא סתם דאווין,  והמשט של המרמרה היה מעשה פרובוקציה שמטרתו להגיע לשפך דם.

ראש ממשלה בנימין נתניהו: אפשרות זניחה

ואיפה היתה ישראל? מה ידעו הרמטכ"ל וקציני צה"ל? מה ידע שר הביטחון? מה ידעו השרים האחרים? מה ידע ראש הממשלה?

הנה מה שמגלה לנו בעניין זה מבקר המדינה, השופט  מיכה לינדנשטראוס, על פי הדיווח מ"הארץ" בקצת קיצורים:

 * כמה שבועות לפני המשט, המליץ אשכנזי במכתב לנתניהו ולברק  לפעול לסיכול המשט בדרכים מדיניות – לפני ההחלטה על עצירה בכוח.  מיום שליחת המכתב ועד יציאת המשט נפגשו נתניהו ואשכנזי ארבע פעמים והדברים עלו במהלך הפגישות. 

* שמונה ימים לפני המשט אמר  אשכנזי בלשכתו: "עמידה במשימה כפי שהוגדרה לצה"ל תביא, בדרך הפעולה המתוכננת, לעימות עם המפליגים הזרים וליצירת פרובוקציה שתכליתה הישג תודעתי וליבוי הביקורת הקיימת ממילא על מדינת ישראל"

* שלושה וחצי שבועות לפני המשט, ב-6 במאי: "חשוב שהדרג המדיני יבין מה אנחנו נראה כאן", אמר אשכנזי בדיון אצל שר הביטחון. "זה אירוע עם חיכוך ועם פרופיל תקשורתי מאוד גבוה".

* הדיון היחיד בפורום "השביעיה" שקיים נתניהו בעניין המשט התקיים ב-26 במאי, אחרי שהמשט יצא לדרכו, וחמישה ימים לפני ההשתלטות על המרמרה. אשכנזי אמר:  "אני רוצה להבהיר שזה לא דבר פשוט אבל אנחנו נעשה את זה. זה לא אירוע של שתי דקות. מי שרוצה לעשות מזה דרמה – יש פה חומר בערה ליומיים שלושה. לא לשעה… אין לי ספק שיופעל שם כוח. שזה יהיה ברור. האנשים יתעמתו איתנו. אני חושב שזאת אשליה לחשוב שאם עכשיו עשרים איש יצנחו על אוניה שבה יש כארבע מאות איש ימחאו להם כפיים. הם יאבקו איתם".

* הדו"ח מזכיר גם דיון במטכ"ל שהתקיים כעשרה ימים לפני המשט, במהלכו הזהיר קצין בכיר בדרגת אלוף מפני אלימות. "הנחת העבודה היא שתהיה התנגדות", אמר הקצין הבכיר. "יש לעשות הכל כדי לבצע את ההשתלטות במינימום נפגעים. עם זאת סביר להניח שיהיו נפגעים בשלב זה ויש להיערך לכך".

* בדיון  של ה-6 במאי הנחה ברק להיערך לאפשרות שנוסעי המשט יפתחו באש לעבר לוחמי השייטת, ולהקפיד להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. ברק הנחה להציג את הדברים לנתניהו. "צריך שהוא ידע", אמר שר הביטחון… המבקר מציין כי סיכום של אותו דיון הועבר למזכירו הצבאי של ראש הממשלה, האלוף יוחנן לוקר.

* שבוע לאחר מכן, שוב בדיון שכינס שר הביטחון, חזר ברק על החשש שנוסעי המשט יתקפו את חיילי צה"ל באמצעות נשק. "אני מקווה שזה לא יקרה, במקרים הקודמים זה לא קרה", השיב לו מפקד חיל הים דאז, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום. 

* במהלך הדיון בשביעיה שאל השר דן מרידור את הרמטכ"ל אשכנזי: "יש לך מספיק אנשים?".  אשכנזי:  "לא יהיו בהתחלה…. אז זה יהיה בהדרגה. אנחנו עולים עם נשק באופן סלקטיבי, לא כולם, אבל אין ברירה, כי יכול להיות שיירו במישהו".

