Skip to content

בעניין שלמה מעוז: מכתב תחינה ובקשה למר יצחק תשובה ולחברת "אקסלנס נשואה"

ינואר 12, 2012

לכבוד מר יצחק תשובה והנהלת חברת "אקסלנס נשואה"

info@xnes.co.il

אני מבקש מכם לשוב ולשקול את החלטתכם לפטר את מר שלמה מעוז מעבודתו בחברתכם בגלל הדברים שאמר בהרצאתו במכללת ספיר.
להלן נימוקי:

את שלמה מעוז הכרתי עוד כשהיה עיתונאי כוכב ב"גלובס"  כשבשיערו לא זרקה שום שיבה וגם ממשוקף הוא  טרם  היה.  מה שלא השתנה הוא המבטא העיראקי הכבד שלו, תודה לאל. כי מבטאים כבדים אני מאוד אוהב.  העיראקי הוא מהטובים שבהם. פעם היתה לי חברה עיראקית, שהמבטא שלה היה "ישראלי" לגמרי. לכן נהגתי לתבוע  ממנה בתקיפות לקלל אותי, כי בקללות נשמר לה המבטא.  אם תפגשו פעם עיראקי עסלי, תבקשו ממנו להגיד לכם "תפחסת עיינק"  או "אפכהעליקבקעקס" ותבינו למה הכוונה. גם מבטא רוסי חביב עלי מאוד. תנו לי מבטא צרפתי ואני  בכלל גומר. אני לא משתגע על מבטא אמריקאי, אבל את האנגלי אני אוהב. מבטא ארגנטינאי ממלא אותי שמחה והברזילאי גורם לי להתרכך  למרקם של חמאה מומסת. ומבטא של ישראלי המדבר אנגלית – המחייה. שיגעון שלי, אני מודה. אני לא אוהב שכולם מדברים ומתבטאים אותו דבר. מה שקונה אותי זה דווקא הגיוון.

שלמה מעוז: מה כל כך נורא

טוב, הפלגתי קצת עם המבטאים. הקשבתי לדבריו של מעוז וטרם הבנתי מה נורא כל כך.  משהו לא נכון? אני אמנם אשכנזי מכף רגל ועד ראש, וכל מה שבאמצע, אבל המוצא שלי טרם עירפל את ראייתי. מה שאמר מעוז השבוע כבר כתבתי ואמרתי לפני עשרות שנים, ולא יותר מדי השתנה בינתיים, מה שרק מחמיר את המצב. כי לפני עשרים ושלושים שנים עוד אפשר היה לתרץ ולהסביר ולקוות לטוב לעתיד לבוא.  אבל העתיד כבר הפך עבר, והמצב לא השתנה יותר מדי. מה שכן קרה הוא, שעל הלבנים והשחורים של פעם נוספו השחורים יותר, שזה האתיופים. כך שעכשיו הלבנים ממשיכים להתגזען על השחורים, והשחורים שנדבקו מהם מתגזענים על השחורים מהם, והזכרים מכל הצבעים מתגזענים  בלי הכרה על נשותיהם, והנשים והגברים היהודים גם יחד מתגזענים על הערבים.

ואילו הערבים בעצמם,  תושבי ישראל, אגב, לפי הסקר האחרון של המכון הישראלי לדימוקרטיה, הם הרבה יותר גזעניים מן היהודים הכי גזענים.  לכן, כשאני שומע עכשיו ח"כים ואנשי ציבור ערבים מתלוננים על הגזענות של היהודים, אפרופו חוק האזרחות למשל, אני לא יודע אם לצחוק סתם או אם ממש להתפקע מצחוק.

אז איכשהו הייתי מבין אתכם  אילו פיטרתם את מעוז בגלל שאמר משהו גזעני. אבל לפטר אותו בגלל שהוא מתלונן על גזענות? הלו! מה זה פה?  מחר יפטרו את כל האתיופים שמתלוננים על גזענות? או שיפטרו את  הערבים שהגזענות של היהודים לא מוצאת חן בעיניהם? או שיפטרו את היהודים  שהגזענות הערבית לא מוצאת חן בעיניהם?