* השר בני בגין בשאלה לאשכנזי: "מה האפשרות שלהם לחסום את הדרך לגשר?",  הרמטכ"ל:  "ישנה אפשרות כזאת, "אבל אני מניח שבסוף בכוח נצליח לעשות את זה".

* השר משה (בוגי) יעלון סיפר לאנשי המבקר שהשרים העלו במהלך הישיבה שאלות על ההשתלטות, אך שר הביטחון מנע את העלאת השאלות הנוגעות לפן הצבאי. ברק דרש שהדיון יעבור לעסוק בהסברה. לדברי יעלון, נתניהו גיבה את ברק בעניין זה. "אחרי המשט שמעתי להפתעתי במסיבת העיתונאים (של ברק, ב"ר) שהמבצע אושר על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון ופורום השביעייה – זה הקפיץ אותי", אמר יעלון.

* ברק (לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות"): "נוסעי המשט הטורקי מתכוונים להשיג אפקט דומה לזה של האקסודוס."

ונתניהו, מה הוא אומר?

* נתניהו טען כי באף אחד מהדיונים או המסמכים שהועברו לעיונו לא עלתה האפשרות של עימות אלים. "הרמטכ"ל לא העלה את נושא מסוכנותם של משתתפי המשט או את החשש מפני אלימות", מסרה לשכת ראש הממשלה למבקר ולצוותו. "…בדיון של שר הביטחון, האפשרות למסוכנות המשט בגלל גודלו או אפשרות הפעלת אש נאמדה כזניחה".

שר ביטחון אהוד ברק: כמו אקסודוס

* המבקר חוזר יותר מחמש פעמים על טענות אלה של נתניהו ולשכתו, אך לבסוף  דוחה אותן. לינדנשטראוס קובע כי בפני נתניהו כן הוצגו הערכות לגבי אפשרות לעימות אלים.

והסיכום של המבקר:

* עם זאת, המבקר העיר גם לדרג הצבאי על כך "שלא הדגיש ולא חידד עד תום בפני ראש הממשלה את המשמעויות האפשריות מהתמודדות עם תגובה אלימה".

התמונה העולה מדו"ח המבקר היא זו:

דעתו של הרמטכ"ל  משתנה בין הקטבים הבאים: מצד אחד  "זה אירוע עם חיכוך ועם פרופיל תקשורתי מאוד גבוה". ומצד שני:  "יש פה חומר בערה ליומיים שלושה" (מתברר שהיה שם חומר בעירה לשנתיים, בינתיים). ובאמצע הגדרה מדוייקת של מטרת המשט: "יצירת פרובוקציה שתכליתה הישג תודעתי וליבוי הביקורת הקיימת ממילא על מדינת ישראל"

בצמרת צה"ל הדיעות חלוקות. מפקד חיל הים מציע להסתמך על "המקרים הקודמים" שבהם לא היה עימות אלים. ואילו אחד האלופים (כנראה יואב גלנט) הזהיר מפני הסכנות שבעימות אלים עם משתתפי המשט והציע דרכי פעולה חליפיות.

שר הביטחון מבין את החשיבות המדינית מרחיקת הלכת של עימות אפשרי – "אפקט דומה לזה של האקסודוס." אך לא ידוע אם הוא הסביר לראש הממשלה את חששותיו במלואם, וכמו כן מנע ברק דיון בשביעיה בנושא המבצעי מעבר לשאלות של מרידור ובגין.

מן הדיון בשביעיה ברור שהאפשרות של עימות אלים היתה נוכחת. אשכנזי אמר בדיון: "אין לי ספק שיופעל שם כוח. שזה יהיה ברור. האנשים יתעמתו איתנו…"

ואילו ראש הממשלה טוען בשיטת גם זה וגם זה: "הרמטכ"ל לא העלה את נושא מסוכנותם של משתתפי המשט או את החשש מפני אלימות", ואילו בדיון עם שר הביטחון,"אפשרות הפעלת אש נאמדה כזניחה".

כך שהיה נראה לנתניהו שהוא יכול לקיים כמתוכנן את נסיעתו לקנדה ולארה"ב.

צמרת צה"ל ומשרד הביטחון היו במצב של חצי הכרה או כמעט הכרה. מצב של "זה בא והולך". תופסים ומבינים מה עלול להתרחש – אבל לא עד הסוף. לא במידה שמחייבת פעולה.

אך ראש הממשלה, לפי עדותו שלו, היה במצב של חוסר הכרה.

הרמטכ"ל חשש. שר הביטחון חשש. שלושה שרים בשביעיה העלו חששות.

ורק חיימק'ה שלנו צועד ברגל שמאל.

רק לראש הממשלה נתניהו לא היו שום חששות.

האמנם מבין נתניהו של 2012 מה הוא אומר, כשהוא טוען שלנתניהו של 2010 לא היו שום חששות?

באיזה אור זה מעמיד אותו?

כראש ממשלה חסר הכרה?

ולסיום פליק-פלאק.

לפחות באשר ל"קו הימי" של "פעילי השלום" אל הרצועה נלמדו לקחים.

שפירו ושות' ניסו לארגן גם  באביב אשתקד משט של "פעילי שלום" לעזה, הפעם מיוון.

שורת פעולות של ממשלת ישראל הטביעה את המשט הזה בתהום הנשיה.

מי שמטיל על נתניהו ועל ברק אחריות על הפאשלה של משט המרמרה, חייב לשבח אותם ללא סייג על הצלחת הטירפוד של המשט דאשתקד.

ויש לקוות שמרגע שהבינו את הטריק המלוכלך והמדמם (של אלה שעיתון "הארץ" ודומיו מכנים בשם  "פעילי שלום" או "פעילים פרו-פלשתינים"), הם לא יפלו עוד  בפח הזה.



14 תגובות
  1. מנחמי בן-ציון permalink

    השאלה היא האם אנחנו נמצאים עדיין בגלות או בארצנו ככל העמים . התנהגותנו
    ברוב המקרים היא מתגוננת, אוי ווי מה יגידו עלינו בעולם, עם טיעונים של מה יהיה
    אם ארה'ב לא תתמוך בנו. ואני אומר שכל הטיעונים האלה, מקורם בפחד מושרש
    של נחיתות גלותית של 2000 שנה, הגיע הזמן להשתחרר מזה, בעיקר השמאל .
    ארה'ב זקוקה לנו לא פחות ממה שאנו זקוקים לה, זוהי זהות אינטרסים ואידאולוגיה.
    והפחד הזה, היא נבואה שתגשים את עצמה .
    שינוי המגמה המדינית אצל התורקי היא ברורה ,אוזלת ידה של הקהילה הבין לאומית
    בנושא האירני .הוא כמו מנהיגים אחרים, מבין שכדאי להיות בצד החזק ,שבעיניו
    כרגע הוא האירני. כדי להתחנף להם יזם פעולה נגדנו, המשט התורקי. היה צריך
    לומר לו בחריפות ,שלא יתערב בעינייני הביטחון שלנו, כמו שאמרו לו המצרים בזמנו.
    כל הויכוחים אצלנו, להתנצל וכו' כדי לשפר את היחסים אתו ,הם שטות מוחלטת ורק
    תעמיק את התערבותו נגדנו . צריך להוקיע את הפרובוקציה שלו ולחשוף את ערבתו
    קבל עם ועולם. לא התנצלות ולא פיצויים לפרובוקטור.
    רבותי אל תחפשו את אהבת העולם, הניסיון מוכיח שהעולם עומד מנגד ולא עושה
    דבר של צדק לאף אחד, לכל היותר הוא אוהב אותנו ,בעיקר בתור קורבנות .

    אהבתי

  2. מנחמי,
    באשר לחלק הראשון של תגובתך, עדיין איני מצליח להתחבר להסברים פסיכולוגיסטיים של ההיסטוריה.
    באשר לחלק השני, קשה לי להבין על מה מתבססת דעתך שהטורקים חושבים שבמשוואה שבה ניצבת בצד אחד איראן ובצד השני המערב – איראן היא הצד החזק.

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      מה לא ברור ,איראן במרוץ שלה לגרעין, מצפצפת ומשטה בכל העולם.
      אומרת בגלוי שהיא תשתמש בגרעין להשמדת היהודים .שים לב, כתבתי שכך
      הוא, הטורקי, רואה כרגע את מצב הכוחות.ההסברים ה"פסיכלוגיסטים" לדעתי
      משקפים את אוי ווי של השמאל, על כל צעד ושעל.