כולם יפטרו את כולם?

מה יותר מופרך מזה?

כל מי שמדבר נגד גזענות  ודבריו מגובים במציאות שבשטח, ובתנאי שאינו מלבה שנאה וקורא לאלימות, ראוי רק לשבח. גזענות היא רעה  חולה מאוד. הלוואי שתיעלם, וכדי שתיעלם אין להתעלם ממנה אלא להיאבק נגדה.

טוב, אני לא מסכים עם כל מילה ועם כל ניסוח של מעוז. אז מה?  כל אחד צריך להסכים עם כל אחד? אי הסכמה לדיבור כזה או אחר או לניסוח כזה או אחר הוא סיבה לפיטורים?

אני חוזר על בקשתי: אנא מכם, השיבו את מר מעוז לעבודתו.

ולקוראים:  כתובתה של חברת נשואה מופיעה למעלה, ואין לי ספק שאם יקבלו שם כמה פניות בעניינו של שלמה מעוז, הם עשויים לשקול שוב את עמדתם.

3 תגובות
  1. כן, כרגיל כולם מזדעזעים שמישהו מבטא אמת שיש הסכמה שאסור להגיד, כי זה לא יפה.
    אגב, אתה יכול לגבות את הקביעה שלך לגבי הגזענות הערבית באיזה לינק? שנוכל כולנו לצחוק ביחד

    אהבתי

  2. אורן,
    אני עובד על זה. מדובר בסקר של המכון, שנערך, אם איני טועה על ידי החוקרת תמר הרמן (אולי בשותפות עם חוקר נוסף? אולי אפרים יער? או שהוא היה החוקר הראשי?) שהתפרסם, כולל גרפים, ב"הארץ", ועסק בנכונות של יהודים וערבים לקבל כשכנים קבוצות אוכלוסיה שונות, כמו חרדים, הומואים או מתנחלים, וכמובן יהודים מול ערבים ולהיפך. הכותרת ב"הארץ" אמנם הודיעה על גזענות קשה של האוכלוסיה היהודית כלפי הערבים,. אך אחרי שהצצתי קצת במספרים ובגרפים, התברר לי להפתעתי שהגזענות של היהודים ,כפי שעלה מהסקר, היתה מבוטלת למדי לעומת גזענותם של הערבים. לפי מיטב זכרוני, שיעור אי-הנכונות הגבוה ביותר אצל היהודים לקבל קבוצות שונות כשכנים, היה נמוך משיעור הנכונות הגבוה ביותר אצל הערבים לקבל קבוצות כאלה כשכנים (משמע, שהיהודי הגזעני ביותר היה פחות גזעני מהערבי הכי פחות גזעני, כפי שציינתי ברשומה לעיל). וכאשר חיברתי את אחוזי הגזענות בשתי הטבלאות, התברר שאחוזי הגזענות המצרפיים של הערבים גבוהים פי כמה מאחוזי הגזענות המצרפיים של היהודים. באותה תקופה עדיין לא היה הבלוג הזה קיים והתייחסתי לממצאים האלה בתגובה ששלחתי ל"הארץ" ויתכן שהיא אף פורסמה.כאמור, אני מחפש.

    אהבתי

  3. אורן,
    אתגרת אותי ומצאתי!
    הנה הלינק. קצת טעיתי בתגובתי הקודמת – זה התפרסם ב"דה-מרקר" ולא ב"הארץ" עצמו, ולא לי לנחש מדוע (שהרי לא מדובר בסקר בענייני כלכלה).
    http://www.themarker.com/misc/1.574294
    כפי שתוכל לראות, אם תחבר את אחוזי הגזענות של היהודים ושל הערבים באיורים המרהיבים, יתברר לך שהערבים, עם 573 אחוזי גזענות במצטבר, גזענים פי 2.4 מן היהודים, עם 237 אחוזי גזענות מצטברים.
    וכפי שטענתי, היהודי הכי גזען, אפילו הוא יותר נאור מהערבי הכי נאור.
    כך שתוכל להצטרף בלב שקט לצחוק.

    אהבתי

סגור לתגובות.