      אהבתי

      • מנחמי,
        האם טורקיה יצאה מנאט"ו? האם לא על אדמתה מותקנות מערכות התראה המגוננות על אירופה, בין השאר מטילים איראניים פוטנציאליים? האם זו לא אותה מדינה המצויה מצפון לסוריה ומסייעת למורדים באסאד, בניגוד מוחלט לאינטרסים האיראניים? האם זו לא אותה מעצמה מזרח תיכונית הרואה עצמה כמתחרה נגד איראן על ההשפעה באזור? כל זה הצגה אחת גדולה, אתה רוצה לומר?

        אהבתי

      • מנחמי בן-ציון permalink

        בעולמנו ההפכפך, כל אחד דואג להשאיר לעצמו פתח מילוט .הם אינם עוזרים למורדים באסאד,
        בריש-גלי, אלא נותנים סיוע לפליטים מבחינה הומניטרית ,שעל זה אין אפשרות לבוא בטענות,
        גם לא לאירנים. כל חוזקה של טורקיה תתגמד כאשר לאירן תהיה פצצה גרעינית, ואז כבר לא
        ידובר על מה שהיה, אלא על מה שיהיה.אין לי הסבר סביר אחר, לשינוי המגמה של הטורקים
        נגדנו. וזאת אחרי היחסים הטובים והעזרה שלנו אחרי רעידת האדמה בזמנו. כך אני מפרש את
        הדברים ,כי כמה קל ונוח לעשות מחוות, על חשבון היהודים .אם יש לך הסבר אחר, אשמח
        להשתכנע .

        אהבתי

  3. דוד permalink

    אני מפנה אותך לשירו היפה של אריאל זילבר "בדיעבד"

    בדיעבד כולנו חכמים כולנו נבונים וכולנו יודעים את התורה.
    חוצמזה שאני חושב שהכשלון היחיד שהיה ב"אירועי המשט" איך שהם נקראים על ידי התקשורת החולנית שלנו, זה הכשלון התודעתי שלנו שבו אנו הופכים נצחון לתבוסה. היה צריך לעצור את המשט, לפחות זו היתה ההחלטה של ממשלת ישראל וטוב שהיתה (וטוב שברק לקח אותה כי ברור שביבי הרכיכה היה מאפשר את הכניסה של המשט לעזה). ברור שכל החוכמולוגים פתאום מלאים בעצות איך היה צריך להתמודד, החל משיתוק המנועים (מה שיכל לגרום לאסון יותר גדול) וכלה בהשתלטות מזוינת למן ההתחלה ולא רק כשהסתבר שפני הצדיקים לקרב. לינדנשטראוס הוא חתיכת אגומניאק שמחפש תהילה בכל חור שהוא יכול למצוא אותה. גם מלחמת ששת הימים התחילה באיחור מסוים וגם שם אם היו פותחים בוועדת חקירה היו מוצאים כשלים כאלו ואחרים, ככה זה בעולם האמיתי, קשה לצפות את כל התרחישים ותמיד יש מקום לאילתורים. וועדות החקירה הללו והמקרים למיניהם הופכים את הצבא שלנו ואת מקבלי ההחלטות, לחבורה של אימפוטנטים שחוששים לקחת אחריות. אני בטוח שלא לזה התכוון המשורר, אבל זה מה שקורה

    אהבתי

  4. דוד,
    ראשית,אין לזלזל בחוכמת הבדיעבד, שיתכן כי דווקא היא החוכמה האמיתית ואפשר לסמוך עליה יותר מאשר על החוכמה מראש.אם אתה חכם בדיעבד, סביר שהבנת לעומק את משמעותו של מה שקרה כדי ללמוד על המעשה הנכון בפעם הבאה. לדעתי אמנם היו נתניהו וברק חכמי הבדיעבד כאשר מנעו את המשט השני, וטוב שכך (החכמים, או היודעים מראש – הפרומו-תאים – מתגלים בשיעור ניכר מהמקרים כמי שניחושם לא עלה יפה, והם נחשבים לחכמים-מראש רק בזכות המקרים הדי מעטים, לעומת כישלונות רבים, שבהם הצליחו לנחש את העתיד, כנראה לגמרי במקרה. הפרומו-תיאוס המקורי לא מנע מאחיו חכם הבדיעבד לפתוח את תיבת הצרות של פנדורה, העניק לבני האדם הבורים את האש שהם משתמשים בה היום כדי לכלות את ביתם-עולמם, וסופו שגמר קשור לצוק כשנשר מנקר בכבדו. מה שמראה לך מה שווים אלה המתיימרים לדעת מראש). אך אם אתה מתייחס אלי כאל חכם הבדיעבד, תצטרך להאמין לי שכבר בגירסה הקודמת של "מאפיהו" באמצע העשור הקודם, כתבתי לא מעט, אפרופו מלחמת לבנון השניה, על הצורך להמנע מהריגת אזרחים, גם עניינית וגם תעמולתית. אבל מילא אני בבלוגי הנידח. במרוצת השנים היו כמה עיתונאים שהצביעו על תרגילי ה"פאליווד"(למשל אפרופו פרשת הילד א-דורה), כך שאילו היו מנהיגינו הדגולים קשובים יותר וזהירים יותר, יתכן שהיו יכולים להיזהר מנפילה במלכודת כבר במשט של המרמרה. והבאתי די ציטוטים מדבריהם שלהם, מבעוד יום, שניכרת בהם הבנת הסכנה. הבעייה, כפי שכתבתי, שהיו רק בחצי הכרה.
    נראה לי שאתה עושה לעצמך חיים קלים מדי כשאתה מפיל את התיק על התקשורת שכביכול הפכה ניצחון לתבוסה. ברור שהיה כשל מודיעיני, ברור שהיה כשל בהערכה וברור שהיה כשל בתכנון – שאם לא כן לא היינו עוסקים בכך עד היום. שים לב שאיש לא ביקש להקים ועדת חקירה אחרי המשט שכשל אשתקד.
    אני מסכים איתך שיש עודף ועדות חקירה, אבל מקורו המצער בכך שאין הפקת לקחים רצינית בתוך הגופים עצמם.
    ותודה על השיר של זילבר.

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      אני לא יכול להיות בטוח, שכל תכנון המבצע לא היה תקין ,דבר אחד מסירטון
      ההשתלטות, רואים בבירור ,שליורדים בחבל לסיפון, לא היה חיפוי .

      אהבתי

      • דוד permalink

        מנחמי, ייתכן וזו היתה נקודה לשיפור. קח בחשבון שהשיקולים שעמדו בבסיס הוויתור על כוח חיפוי ועל כניסה עם נשק שלוף היו בדיוק מה שמאפיהו מתלונן בגינו- מדוע אנו לא נראים טוב, למען השם! שאלת השאלות היא איך להלחם בכל הרשעים ולהשאר כמו ג'יימס בונד בלי קמט בחליפה ובלי שערה אחת שזזה ממקומה המושלם. להיות גם יפים וגם צודקים גודאמט!

        אהבתי

      • מנחמי בן-ציון permalink

        החיפוי הראשוני, אמור לאפשר לכוח, להכנס למבצע כמתוכנן ובעדרו
        חלו השיבושים בהפעלתו ולתוצאות העגומות. חיפוי נכון היה מונע את
        צורך הלוחמים, להיכנס עם נשק שלוף ויוצר עבורם שטח סטרילי.

        אהבתי

    • דוד permalink

      מאפיהו יקירי
      אני מפנה אותך לרצועה הנפלאה של The Allman Bros- Jessica

      אחת הלהקות הטובות של כל הזמנים, ואין ספק שהקבואים הקשוחים האלה היו מסכימים איתי במאה אחוז שהברברת מיותרת.
      תראה, כשל מודיעיני יתכן שהיה ויתכן שלא. לפעמים הפסד הוא כורח המציאות ויש מקרים שאפילו ההכנה הטובה ביותר והמודיעין הטוב ביותר לא יצליחו למנוע את ההפתעה. החיים הם הרי כאוס עם מליון משתנים, גם אם מנעת מאה פיגועים או מאה משטים, הרי המשט היחיד שכן יפתיע אותך הוא זה שיזכרו לך לבסוף, כלומר אלו שמחפשים לזכור רק את הכשלונות ובעצם הביקורת שלהם לא מיועדת לתיקון המצב אלא לניצול הכישלון כדי לנגח.
      הרבה יותר קל להתכונן נגד צבא ונגד מדינה והפעולות שלה- כולם יודעים מה צריך לעשות כדי למנוע מאירן נשק גריעיני, לעומת זאת לא ברור כלל וכלל איך למנוע מארגון טרור להחזיק בנשק גרעיני ויש להניח שזו שאלה של זמן עד שארגוני טרור אכן יחזיקו נשק כזה. התרגלנו לכך שהמוסד הוא ארגון הריגול הטוב בעולם אבל אפילו הוא לא בלתי מוגבל ביכולתיו.
      גם במשט וגם במלחמה שישראל מנהלת נגד החמאס ונגד הרשות הפלשתינית היתרון הוא לצד שלהם, הם יכולים להכשל אלף פעמים ולבסוף הם ינצחו, ולא משנה כמה נתכונן וכמה לקחים נפיק. מספיקה להם הצלחה אחת. וכל זאת על שום מה? על שום העובדה שבחורנו הטובים מהתקשורת ידאגו לכך שבשדה המשמעותי באמת- השדה התודעתי- אנו נכשל. זו כרוניקה ידועה מראש. רק היום אתר וואלה פרסם ידיעה שנהג ישראלי ירה והרג שני פלשתינים. ואז בכותרות הקטנות "טען כי הותקף על ידם". זה השדה התודעתי שבו כולנו שותפים. אנחנו לא יכולים לצפות מהממשלה לקחת אחריות גם על השדה הזה מהסיבה הפשוטה שזו האחריות שלנו. האחריות שלנו כשאנו קונים את הצהובון של המדינה, כשאנו גולשים באתר וואלה ואף קונים בוואלה שופס. ביבי יכול לעצור את המשט, יכול להיות שהוא יכול לעשות את זה בצורה יותר חכמה, ייתכן, אבל את החלק השני של המערכה- החלק שבו כולנו משתתפים – בין כטוקבקיסטים ובין כקוראים פסיביים רק אנחנו יכולים לעשות.
      מעבר לכך שלא היה כשלון ולא נעליים, הייתה הצלחה גדולה ואף היתה הפקת לקחים שאת תוצאותיה ראינו במשט הבא

      אהבתי

  5. דוד,
    רק שתי מילים בינתיים על הסיפא שלך: אילו גם נתניהו וברק היו חושבים כמוך, שלא היה כשלון ולא נעליים בפרשת המרמרה, סביר שהיינו רואים במשט השני שידור חוזר.

    אהבתי

  6. מנחמי,
    אני לא מבין איפה התעלומה. כמו שכל מיני שליטים עם עודף תחושות היסטוריות חולמים והוזים על חזרה לתקופה האימפריאלית ההירואית והמתוקה של מדינותיהם, כך גם ארדואן. הוא חולם במרץ על הסולטנות העותומנית, כמו ששליטי איראן חולמים על האימפריה של כורש או של בית עבאס (אם לא למעלה מזה), ולכן אין שחר לראיית הטורקים והאיראנים כשותפים כי הם מתחרים על אותן טריטוריות. למרבית הצער יש הזיות אימפריאליות לעוד כל מי שליטים מזרח תיכוניים החולמים על ימי הזוהר, וכן למעצמות מחוץ לאזור. וכך על כל סמ"ר של אדמה במזה"ת יש כמה וכמה קופצים מעבר לבעלים הנוכחי ומחרחרי המלחמה מימין ומשמאל חוגגים.

    אהבתי

    • מנחמי בן-ציון permalink

      אתה בהחלט צודק, אלא שאתה מדבר על הרצונות ואני מדבר על הטקטיקה
      שלהם, כדי לממש אותם. ומי הוא הסעיר לעזאזל הנוח ביותר כרגיל,
      להתחיל במהלך כוחני, מימים ימימה ? התשובה ידועה .האירני מכחיש
      השואה, כמוהו כהיטלר ימח'ש, שהתחיל עם היהודים, במטרה להשתלט
      על העולם כולו .ההיסטוריה חוזרת, "אותה הגברת בשינוי אדרת" .כלומר
      "אין חדש תחת השמש" .רק צריך להסתכל עליה, עם משקפים מפויחות.

      אהבתי

התגובות סגורות.